Newsy

Popyt na złoto w 2011 r. największy od '97 roku. Liderem wciąż Indie

2012-02-20  |  06:05
Mówi:Dorota Sierakowska
Funkcja:Analityk
Firma:Dom Maklerski BOŚ S.A.
  • MP4

    Złoto wciąż popularne wśród inwestorów. W ubiegłym roku popyt inwestycyjny na ten kruszec był największy od 14 lat. Najszybciej rośnie w Chinach.

    Cena uncji złota na rynku przekracza 1720 dolarów. Według raportu WGC "Gold Demand Trends" w 2011 roku popyt na kruszec był rekordowo wysoki i wyniósł 4067,1 ton. 

     - Pomimo, że w drugiej połowie ubiegłego roku mieliśmy do czynienia z pewnym spadkiem cen złota, to nadal popyt na złoto był bardzo duży. Był on największy od 14 lat, czyli od 1997 roku - mówi Dorota Sierakowska, analityk Domu Maklerskiego BOŚ.

    Popyt na złoto nakręcali przede wszystkim inwestorzy. W ubiegłym roku popyt inwestycyjny na kruszec wzrósł o niemal 5 proc.

     - Jest to najważniejszy składnik popytu na złoto od kilkanastu lat - twierdzi Dorota Sierakowska.

    Aktywne na rynku złota były również banki centralne. W ubiegłym roku nabyły rekordową ilość blisko 440 ton złota, niemal 6 razy więcej niż w 2010 roku.

    Największy popyt na cenny kruszec odnotowano w Indiach, ponad 930 ton, ale w końcówce roku spadł o 7 proc.

     - W czwartym kwartale 2011 roku po raz pierwszy największy popyt na złoto nie płynął z Indii lecz z Chin. WGC przewiduje również, że 2012 rok pod tym względem będzie należał do Chin - mówi analityk DM BOŚ.

    Całkowity popyt ze stony Chin wyniósł blisko 770 ton i był o 20 proc. większy niż w 2010 roku.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.