Mówi: | Zbigniew Pisarski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego |
Z. Pisarski: Izolowanie Białorusi nie jest skuteczne
Ministrowie ds. europejskich państw wspólnoty zatwierdzili wczoraj kolejne sankcje wobec Białorusi. Tym razem objęły one 19 sędziów i 2 milicjantów, odpowiedzialnych za represje wobec opozycji i łamanie praw człowieka. Na czarnej liście jest już ponad 230 osób związanych z reżimem białoruskim. Niewykluczone, że będzie ich jeszcze więcej. W marcu UE chce dyskutować o sankcjach dla biznesmenów wspierających prezydenta Łukaszenkę.
Zdaniem Zbigniewa Pisarskiego, prezesa Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego, obecna polityka UE wobec wschodniego sąsiada nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
- Te sankcje, które były i są nakładane wobec przedstawicieli reżimu białoruskiego, czyli zakaz wjazdu na teren UE czy zamrażanie środków finansowych nie są do końca skuteczne. Cała polityka izolacjonistyczna wobec Białorusi nie jest skuteczna - uważa Zbigniew Pisarski.
I podaje przykład Kuby czy Korei Północnej, które również były karane sankcjami za łamanie praw człowieka.
- To nie są reżimy, które się specjalnie tym przejęły, po prostu nauczyły się żyć samodzielnie. Efekt często jest taki, że uniezależniając się, te kraje i ich despotyczni przywódcy nabierają jeszcze większej pewności, jeszcze bardziej rozkręcają aparat przymusu. My, z kolei, izolując ich pozbywamy się kanałów komunikacji i możliwości rozwinięcia jakiegokolwiek dialogu z nimi - podkreśla prezes Fundacji.
Unia Europejska stawia Białorusi twarde warunki. Jak przypomniał wczoraj rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych, powrót do dialogu będzie możliwy, jeśli władze w Mińsku zaprzestaną represji wobec społeczeństwa i wejdą na drogę demokratyzacji.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.