Mówi: | Aneta Szczygłowska, Światowy Program Żywnościowy ONZ Maria Juraszczyk, Polska Akcja Humanitarna |
UE i Światowy Program Żywnościowy pomagają 1,4 mln syryjskich uchodźców w Turcji. Na program pomocowy dla nich przekazano 1 mld euro
Komisja Europejska przeznaczyła już prawie 1 mld euro na program pomocowy, dzięki któremu mieszkający w Turcji uchodźcy z Syrii mogą samodzielnie opłacać czynsz oraz kupować podstawowe produkty, w tym żywność. To namiastka normalności i stabilizacji, których brak odbiera uchodźcom poczucie godności – podkreślają przedstawiciele Światowego Programu Żywnościowego ONZ. O tym, jak wygląda codzienność uchodźców, Polacy mogli się przekonać, odwiedzając Zwyczajnie Nadzwyczajny Sklep, który przez dwa dni działał w Warszawie.
Według informacji podawanych przez UNHCR liczba osób, które opuściły Syrię od momentu rozpoczęcia wojny domowej, przekroczyła 6 mln. Najwięcej uchodźców schroniło się w krajach ościennych, przede wszystkim w Turcji, która przyjęła do tej pory 3,5 mln Syryjczyków. Ludzie ci zostali pozbawieni nie tylko dorobku życia i dachu nad głową, lecz także tak prozaicznych rzeczy jak ubrania. W obcym kraju trudno im znaleźć zatrudnienie i utrzymać rodzinę, zmuszeni są mieszkać w fatalnych warunkach, nie mają dostępu do podstawowych leków i środków czystości. Ogromnym problemem uchodźców jest ponadto życie w permanentnym poczuciu tymczasowości i braku kontroli nad własnym losem.
– Poczucie normalności daje uchodźcom rozpoczęcie normalnego życia i przestanie bycia biernym w oczekiwaniu na coś. Dzieci, które mogą uczęszczać do szkoły, rodzice, którzy mogą pracować, to jest namiastka normalności. Znamy przykłady, gdzie całe rodziny stawały na nogi właśnie dzięki temu, że jedna osoba znalazła zatrudnienie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maria Juraszczyk z Polskiej Akcji Humanitarnej.
Syryjscy uchodźcy, którzy schronili się w Turcji, zostali objęci największym programem pomocy humanitarnej Komisji Europejskiej i Światowego Programu Żywnościowego. W ramach Emergency Social Safety Net (ESSN) otrzymują oni karty debetowe, za pomocą których mogą kupować produkty codziennego użytku, regulować rachunki czy opłacać opiekę zdrowotną. Każda objęta programem rodzina otrzymuje równowartość 75 zł miesięcznie na jedną osobę. Program działa od grudnia 2016 roku – do tej pory skorzystało z niego blisko 1,4 mln uchodźców.
– Ten program pomaga uchodźcom, którzy żyją poza obozami, często w bardzo trudnych warunkach. Pozwala im zaspokoić podstawowe potrzeby. Dzięki temu nie muszą się martwić, jak przeżyją kolejny dzień – mówi Aneta Szczygłowska z biura Światowego Programu Żywnościowego ONZ w Brukseli.
W ciągu minionych dwóch lat Komisja Europejska i państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, przeznaczyły na program ESSN 1 mld euro. Wdrażaniem projektu w życie zajmuje się Światowy Program Żywnościowy ONZ we współpracy z tureckim Czerwonym Półksiężycem. Pomocą obejmowane są przede wszystkim rodziny znajdujące się w wyjątkowo trudnej sytuacji, np. opiekujące się osobami niepełnosprawnymi lub przewlekle chorymi, bądź takie, w których funkcję głowy rodziny pełni samotna matka. Dzięki unijnemu wsparciu ludzie ci mają szanse przetrwania oraz zyskania choćby podstawowego poczucia stabilizacji. Komisja Europejska regularnie bada przebieg programu i już notuje pozytywne zmiany w sytuacji uchodźców.
– Liczba rodziców, którzy byli zmuszeni ograniczać drastycznie swoje posiłki, żeby móc wykarmić dzieci, oraz tych, którzy nie mogli posłać swoich dzieci do szkoły, bo potrzebowali wszelkiej możliwej pomocy, by zapewnić utrzymanie na kolejny dzień zmniejszyła się o połowę. Liczba uchodźców, którzy byli zmuszeni przeprowadzać się często do zupełnie nieakceptowalnych warunków, także spadła o blisko połowę – mówi Aneta Szczygłowska.
Elementem programu ESSN jest kampania „Zwyczajnie Nadzwyczajny Sklep” (The Incredible Ordinary pop-up shop), której celem jest promowanie wiedzy na temat wsparcia Unii Europejskiej i Światowego Programu Żywnościowego dla uchodźców z Syrii oraz przybliżenie Europejczykom historii uchodźców. W jej ramach w pięciu miastach – Berlinie, Paryżu, Amsterdamie, Mediolanie i Warszawie – otwierane są pop-up shopy. Prezentowane są w nich dramatyczne historie rodzin, które wojna zmusiła do opuszczenia swojego kraju, oraz to, w jaki sposób zakup zwyczajnych przedmiotów odmienia ich codzienne życie i przywraca poczucie godności i normalności.
– Zachęcamy wszystkich do wsparcia kampanii, przede wszystkim poprzez dzielenie się materiałami informacyjnymi, filmami, które przedstawiają historie ośmiu rodzin. W tych filmach uchodźcy, którym pomagamy, opowiadają o tym, jakie znaczenie mają dla nich te produkty, oraz o tym, co przeszli do tej pory i jak dużą zmianą w ich życiu jest pomoc, którą otrzymują – mówi Aneta Szczygłowska.
Warszawski „Zwyczajnie Nadzwyczajny Sklep” działał w Faktycznym Domu Kultury w dniach 9–10 października. Wyglądał on identycznie jak placówki działające w Turcji, w których zakupy robią syryjscy uchodźcy. W ofercie sklepu znajdowały się tak podstawowe produkty, jak żywność, środki higieny, drobne zabawki dla dzieci. W ten sposób organizatorzy kampanii chcieli przybliżyć Polakom codzienność ofiar wojny domowej w Syrii oraz pokazać, że normalność bywa luksusem. Kampanię w Polsce wspiera Polska Akcja Humanitarna.
– Jest to dla nas doskonała okazja, żeby przypomnieć o kryzysie uchodźczym, ale też opowiedzieć o tym, jak wygląda współcześnie pomoc humanitarna, która dzięki nowoczesnym systemom i technologiom jest coraz bardziej efektywna. Tego typu akcja daje uchodźcom wolność i przywraca im godność. Zyskują namiastkę zwyczajności, mogą sami decydować o swoim losie, zapewniać sobie podstawowe produkty – mówi Maria Juraszczyk z Polskiej Akcji Humanitarnej.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.