Newsy

Ł. Kister: okręty podwodne powinien dostarczyć nam partner, który odbuduje polski przemysł zbrojeniowy

2012-09-21  |  06:40
 – Bez wymiany i modernizacji floty polska Marynarka Wojenna upadnie w ciągu najbliższych 4 lat – ostrzega dr Łukasz Kister z Collegium Civitas. - Czasu jest mało, a Polska nie ma na to ani pieniędzy, ani technologii. Szansą może być odbudowanie polskiego przemysłu zbrojeniowego przy pomocy zagranicznego partnera, który nie tylko sprzeda nam okręty, ale również zapewni dostęp do nowoczesnych technologii. – Wykwalifikowanych pracowników stoczniowych już mamy. Kilkadziesiąt tysięcy takich osób w ostatnich lata straciło miejsca pracy w Polsce – zaznacza Łukasz Kister.

– Na dzień dzisiejszy przemysłu stoczniowego już nie mamy. Stocznia Marynarki Wojennej RP jest w upadłości likwidacyjnej i raczej trudno mówić, żeby się z tego podniosła. A więc nie mamy ani przemysłu, ani technologii. Trudno mówić o tym, żebyśmy bardzo szybko byli zdolni do odbudowy naszej floty wojennej – uważa ekspert ds. bezpieczeństwa.

I podkreśla, że bez programu modernizacji Marynarka Wojenna w Polsce upadnie. Zdaniem Łukasza Kistera, większość okrętów nie ma już zdolności do wykonywania zadań operacyjnych, do realizacji zadań sojuszniczych czy zadań w basenie Morza Bałtyckiego. W ciągu następnych 6 lat kolejne okręty, ze względu na ich stan techniczny, będą wymagały wycofania ich ze służby.

– Brakuje nam okrętów, te, które mamy są przestarzałe, niedostosowane do współczesnych potrzeb, a przede wszystkim za chwilę przestaną być w ogóle zdolne do realizacji jakichkolwiek zadań na morzu – prognozuje Łukasz Kister z Collegium Civitas. – Winni są temu rządzący. Choć dużo na ten temat mówiono, od wielu lat żaden minister obrony narodowej nie podejmował choćby najmniejszych działań, mających na celu modernizację polskiej floty. Działań szczególnie łatwych do zrealizowania, czyli przy wykorzystaniu polskiego potencjału przemysłu stoczniowego.

Modernizacja Marynarki Wojennej będzie wymagała nakładów rzędu kilkunastu miliardów złotych. Rocznie wydawano by na ten cel ok. 900 mln zł, więc przy stanie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej będzie ona trudna do realizacji. Zdaniem Łukasza Kistera, nie o same pieniądze tu chodzi.

– Na pewno wymaga to też wykorzystania naszych polskich zdolności. Trudno oczekiwać, by wspierały nas w tym inne państwa, które teraz gremialnie modernizują swoje marynarki wojenne – mówi ekspert. – Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest próba ratowania Stoczni Marynarki Wojennej.

Zapewnia, że to nie powinno być trudne. Sposobem jest pozyskanie takiego partnera, który jednocześnie pozwoli na odbudowę finansowego i produkcyjnego potencjału stoczni, a z drugiej strony udostępni nowoczesne technologie dla polskiej Marynarki Wojennej.

 – Musimy wybrać takiego partnera zagranicznego, który poza tym, że zadeklaruje udział finansowy w realizacji modernizacji Marynarki Wojennej, to również wykorzysta nasz potencjał przemysłowy z jednej strony, a z drugiej strony, pozwoli, by polski przemysł zbrojeniowy posiadał najnowocześniejsze zachodnie technologie wojenne – uważa Kister.

Ogromnym potencjałem Polski jest wykwalifikowana kadra, która czeka na odbudowę przemysłu zbrojeniowego.

 – W przemyśle stoczniowym w Polsce ostatnio straciło pracę kilkadziesiąt tysięcy osób, a więc tym samym, wykwalifikowanych pracowników stoczniowych my już posiadamy. Oni się rozjechali po świecie, oni czekają na propozycje pracy i myślę, że w nowoczesnej stoczni, z nowoczesnymi technologiami,
dobrze zarządzanej, która ma zamówienia, mamy szanse na zbudowanie tego potencjału osobowego i stoczniowego
– przekonuje Łukasz Kister.

Wiosną tego roku Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało program modernizacji polskiej floty wojennej. Według planu, do 2030 roku flota ma otrzymać dziewięć nowych okrętów, w tym trzy okręty podwodne. Zainteresowanie dostarczeniem podwodnej floty dla Marynarki Wojennej wyraziły koncerny z Niemiec i Francji. Zdaniem Łukasza Kistera, bardziej korzystna dla Polski jest oferta Francuzów.

– Partner z Francji zadeklarował, że nie chce nam tylko sprzedać okrętów, ale chce też zainwestować w nasz przemysł zbrojeniowy. Po pierwsze, uratować Stocznię Marynarki Wojennej, a po drugie dać nam technologię, byśmy mogli okręty sami budować, oczywiście w pewnej kooperacji. W ten sposób zyskujemy dwukrotnie – mówi ekspert. – Tylko pytanie, dlaczego coraz częściej media donoszą, że ta decyzja ma dotyczyć zakupu okrętów podwodnych w stoczni niemieckiej, która jedynie sprzeda nam okręty. Poza zakupem tych okrętów nie dostaniemy technologii.

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Największy internetowy salon samochodowy świata powstał w Polsce. Pozwala porównać ponad 400 modeli aut

Większość Polaków nadal kupuje samochody w salonach stacjonarnych, jednak już nawet 30 proc. klientów jest skłonnych rozważyć zakup auta online. Co więcej, 2/3 klientów wykorzystuje internet do wyszukiwania informacji o danym modelu czy marce. Do tej pory mogli korzystać z porównywarek samochodów używanych, ale brakowało podobnego narzędzia dla nowych aut. Tę rolę ma spełniać serwis internetowy autokatalog.pl, który zawiera 418 modeli samochodów pochodzących od 53 producentów. – To największy internetowy salon samochodowy na świecie – podkreślają twórcy rozwiązania.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Handel

Prof. J. Hausner: Ekonomiści czekają na bardziej szczegółowy plan działania rządu. Konieczne jest przygotowanie gospodarki na trudne czasy

Rok 2021 może być dla polskiej gospodarki trudniejszy niż przyszły, więc rząd powinien mieć plan działania na te kolejne dwa lata – mówi ekonomista prof. Jerzy Hausner. Wyzwaniem jest m.in. nadchodzące spowolnienie gospodarcze, które będzie oznaczać mniejsze wpływy do budżetu, oraz wzrost cen energii i kosztów pracy, który zmniejszy konkurencyjność polskich firm. Według byłego członka Rady Polityki Pieniężnej w exposé premiera Mateusza Morawieckiego zabrakło szczegółów na ten temat. Na razie rząd koncentruje się na szukaniu źródeł finansowania obietnic wyborczych.

 

Prawo

Prof. Jerzy Bralczyk: Pierwsze posiedzenie nowego Sejmu natchnęło mnie optymizmem. Niektórzy politycy pokazali wolę porozumiewania się

– Pewne sygnały w dyskursie politycznym mogą sugerować chęć porozumienia się – mówi prof. Jerzy Bralczyk, oceniając zakończone właśnie pierwsze posiedzenie Sejmu IX kadencji. Jednym z pierwszych omawianych przez polityków projektów było zniesienie limitu 30-krotności składek na ZUS. Wbrew praktyce poprzedniej kadencji zarówno prawica, jak i opozycja okazały się niejednolite w swoich poglądach, w wyniku czego budzący wiele emocji projekt został wycofany i trafił do konsultacji. Zdaniem prof. Jerzego Bralczyka może to być zapowiedź łagodzenia dyskursu politycznego. – Wciąż jednak potrzebujemy w języku więcej konkretów zamiast ocen i mniej pewności siebie – podkreśla znany językoznawca.

Problemy społeczne

Statystycznie każdego dnia blisko 50 Polek słyszy diagnozę rak piersi. Eksperci podkreślają: im szybciej zdiagnozujemy zmiany, tym większe szanse na wyleczenie

Mimo licznych kampanii edukacyjnych oraz częstszego zwracania uwagi społeczeństwa na to, jak ważne jest regularne wykonywanie badań, wciąż Polacy mają niewystarczającą wiedzę na temat nowotworu piersi. Jak pokazuje najnowsze badanie sondażowe dotyczące wiedzy Polaków nt. raka piersi, przeprowadzone w ramach kampanii „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska sprawa” – tylko połowa kobiet regularnie wykonuje samobadanie piersi, które wspiera wczesną diagnostykę raka piersi. To istotne o tyle, że wcześnie wykryty nowotwór jest dziś w większości przypadków uleczalny.