Mówi: | Tyberiusz Narkowicz |
Funkcja: | burmistrz Jastarni |
Jurata nadal stawia na klientów z zasobnym portfelem. Wolnych terminów na najbliższe tygodnie brak
Obchodząca w tym roku 90-lecie istnienia jako kurort Jurata niezmiennie przyciąga na wakacje zamożnych klientów. – To miejsce, tak jak przed wojną, dla elit. Tutaj mamy luksusowe hotele, korty tenisowe, w miejscu rocka jest jazz, a zamiast barów – restauracje – mówi burmistrz Jastarni Tyberiusz Narkowicz. Chętnych na taki wypoczynek nie brakuje, w przeciwieństwie do wolnych pokojów na najbliższe dwa tygodnie.
Jurata jest jedną z trzech miejscowości (obok Kuźnicy i Jastarni) tworzących gminę Jastarnia w środkowej części Mierzei Helskiej. Jak zapewnia burmistrz, każdy znajdzie tu odpowiedni dla siebie sposób odpoczynku, ale do Juraty zmierzają przede wszystkim klienci z zasobnym portfelem.
– Takie było założenie tych, którzy stworzyli Juratę. To od początku miał być kurort dla polskich elit – wtedy Polska miała niewielki skrawek Wybrzeża, nie mieliśmy Sopotu, który wtedy należał do Wolnego Miasta Gdańska. Jestem przeciwnikiem wyważania otwartych drzwi i myślę, że dalej trzeba nawiązywać do tego, co było przed wojną – mówi agencji Newseria Tyberiusz Narkowicz pytany o pomysł na dalszy rozwój kurortu. – Nie ma tu miejsca na pola namiotowe, campingi, choć nie mam nic przeciwko tej formie wypoczynku, bo sam lubię wypoczywać pod namiotem i jeżdżę kamperem, ale to nie Jurata.
W serwisie Booking.com na ostatnie dwa tygodnie wakacji w Juracie zostały tylko pojedyncze noclegi. Tak w zasadzie było przez całe lato, bo kurort ten ma swoich wiernych fanów przyjeżdżających tu regularnie od lat. Jak podkreśla Narkowicz, to właśnie specyficzny klimat tego miejsca decyduje o jego sukcesie. Przyciąga ono także wielu artystów. Niedaleko znajduje się wypoczynkowa rezydencja prezydenta Polski.
– Tutaj było tak przed wojną i w okresie powojennym. Do Juraty jeździły elity, dlatego że jest tutaj odpowiednia baza noclegowa, luksusowe hotele i pensjonaty. One były luksusowe już w okresie PRL-u. Jest też odpowiedniej jakości usługa, odpowiednia muzyka, restauracje, kuchnia – wymienia burmistrz.
Przed wojną było też w Juracie kasyno. Około 20 lat temu pojawił się pomysł powrotu do tej koncepcji, a władze nawet zapisały w planie rozwoju miasta przywrócenie takiego lokalu, jednak nie udało się wówczas pozyskać inwestora, a obecny burmistrz patrzy na ten pomysł z dystansem.
– Mamy także trzecie najdłuższe molo w Polsce. Niegdyś byliśmy drudzy – po sopockim molo, ale teraz Międzyzdroje mają dłuższe – mówi Tyberiusz Narkowicz.
Jak podkreśla, wielu turystów niezmiennie wybiera Juratę ze względu na piękne zachody słońca. Do atutów zaliczane są również czyste, szerokie plaże i sosnowy las.
– Goście mają do tego miejsca sentyment. Tu spotykają swoich znajomych, tu czują się dobrze. Wielu z nich jeździ do innych luksusowych kurortów, ale co jest charakterystyczne, podkreślają, że przynajmniej raz w roku muszą być w Juracie – dodaje burmistrz Jastarni. – Znam ludzi, którzy przylatują tutaj z Tajwanu czy Stanów Zjednoczonych, żeby raz w roku spędzić tutaj tydzień czy dwa tygodnie.
O luksusie tego miejsca mogą też świadczyć ceny nieruchomości. Jak wynika z danych Otodom i Cenatorium, to właśnie Jurata otwiera zestawienie najdroższych transakcji w nadmorskich kurortach. W 2019 roku za metr kwadratowy apartamentu przy ul. Mestwina inwestor zapłacił prawie 57 tys. zł. Dla porównania w równie prestiżowym Sopocie w najdroższym mieszkaniu metr kwadratowy kosztował 51 tys. zł. Na kolejnych miejscach w tym rankingu znalazły się Gdynia, Świnoujście, Mielno i Darłowo, ale tam stawki za 1 mkw. były o ok. 20 tys. zł niższe.
Nadmorski kurort w tym roku obchodzi 90-lecie istnienia. Pod koniec lipca odbył się z tej okazji koncert gwiazd połączony z pokazem mody Doroty Goldpoint.
Czytaj także
- 2023-12-13: Ada Fijał: Projekty Macieja Zienia są na światowym poziomie. Tym nazwiskiem powinniśmy się chwalić za granicą
- 2023-12-18: Edyta Herbuś: Maciej Zień jest bardzo twórczą, ale też trochę nienasyconą osobą. Życzę mu, żeby potrafił się na chwilę zatrzymać po wielkim sukcesie jego kolekcji
- 2023-11-30: Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej
- 2023-07-03: Halina Mlynkova: Mam plany zawodowe na najbliższe dwa lata. Nad moją solową płytą pracują kompozytorzy z Los Angeles
- 2023-04-04: Joanna Jabłczyńska: Mam nadzieję, że może kiedyś Gosia Socha zmieni zdanie i wróci do „Na Wspólnej”. Kiedy grałyśmy ostatnią wspólną scenę, to miałam w oczach łzy
- 2023-04-11: Anna Guzik: Nie czytam całego scenariusza „Na Wspólnej”. Skupiam się tylko na swojej roli i nie interesują mnie wątki innych bohaterów
- 2022-11-07: Łukasz Zagrobelny: Moim największym sukcesem jest to, że przez wszystkie lata pracy artystycznej mogłem żyć wyłącznie z muzyki. Nie musiałem robić dodatkowych rzeczy
- 2022-11-18: Gosia Baczyńska: 25 lat mojej działalności to był bardzo ekscytujący, morderczy czas, ale też pełen sukcesów. Już nie przejmuję się tym, jak moja kolekcja zostanie odebrana
- 2022-09-30: Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku
- 2022-08-24: Spowolnienie na rynku condohoteli. Zostali na nim tylko klienci gotówkowi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.