Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna Jarosław Kwasek, prezes zarządu, PGE Dystrybucja |
PGE planuje potężne inwestycje w infrastrukturę dystrybucyjną. Organizuje warsztaty dla potencjalnych wykonawców
Rozwój nowych mocy odnawialnych wymaga wielomiliardowych nakładów na sieci dystrybucyjne. Spółka PGE Dystrybucja z Grupy PGE ma największy obszar dystrybucyjny w Polsce. W tym roku zrealizuje szereg inwestycji w infrastrukturę, czyli linie energetyczne, transformatory i rozdzielnie, w tym kablowanie sieci. Spółka organizuje warsztaty dla potencjalnych wykonawców, które będą dotyczyć planowanych programów inwestycyjnych. W ten sposób liczy na usprawnienie całego procesu inwestycyjnego.
– Rolą PGE Dystrybucja jest dbałość o zapewnienie niezawodnych dostaw energii elektrycznej, dlatego w 2022 roku przeznaczamy ogromne środki na inwestycje w obszarze dystrybucji energii. Teraz, w sytuacji wojny na Ukrainie, w sposób szczególny koncentrujemy się na infrastrukturze krytycznej, czyli m.in. na liniach dystrybucyjnych, transformatorach i rozdzielniach, bez których nie jest możliwe funkcjonowanie systemu energetycznego – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Rozwój nowych źródeł energii, w tym OZE, będzie wymagać modernizacji sieci dystrybucyjnych. Struktura wiekowa i niski stopień skablowania polskich sieci sprawia, że jest ona awaryjna i wrażliwa na gwałtowne zjawiska atmosferyczne, które ostatnimi laty występują w Polsce coraz częściej.
– Ostatnie wichury nad Polską pokazały, jak ważne jest przyspieszenie inwestycji w tzw. kablowanie sieci, czyli zakopywanie ich do ziemi, dzięki czemu możemy uniknąć awarii spowodowanych silnymi wiatrami – zauważa Wojciech Dąbrowski.
PGE Dystrybucja jest w Polsce jednym z głównych operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD), którzy są odpowiedzialni za dostarczenie energii elektrycznej do odbiorców. Prowadzone od kilku lat inwestycje mają na celu zwiększenie możliwości przyłączeniowych sieci dystrybucyjnej operatora, ograniczenie strat sieciowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa i ciągłości dostaw energii elektrycznej do odbiorców.
– Aby lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, przyspieszamy także program montażu liczników zdalnego odczytu – zapowiada prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – To są właśnie duże programy, na których będą koncentrowały się nasze inwestycje. Już dzisiaj zapraszam wszystkich przedsiębiorców do wzięcia w nich udziału.
9 marca br. PGE Dystrybucja organizuje dla potencjalnych wykonawców warsztaty, które będą dotyczyć planowanych prac eksploatacyjnych i programów inwestycyjnych spółki. Zaprezentowany zostanie m.in. zakres inwestycji i prac modernizacyjnych zaplanowanych aż do 2026 roku. Operator przedstawi także wymogi i zasady prowadzonych przez niego postępowań przetargowych, a zainteresowani współpracą wykonawcy otrzymają informacje np. odnośnie do tego, w jaki sposób należy składać oferty w Systemie Zakupowym GK PGE.
– PGE Dystrybucja po raz pierwszy zorganizowała warsztaty dla swoich ewentualnych podwykonawców z branży elektroenergetycznej. Celem tych warsztatów jest przybliżenie planów inwestycyjnych spółki oraz zapoznanie ewentualnych podwykonawców z procedurami i regulaminami ich wyłaniania – wyjaśnia Jarosław Kwasek, prezes zarządu PGE Dystrybucja. – Prezentacja naszych planów pozwoli naszym ewentualnym podwykonawcom przygotować się do realizacji poszczególnych etapów inwestycyjnych, m.in. przygotować zabezpieczenie materiałowe i osobowe, co będzie mieć duże przełożenie na sprawność realizowanych inwestycji. To jest dla nas bardzo istotne.
Dwugodzinne warsztaty będą się odbywać w formie online, a chęć uczestnictwa w nich trzeba zarejestrować poprzez specjalny formularz na stronie PGE Dystrybucja, gdzie dostępne są również wszystkie szczegóły i agenda wydarzenia. Termin na zgłoszenia upływa w poniedziałek 7 marca br.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.