Newsy

Prezes PZOT: przypadek OLT Express to dowód bandytyzmu w usługach

2012-08-03  |  06:50
Mówi:Krzysztof Piątek
Funkcja:Prezes
Firma:Polski Związek Organizatorów Turystyki
  • MP4

    Szef Polskiego Związku Organizatorów Turystyki krytykuje właścicieli OLT Express.  Słowo bandytyzm jest na  miejscu, skoro jednego dnia mówią, że przewozy czarterowe są niezagrożone, a następnego dnia je odwołują  uważa Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.  To pogarda dla klientów i prawa. I dlatego  jego zdaniem  sprawą i właścicielem, firmą Amber Gold, powinny zająć się służby specjalne.

    Szef Polskiego Związku Organizatorów Turystyki i były prezes Neckermann Polska nie szczędzi mocnych słów krytyki, oceniając zamieszanie wokół linii lotniczych OLT Express, jak i sam fakt ich bankructwa.  Jego zdaniem kłopoty przewoźnika nadszarpnęły dobry wizerunek rynku transportu lotniczego i zaszkodziły całej branży turystycznej.

     – Przypadek upadłości przewoźnika czarterowego OLT Express jest dowodem bandytyzmu w usługach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Piątek. – Uważam, że słowa typu bandytyzm są jak najbardziej na miejscu, skoro jednego dnia mówią, że przewozy czarterowe są niezagrożone, a następnego dnia czy nocy informują organizatorów turystyki, że nie będą latać i ogłaszają upadłość.

    To spowodowało, że we wtorek biura podróży musiały w ciągu kilku godzin wdrożyć plany zastępcze i znaleźć czartery dla kilkuset osób, które utnęły na lotniskach oczekując na wylot lub powrót z wakacji.

     – Z pogardą dla klienta, z pogardą dla prawa narazili tysiące ludzi na koczowanie na lotniskach zamiast wypoczywania na plaży. Narazili tysiące ludzi na niepokój, co się stanie z ich pieniędzmi i z planami podróży – podkreśla Krzysztof Piątek.

    Oni, czyli właściciele głównego inwestora, firmy Amber Gold.

     – Oni to na pewno czynili świadomie – uważa prezes PZOT. – To są naganne praktyki, które wymagają zaangażowania CBŚ i innych służb, które powinny przede wszystkim zatrzymać właścicieli Amber Gold do czasu wyjaśnienia, jakie pobudki nimi kierowały.

    W jego opinii, ten przykład pokazuje, że dla dobra branży turystycznej i przede wszystkim jej klientów, należy zrobić na rynku porządek.

     – Należy wyeliminować możliwość prowadzenia tej działalności przez nieuczciwych ludzi – mówi Krzysztof Piątek.

    Prezesa PZOT zastanawia się przy okazji, dlaczego Urząd Lotnictwa Cywilnego, sprawujący pieczę nad rynkiem lotniczym w Polsce, dopuścił do niego firmę o marnej, jego zdaniem, reputacji. Jak dodaje, o problemach OLT wiadomo było nie od dziś. 

     – To była opinia znana od miesięcy, że mamy do czynienia ze spiralą, piramidą finansową, której finałem będzie upadłość – przewiduje Krzysztof Piątek.

    Jak podkreśla w komunikacie Urząd Lotnictwa Cywilnego, spółki OLT Express Regional i OLT Express Poland były pod stałym nadzorem urzędników, zarówno pod względem bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych, jak i pod względem finansowym.

     – Należy podkreślić, że ULC dokonuje weryfikacji sytuacji finansowej tylko i wyłącznie przewoźnika (nie zaś pochodzenia środków finansowania) – czytamy w komunikacie. – Do Urzędu nie wpływały jakiekolwiek informacje o problemach w bieżącym, finansowym funkcjonowaniu przewoźników. Po powzięciu takich informacji od kontrahentów i samych przewoźników z grupy OLT, Urząd zawiesił im koncesję.

    O kłopotach linii lotniczych OLT zrobiło się głośno pod koniec lipca. Władze spółki, która zadebiutowała na polskim rynku w kwietniu tego roku, poinformowały o przejściowych  – ich zdaniem  – problemach finansowych. Zapowiedziały redukcję liczby krajowych połączeń regularnych.

    W ubiegłym tygodniu ostatecznie całkowicie zawiesiły loty krajowe, informując jednocześnie o złożeniu w sądzie wniosku o upadłość linii OLT Express Regional. Kilka dni później los siostrzanej spółki podzieliła firma OLT Express Poland,  świadcząca loty czarterowe. I w tym przypadku zakończyło się ogłoszeniem bankructwa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.