Mówi: | Dominika Kulczyk |
Funkcja: | prezes Kulczyk Foundation |
Skala współczesnego niewolnictwa jest zatrważająca. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy przynosi ono 150 mld dol. zysku rocznie
Co najmniej 40 milionów osób na świecie żyje w niewoli. Współcześnie liczba niewolników jest najwyższa w historii. Według szacunków Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) zyski czerpane ze współczesnego niewolnictwa sięgają nawet 150 mld dol. rocznie.
– Myśl, że w XXI wieku może istnieć niewolnictwo, większości ludzi wydaje się absurdalna – mówi Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation.
W rzeczywistości jeszcze nigdy w historii nie było tylu niewolników. Dominika Kulczyk podkreśla, że ważne jest zarówno uzmysławianie ludziom skali problemu, jak i finansowe wspieranie walki ze współczesnym niewolnictwem, dzięki czemu coraz więcej ludzi odzyska wolność. To jest główny cel filmów dokumentalnych produkowanych przez Dominikę Kulczyk i Kulczyk Foundation we współpracy z CNN International.
– Na co dzień prawdopodobnie nie zdajemy sobie sprawy z tego, że niewolnictwo istnieje. Od tego trzeba zacząć. Jego skala sięga ok. 40 mln ludzi, czyli tyle, co ludność całej Polski. Aż 71 proc. niewolników to kobiety i dziewczynki – mówi Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation, agencji informacyjnej Newseria. – Nie chciałabym mieć poczucia, że jestem przemądrzałym mieszkańcem Europy, który wie lepiej, jak ratować dzieci z Jeziora Wolta w Ghanie, bo tego nie wiem. Głównym mianownikiem naszego pomagania jest wspieranie ludzi, aby byli w stanie zrobić pierwszy krok w mądry sposób, przy pomocy organizacji, które na miejscu prowadzą ich przez rzeczywistość i chcą zmieniać ich losy na lepsze – dodaje Dominika Kulczyk.
Pomoc ofiarom niewolnictwa wykracza poza wsparcie finansowe i obejmuje także kampanie i akcje, których celem jest zwiększenie świadomości ludzi w tej kwestii. Do tego rodzaju działań należy CNN Freedom Project, realizowany od 2011 roku przez amerykańską stację telewizyjną CNN. Reporterzy tego nadawcy, będący przedstawicielami tzw. impact journalism, czyli dziennikarstwa realnie zmieniającego otaczający nas świat, docierają do najdalszych miejsc na świecie, dokumentują przypadki współczesnego niewolnictwa i szukają skutecznych sposobów rozwiązania opisywanych problemów społecznych. W 2018 roku Dominika Kulczyk zainicjowała współpracę z amerykańską stacją, której pierwszym efektem jest film pt. „Troubled Waters” (pol. „Wzburzone wody”). Emitowany od 1 marca na antenie CNN International reportaż pokazuje dramat dzieci z Ghany sprzedanych do niewoli.
– CNN zaprosiło mnie do przyłączenia się do ich inicjatywy. Działam ze swoją fundacją w ponad 60 krajach i wspieram około 200 organizacji pozarządowych. Zdecydowałam, że mogę dzięki temu doświadczeniu pokazać prawdziwą historię, która może być niesłychanie przekonująca, by nagłaśniać temat niewolnictwa. Dlatego zaproponowałam CNN International realizację materiału z Ghany – relacjonuje Dominika Kulczyk.
Dominika Kulczyk ma nadzieję, że reportaże dotyczące walki ze współczesnym niewolnictwem będą w stanie wpłynąć na percepcję ludzi i skłonić ich do wsparcia potrzebujących. Podkreśla jednak, że praca przy tego rodzaju reportażach jest odpowiedzialna i wymaga dużego doświadczenia w przedstawianiu trudnych i bolesnych losów ich bohaterów.
– To są bardzo trudne historie i jeśli możemy przez fakt opowiadania o nich światu pomóc ludziom, to praca ta ma głębszy wymiar – uważa Dominika Kulczyk.
Przedpremierowy pokaz filmu dokumentalnego pt. „Troubled Waters” odbył się 28 lutego w Londynie. Wydarzenie połączone było z dyskusją, w której wzięła udział wnuczka królowej Elżbiety II – księżniczka Eugenia.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.