Newsy

Telewizja Polska pod kreską najprawdopodobniej również w 2012 roku

2012-03-09  |  06:35
Mówi:Juliusz Braun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Telewizja Polska S.A.
  • MP4

    Koszty związane z Euro 2012 i nadawaniem w 2 wersjach: cyfrowej i analogowej z pewnością będą większe niż przychody. - Budżet się nie zepnie bez większej ilości środków publicznych - mówi Juliusz Braun, prezes TVP.

    Według nieoficjalnych informacji 2011 rok TVP zakończyła ze stratą prawie 100 mln zł. To głównie efekt niskich wpływów z abonamentu i spadających przychodów z reklam. Dodatkowo główne stacje tracą widzów na rzecz licznych kanałów tematycznych.

     - Telewizja Polska ma bardzo duży udział w rynku widzów, widowni i najmniejszy w Europie budżet środków publicznych, przy bardzo wysokich oczekiwaniach publicznych. Nie da się tego zrealizować. Stąd straty, które się pojawiły w ostatnim roku - wyjaśnia Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej.

    Prezes potwierdza, że również w przyszłym roku TVP odnotuje straty. Zarząd szacuje, że będą one na poziomie ok. 60 mln zł.

     - To jest podwójne nadawanie: analogowe i cyfrowe. To są miliony złotych. Jest projekt Euro 2012, który jest bardzo kosztowny, ale trudno sobie wyobrazić, że TVP nie transmitowałaby wszystkich meczów, choć czas na reklamy przy meczach jest ograniczony - mówi Juliusz Braun.

    Koszt transmisji Mistrzostw może być nawet o 50 mln zł wyższy niż wpływy z reklam. Tym bardziej, że w czerwcu Telewizja Polska zamierza uruchomić naziemną, cyfrową emisję programów TVP1 i TVP2 w wersji HD.

    Choć TVP otrzymuje wsparcie z budżetu państwa to wciąż są za małe pieniądze. Szczególnie, że wpływy z abonamentu, które w Europie w głównej mierze finansują media publiczne, dla TVP stanowią jedynie dodatek do jej budżetu.

     - To się nie zepnie bez większej ilości środków publicznych. Ja przyszedłem do telewizji publicznej z koncepcją realizowania publicznego programu, czyli zobowiązań misyjnych. Jest znakomity serial jeden czy drugi, ale to nie może być tylko rozrywka. Państwo polskie musi podjąć decyzję, czy chce tak, jak wszystkie państwa w UE mieć telewizję publiczną, wypełniającą obowiązki czy nie. Jeśli nie, to byśmy byli zupełnie wyjątkowym miejscem w Europie. Ja sobie tego nie wyobrażam - podkreśla prezes Braun.

    Minister Administracji i Cyfryzacji Michał Boni zapowiedział rozpoczęcie prac nad nową ustawą regulującą media publiczne. Projekt ma być gotowy za pół roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.