Newsy

Toshiba: telewizory w Full HD w ciągu kilku lat zastąpią w Ultra HD. To cztery razy lepsza jakość obrazu

2013-07-29  |  06:15
Mówi:Piotr Golonka
Funkcja:koordynator ds. marketingu
Firma:Toshiba
  • MP4
  • Do polskich sklepów trafiła nowa generacja telewizorów wysokiej rozdzielczości – tzw. 4K lub Ultra HD. Nowa technologia pozwala na osiągnięcie cztery razy większej szczegółowości obrazu niż w dotychczas sprzedawanych urządzeniach. Na razie jednak nie ma nadawców emitujących sygnał w nowej technologii, a ceny takich telewizorów są bardzo wysokie.

     – Jest to rozdzielczość cztery razy większa niż Full HD – wyjaśnia Piotr Golonka, koordynator ds. marketingu Toshiba. – Spodziewamy się, że w przeciągu kilku lat to będzie nowy standard rozdzielczości telewizji.

    Dotychczas dostępne na rynku telewizory Full HD mają rozdzielczość ekranu 1920 na 1080, czyli ponad 2 miliony pikseli. Nowa technologia pozwala na wyświetlenie obrazu 3840 na 2160 punktów. To pozwala na budowanie bardzo dużych ekranów – w jednym panelu ultra HD „mieszczą się” cztery ekrany Full HD.

     – Ta różnica jest widoczna. Widząc obok siebie telewizor z sygnałem Full HD i z sygnałem Ultra HD zobaczymy tę różnicę na korzyść Ultra HD. Tam bogactwo szczegółów i detali jest naprawdę dużo większe – zapewnia Golonka.

    Rozdzielczość 4K to rozdzielczość taśmy filmowej 35 mm, czyli jakość filmu kinowego. Nie ma jednak obecnie oficjalnego standardu nadawania sygnału telewizyjnego w nowej technologii.

     – Faktycznie trochę czasu musi minąć zanim nadawanie sygnału w Ultra HD będzie zestandaryzowane. Na razie trwają różnego rodzaju testy na całym świecie, i w Japonii, i w Europie, które mają taki standard wypracować – mówi Golonka.

    W Polsce czołowi światowi producenci oferują już swoje pierwsze telewizory i monitory komputerowe w ultrawysokiej rozdzielczości o różnych przekątnych ekranu – największe to ponad 80 cali. Przekonują, że różnicę w jakości obrazu można odczuć nawet odtwarzając na nowych ekranach filmy w „zwykłym” HD, dzięki tzw. upscalingowi, czyli konwersji obrazu na potrzeby ekranów Ultra HD.

     – Możemy odtworzyć zwykły materiał w formacie Full HD np. na Blu-ray, na telewizorze 4K i ta rozdzielczość będzie uplasowana wyżej niż Full HD, bliżej rozdzielczości Ultra HD. Więc nie jest do końca prawdą, że mając telewizor Ultra HD nie jesteśmy w stanie poczuć zalet wynikających z tej technologii – mówi ekspert Toshiby.

    Ceny nowych telewizorów to, w zależności od wielkości ekranu, od kilkunastu do nawet ponad 150 tys. zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.