Mówi: | Piotr Golonka |
Funkcja: | koordynator ds. marketingu |
Firma: | Toshiba |
Toshiba: telewizory w Full HD w ciągu kilku lat zastąpią w Ultra HD. To cztery razy lepsza jakość obrazu
Do polskich sklepów trafiła nowa generacja telewizorów wysokiej rozdzielczości – tzw. 4K lub Ultra HD. Nowa technologia pozwala na osiągnięcie cztery razy większej szczegółowości obrazu niż w dotychczas sprzedawanych urządzeniach. Na razie jednak nie ma nadawców emitujących sygnał w nowej technologii, a ceny takich telewizorów są bardzo wysokie.
– Jest to rozdzielczość cztery razy większa niż Full HD – wyjaśnia Piotr Golonka, koordynator ds. marketingu Toshiba. – Spodziewamy się, że w przeciągu kilku lat to będzie nowy standard rozdzielczości telewizji.
Dotychczas dostępne na rynku telewizory Full HD mają rozdzielczość ekranu 1920 na 1080, czyli ponad 2 miliony pikseli. Nowa technologia pozwala na wyświetlenie obrazu 3840 na 2160 punktów. To pozwala na budowanie bardzo dużych ekranów – w jednym panelu ultra HD „mieszczą się” cztery ekrany Full HD.
– Ta różnica jest widoczna. Widząc obok siebie telewizor z sygnałem Full HD i z sygnałem Ultra HD zobaczymy tę różnicę na korzyść Ultra HD. Tam bogactwo szczegółów i detali jest naprawdę dużo większe – zapewnia Golonka.
Rozdzielczość 4K to rozdzielczość taśmy filmowej 35 mm, czyli jakość filmu kinowego. Nie ma jednak obecnie oficjalnego standardu nadawania sygnału telewizyjnego w nowej technologii.
– Faktycznie trochę czasu musi minąć zanim nadawanie sygnału w Ultra HD będzie zestandaryzowane. Na razie trwają różnego rodzaju testy na całym świecie, i w Japonii, i w Europie, które mają taki standard wypracować – mówi Golonka.
W Polsce czołowi światowi producenci oferują już swoje pierwsze telewizory i monitory komputerowe w ultrawysokiej rozdzielczości o różnych przekątnych ekranu – największe to ponad 80 cali. Przekonują, że różnicę w jakości obrazu można odczuć nawet odtwarzając na nowych ekranach filmy w „zwykłym” HD, dzięki tzw. upscalingowi, czyli konwersji obrazu na potrzeby ekranów Ultra HD.
– Możemy odtworzyć zwykły materiał w formacie Full HD np. na Blu-ray, na telewizorze 4K i ta rozdzielczość będzie uplasowana wyżej niż Full HD, bliżej rozdzielczości Ultra HD. Więc nie jest do końca prawdą, że mając telewizor Ultra HD nie jesteśmy w stanie poczuć zalet wynikających z tej technologii – mówi ekspert Toshiby.
Ceny nowych telewizorów to, w zależności od wielkości ekranu, od kilkunastu do nawet ponad 150 tys. zł.
Czytaj także
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-05-15: Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2024-02-29: Dagmara Kaźmierska: Zawsze miałam inne marzenia niż udział w „Tańcu z Gwiazdami”, ale zdecydowałam się w końcu spełnić prośby producentów. Już kilka lat temu mi to proponowano
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2023-12-22: Tomasz Kammel: Obawę o pracę ma każdy człowiek, który pracuje. Ja przez 27 lat w mediach starałem się robić swoje i dostosowywać się do zmian
- 2023-09-21: Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe
- 2022-10-04: Biedronka otworzyła już około 100 mniejszych, wielkomiejskich sklepów. Format ultra mini będzie się rozwijać w centrach dużych miast i większych osiedlach [DEPESZA]
- 2022-09-29: Adam Fidusiewicz: Uważam, że dużo osób kłamie. Jest to wpisane w naturę człowieka i normalne
- 2022-10-05: Tamara Arciuch: Przestałam oglądać telewizję, bo nie chcę być manipulowana. W informacjach jest za duży ładunek emocjonalny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
Polscy rolnicy obawiają się utraty rynków zbytu dla produktów rolno-spożywczych w krajach UE na rzecz bardziej konkurencyjnych cenowo producentów z krajów Mercosur, czyli Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju. Taki może być efekt umowy o wolnym handlu, której negocjacje mają się zakończyć przed końcem roku. Polskie Ministerstwo Rolnictwa wyraziło swoje negatywne stanowisko w tej sprawie, podobnie jak unijne i krajowe organizacje rolnicze.
Transport
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
Ochrona środowiska
Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.