Mówi: | Piotr Golonka |
Funkcja: | koordynator ds. marketingu |
Firma: | Toshiba |
Toshiba: telewizory w Full HD w ciągu kilku lat zastąpią w Ultra HD. To cztery razy lepsza jakość obrazu
Do polskich sklepów trafiła nowa generacja telewizorów wysokiej rozdzielczości – tzw. 4K lub Ultra HD. Nowa technologia pozwala na osiągnięcie cztery razy większej szczegółowości obrazu niż w dotychczas sprzedawanych urządzeniach. Na razie jednak nie ma nadawców emitujących sygnał w nowej technologii, a ceny takich telewizorów są bardzo wysokie.
– Jest to rozdzielczość cztery razy większa niż Full HD – wyjaśnia Piotr Golonka, koordynator ds. marketingu Toshiba. – Spodziewamy się, że w przeciągu kilku lat to będzie nowy standard rozdzielczości telewizji.
Dotychczas dostępne na rynku telewizory Full HD mają rozdzielczość ekranu 1920 na 1080, czyli ponad 2 miliony pikseli. Nowa technologia pozwala na wyświetlenie obrazu 3840 na 2160 punktów. To pozwala na budowanie bardzo dużych ekranów – w jednym panelu ultra HD „mieszczą się” cztery ekrany Full HD.
– Ta różnica jest widoczna. Widząc obok siebie telewizor z sygnałem Full HD i z sygnałem Ultra HD zobaczymy tę różnicę na korzyść Ultra HD. Tam bogactwo szczegółów i detali jest naprawdę dużo większe – zapewnia Golonka.
Rozdzielczość 4K to rozdzielczość taśmy filmowej 35 mm, czyli jakość filmu kinowego. Nie ma jednak obecnie oficjalnego standardu nadawania sygnału telewizyjnego w nowej technologii.
– Faktycznie trochę czasu musi minąć zanim nadawanie sygnału w Ultra HD będzie zestandaryzowane. Na razie trwają różnego rodzaju testy na całym świecie, i w Japonii, i w Europie, które mają taki standard wypracować – mówi Golonka.
W Polsce czołowi światowi producenci oferują już swoje pierwsze telewizory i monitory komputerowe w ultrawysokiej rozdzielczości o różnych przekątnych ekranu – największe to ponad 80 cali. Przekonują, że różnicę w jakości obrazu można odczuć nawet odtwarzając na nowych ekranach filmy w „zwykłym” HD, dzięki tzw. upscalingowi, czyli konwersji obrazu na potrzeby ekranów Ultra HD.
– Możemy odtworzyć zwykły materiał w formacie Full HD np. na Blu-ray, na telewizorze 4K i ta rozdzielczość będzie uplasowana wyżej niż Full HD, bliżej rozdzielczości Ultra HD. Więc nie jest do końca prawdą, że mając telewizor Ultra HD nie jesteśmy w stanie poczuć zalet wynikających z tej technologii – mówi ekspert Toshiby.
Ceny nowych telewizorów to, w zależności od wielkości ekranu, od kilkunastu do nawet ponad 150 tys. zł.
Czytaj także
- 2025-08-04: Cezary Pazura: Siatkówka to nasz sport narodowy, bo naprawdę nam wychodzi. Podczas studiów byłem mistrzem w tej dyscyplinie
- 2025-08-06: Edyta Herbuś: Ostatnio bardziej koncentrowałam się na aktorskim rozwoju w teatrze. Teraz znowu zawołała mnie telewizja i jest to czas fajnego odświeżenia
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-05-15: Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2024-02-29: Dagmara Kaźmierska: Zawsze miałam inne marzenia niż udział w „Tańcu z Gwiazdami”, ale zdecydowałam się w końcu spełnić prośby producentów. Już kilka lat temu mi to proponowano
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2023-12-22: Tomasz Kammel: Obawę o pracę ma każdy człowiek, który pracuje. Ja przez 27 lat w mediach starałem się robić swoje i dostosowywać się do zmian
- 2023-09-21: Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe
- 2022-10-04: Biedronka otworzyła już około 100 mniejszych, wielkomiejskich sklepów. Format ultra mini będzie się rozwijać w centrach dużych miast i większych osiedlach [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.