Newsy

Toshiba: telewizory w Full HD w ciągu kilku lat zastąpią w Ultra HD. To cztery razy lepsza jakość obrazu

2013-07-29  |  06:15
Mówi:Piotr Golonka
Funkcja:koordynator ds. marketingu
Firma:Toshiba
  • MP4
  • Do polskich sklepów trafiła nowa generacja telewizorów wysokiej rozdzielczości – tzw. 4K lub Ultra HD. Nowa technologia pozwala na osiągnięcie cztery razy większej szczegółowości obrazu niż w dotychczas sprzedawanych urządzeniach. Na razie jednak nie ma nadawców emitujących sygnał w nowej technologii, a ceny takich telewizorów są bardzo wysokie.

     – Jest to rozdzielczość cztery razy większa niż Full HD – wyjaśnia Piotr Golonka, koordynator ds. marketingu Toshiba. – Spodziewamy się, że w przeciągu kilku lat to będzie nowy standard rozdzielczości telewizji.

    Dotychczas dostępne na rynku telewizory Full HD mają rozdzielczość ekranu 1920 na 1080, czyli ponad 2 miliony pikseli. Nowa technologia pozwala na wyświetlenie obrazu 3840 na 2160 punktów. To pozwala na budowanie bardzo dużych ekranów – w jednym panelu ultra HD „mieszczą się” cztery ekrany Full HD.

     – Ta różnica jest widoczna. Widząc obok siebie telewizor z sygnałem Full HD i z sygnałem Ultra HD zobaczymy tę różnicę na korzyść Ultra HD. Tam bogactwo szczegółów i detali jest naprawdę dużo większe – zapewnia Golonka.

    Rozdzielczość 4K to rozdzielczość taśmy filmowej 35 mm, czyli jakość filmu kinowego. Nie ma jednak obecnie oficjalnego standardu nadawania sygnału telewizyjnego w nowej technologii.

     – Faktycznie trochę czasu musi minąć zanim nadawanie sygnału w Ultra HD będzie zestandaryzowane. Na razie trwają różnego rodzaju testy na całym świecie, i w Japonii, i w Europie, które mają taki standard wypracować – mówi Golonka.

    W Polsce czołowi światowi producenci oferują już swoje pierwsze telewizory i monitory komputerowe w ultrawysokiej rozdzielczości o różnych przekątnych ekranu – największe to ponad 80 cali. Przekonują, że różnicę w jakości obrazu można odczuć nawet odtwarzając na nowych ekranach filmy w „zwykłym” HD, dzięki tzw. upscalingowi, czyli konwersji obrazu na potrzeby ekranów Ultra HD.

     – Możemy odtworzyć zwykły materiał w formacie Full HD np. na Blu-ray, na telewizorze 4K i ta rozdzielczość będzie uplasowana wyżej niż Full HD, bliżej rozdzielczości Ultra HD. Więc nie jest do końca prawdą, że mając telewizor Ultra HD nie jesteśmy w stanie poczuć zalet wynikających z tej technologii – mówi ekspert Toshiby.

    Ceny nowych telewizorów to, w zależności od wielkości ekranu, od kilkunastu do nawet ponad 150 tys. zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Transport

    Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm

    Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.

    Ochrona środowiska

    Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane

    Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.