Newsy

TVP chce zrezygnować z nadawania przez satelitę Astra. To problem dla ok. 6 mln Polonii w Europie i mniejszy zasięg w kraju

2014-09-26  |  06:50

Od 1 stycznia 2015 r. TVP zamierza przestać nadawać przez satelitę Astra z pozycji 19,2E. Na satelicie pozostanie jedynie niekodowana TVP Polonia, ale zamiast  przez Astrę TVP będzie nadawać tę stację przez satelitę Hot Bird. Oferta tej stacji może stać się niedostępna dla prawie 6 milionowej Polonii mieszkającej w Europie. Nie pozostanie to bez wpływu również na odbiorców w Polsce ‒ dziś w ten sposób programy TVP odbiera 2,5 mln gospodarstw domowych.

Ta zapowiedź dla nas jest dosyć zaskakująca, bo oznaczałoby to, że telewizja publiczna niejako rezygnuje z dodatkowych zasięgów, które ma od lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Ornass-Kubacki, prezes zarządu ASTRA CEE. ‒ Diaspora polska, żeby odbierać sygnał Polonii poza krajem, będzie musiała ponieść dodatkowy koszt. Jest to utrudnienie, szczególnie dla starszych ludzi, takie głosy docierają do nas z zagranicy.

TVP nadaje przez Astrę od 2005 r. Pozycja 19,2E, na której transponder umożliwiający nadawanie wynajmuje polska telewizja, jest najpopularniejsza w Europie. Sygnał z tej pozycji dociera do 114 mln gospodarstw na kontynencie. Korzystają z niej niemal wszystkie stacje europejskich telewizji publicznych (np. w Niemczech, Francji czy Włoszech). Zasięg pozostałych operatorów obejmuje 48 proc. gospodarstw.

Jak podkreśla Ornass-Kubacki, jeśli TVP faktycznie zrezygnuje z wynajmu transpondera Astry, zasięg polskiej telewizji za granicą znacznie zmaleje. Z sygnału nadawanego przez Astrę korzysta wielu Polaków spośród 6 milionów emigrantów w Europie. Obecnie cztery kanały TVP (TVP Polonia, TVP Kultura, TVP Historia oraz TVP Info) są dostępne dla wszystkich odbiorców satelitarnych, a kolejnych sześć za pomocą Astry jest kodowanych dla odbiorców kablowych.

Według badań GFK Polonia, które są prowadzone co roku, ponad 2,5 mln gospodarstw domowych w kraju odbiera sygnał z Astry – dodaje Ornass-Kubacki.

Alternatywą jest sygnał naziemnej telewizji cyfrowej, ale Polacy, do których on nie dociera, do tej pory dzięki sygnałowi z Astry mieli dostęp do programów TVP bez konieczności ponoszenia opłat na rzecz komercyjnych platform telewizyjnych.

Prezes Astra CEE podkreśla, że Polacy za granicą stracą dostęp do wszystkich kanałów TVP z wyjątkiem TVP Polonii. Ta stacja będzie nadawana przez satelitę Hot Bird.

Ludzie będą musieli ponieść dodatkowe koszty, by móc dalej odbierać Telewizję Polonia. Zmiana satelity nadające sygnał telewizji spowoduje, że będą musieli albo przekręcać antenę, albo wynająć instalatora, albo zamontować na antenie dodatkowy konwerter odbiorczy – tłumaczy Ornass-Kubacki.

Dodaje, że trudno mu zrozumieć taką decyzję TVP. Rezygnując z nadawania sygnału przez Astrę, publiczny nadawca ogranicza dostęp nawet do TVP Polonii – stacji, której misją jest docieranie do polskiej diaspory.

Ornass-Kubacki podkreśla, że Astra proponowała TVP dobre warunki finansowe i była skłonna na elastyczne negocjacje. Operator oferował rabaty i proponował umieszczenie na satelicie kanałów regionalnych TVP, rozumiejąc trudną sytuacje finansową nadawcy.

Nie spotkało się to z zainteresowaniem. Co więcej, po dwóch dniach dotarł do nas kolejny komunikat, w którym TVP stwierdziła, że właściwie powody nie są ekonomiczne, lecz związane z zasięgiem satelitarnym. Tego nie jestem w stanie zrozumieć, ponieważ zasięgi satelitarne, tylko w kontekście jednego kanału ‒ TVP Polonii, Astra ma dużo większe niż wszyscy inni operatorzy razem wzięci – przekonuje Ornass-Kubacki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.