Newsy

TVP w styczniu i w lutym na plusie. Taki ma być cały rok

2013-04-05  |  06:45
Mówi:Juliusz Braun
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Telewizja Polska S.A.
  • MP4
  • Po trudnym 2012 roku, początek tego był udany dla TVP. Publiczny nadawca zarobił w styczniu i lutym 25 mln zł. Plan finansowy przyjęty przez zarząd TVP zakłada zamknięcie tego roku na plusie. Mają w tym pomóc rosnące wpływy z abonamentu i restrukturyzacja spółki.

    Ubiegły rok telewizja publiczna zamknęła z 218 mln zł na minusie. Deficytowe były zakupione przez TVP prawa do relacji z Igrzysk Olimpijskich w Londynie i Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Spółka zamknie pierwszy kwartał na plusie, mimo że plan finansowy zakładał stratę.

      Formalnie możemy już mówić o dwóch pierwszych miesiącach. Mamy zysk na poziomie mniej więcej 25 mln zł, znacznie lepiej niż w zeszłym roku, znacznie lepiej niż zakładał plan – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes TVP Juliusz Braun. – Cały pierwszy kwartał zamkniemy również na plusie, choć pierwotny plan zakładał nawet pewną stratę, więc tutaj, odpukać, ale wszystko idzie dobrze.

    Aby w dalszym ciągu szło dobrze, TVP cały czas prowadzi restrukturyzację.

     – Tworzymy jedną dużą jednostkę informacyjną – Telewizyjną Agencję Informacyjną i dużą jednostkę produkcyjną – Agencję Produkcji Telewizyjnej i Filmowej. To wymaga zmian w strukturze wielu jednostek, ale po pierwsze to ma usprawnić prace, po drugie ma sprawić, żeby działalność była bardziej oszczędna – wyjaśnia Juliusz Braun.

    Publiczny nadawca chce stopniowo redukować zatrudnienie. Zgodnie z planem w tym roku zlikwiduje kolejnych 200 etatów. Zwolnień grupowych jednak nie będzie.

    Abonament wciąż problemem

    Według sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2012 roku wzrosły wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Wyniosły 550 mln zł, czyli o 80 milionów więcej niż wynikało z prognoz KRRiT. Nadwyżka trafi do Polskiego Radia i TVP. Władze telewizji publicznej czekają jednak na rozwiązania ustawowe, które pomogą lepiej egzekwować abonament od widzów i słuchaczy.

     – Cieszymy się, że coraz więcej osób płaci abonament, natomiast trzeba pamiętać, że nadal robi to bardzo niewielka część zobowiązanych i to jest problem. Rozmawiałem ostatnio z panią dyrektor niemieckiej telewizji MDR o finansach i powiedziała, że w Niemczech sąd orzekł, że trzeba płacić abonament. Odpowiedziałem jej, że w Polsce sąd orzekł tak samo, tylko nic z tego nie wynika – mówi Juliusz Braun.

    Jego zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłaby opłata audiowizualna, którą musiałoby wnosić każde gospodarstwo domowe.

     – Uważamy, że racjonalne jest odejście od rejestrowania odbiorników, właśnie tak jak w Niemczech, i wprowadzenie opłaty audiowizualnej, powszechnej, od każdego gospodarstwa domowego. To jest model, który w Europie zaczyna być coraz szerzej stosowany – tłumaczy Braun.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.