Mówi: | Konrad Jagodziński |
Funkcja: | dyrektor ds. marek państw i miast |
Firma: | Brand Finance |
Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach
Warszawa jako jedyne polskie miasto znalazła się w rankingu Brand Finance City Index, zestawieniu 100 miast w Europie i na świecie, które porównuje rozpoznawalność ich marek. Stolicę Polski wyprzedziły nie tylko światowe metropolie takie jak Londyn, Nowy Jork czy Paryż, ale też inne miasta z regionu. – Warszawa ma niestety mniej rozpoznawalną markę globalnie niż Praga albo Budapeszt, dlatego też znajduje się na niższej pozycji w tym rankingu – mówi Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.
Warszawa zajęła 62. miejsce w rankingu Brand Finance City Index, który mierzy rozpoznawalność marek miast i ich znaczenie na arenie międzynarodowej. W ankiecie przeprowadzonej w kwietniu 2023 roku wśród blisko 15 tys. osób w 20 krajach świata zdobyła 62,9 pkt. W badaniu miast wzięto pod uwagę siedem kryteriów: ocenę miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej, pracy zdalnej, studiowania, spędzenia emerytury, inwestowania czy w końcu – podróżowania, zwiedzania danego miasta. Indeks umieścił na pierwszym miejscu Londyn jako najlepszą markę miasta na świecie (84,6 pkt), na kolejnych miejscach na podium znalazły się Nowy Jork i Paryż (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Pierwszą piątkę zamykają Los Angeles i Sydney z punktacją 78,6 i 77,9 pkt.
– W rankingu Brand Finance City Index znalazła się Warszawa jako jedyne polskie miasto. Wśród 100 miast z całego świata sklasyfikowanych w tym badaniu zbadaliśmy opinie jedynie na temat tych największych – zarówno pod względem liczby ludności, jak również znaczenia tych miast na arenie międzynarodowej. Stąd też uwzględnienie jedynie Warszawy z naszego kraju oraz kilku miast z regionu, m.in. Pragi, Budapesztu, Bukaresztu czy Zagrzebia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński.
Warszawa na tle wymienionych miast regionu wypadła w połowie stawki. Wyprzedziły ją Praga i Budapeszt, które uplasowały się kolejno na 49. i 51. miejscu (z punktacją ok. 65 pkt). Ich marka okazała się więc silniejsza, choć w niektórych aspektach to właśnie stolica Polski okazała się mocniejsza. Z kolei Bukareszt znalazł się na 68. pozycji z 60,5 pkt, a Zagrzeb na 86. miejscu z 57,2 pkt. Berlin zajął 18. pozycję z blisko 72 pkt. Co ciekawe 99. lokatę zajął Kijów. Sankt Petersburg i Moskwa znalazły się wyżej, bardzo blisko Warszawy – na pozycjach 61 i 63.
– Respondenci docenili walory Warszawy w takich kategoriach jak zarządzanie, biznes i inwestycje czy edukacja i nauka. We wszystkich trzech kategoriach Warszawa sklasyfikowana została wyżej niż Praga czy Budapeszt. Te miasta cieszą się z kolei większą popularnością jako miejsce na weekend, podróże, zwiedzanie, natomiast Warszawa jest postrzegana coraz bardziej jako lokalny hub inwestycyjny, biznesowy, finansowy. Tak też kształtuje się wizerunek marki miasta wśród naszych respondentów na całym świecie – wyjaśnia dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.
Stolica Polski szczególnie dobrze poradziła sobie w obszarze zarządzania, gdzie zajęła 22. miejsce na świecie. Wpłynęły na to wysokie oceny dotyczące udziału obywateli w rządzeniu, łatwości w uzyskaniu wizy czy stopnia biurokracji. Warszawa wypadła również dobrze w dziedzinie edukacji i nauki dzięki wysokim ocenom uczelni publicznych. W kategorii biznes i inwestycje wyprzedziła Pragę i Budapeszt zarówno pod względem łatwości prowadzenia działalności gospodarczej, dostępu do wykwalifikowanych pracowników, jak i potencjału przyszłego wzrostu.
Niewykluczone, że w przyszłości w zestawieniu będzie więcej miast, co też zwiększy szansę na pojawienie się w nim także innych polskich metropolii. Jak podkreśla ekspert, trafienie do rankingu może pozytywnie wpłynąć na wizerunek danego miasta na świecie.
– Badanie Brand Finance City Index oferuje najgłębsze zrozumienie marki miasta ze wszystkich podobnych badań na rynku, gdyż patrzy na siedem różnych obszarów. To także analiza 45 atrybutów marki miasta. Znalezienie się w takim rankingu oferuje miastom, które zostały w nim sklasyfikowane, głębsze zrozumienie tego, co ludzie na całym świecie o nim myślą. To znakomity sposób na poprawienie strategii promocji marki miasta, pozycjonowanie go w sposób bardziej efektywny i uzyskanie większych korzyści gospodarczych płynących z nowych inwestycji, napływu talentów czy też turystów – podkreśla Konrad Jagodziński.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-10-17: Polskie miasta szybko się starzeją. Demografia wpływa na wiele ich działań
- 2024-09-13: Przez betonozę miasta coraz częściej zmagają się ze skutkami powodzi błyskawicznych. Rozwiązaniem jest zwiększanie terenów zielonych
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
- 2024-05-29: Infrastruktura krytyczna w polskich miastach jest dobrze chroniona. Nadal są jednak słabe punkty
- 2024-05-23: Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.