Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Mondial Assistance |
Na wakacje wyjedzie milion Polaków więcej niż przed rokiem. Ponad 40 proc. wyjeżdżających nie zamierza kupić ubezpieczenia podróżnego
W tym roku więcej Polaków planuje wakacyjny wyjazd – na urlop wybiera się ponad 16 milionów rodaków, niespełna 6 milionów z nas spędzi go zagranicą.. Główne kierunki wypoczynku to nadal Włochy, Grecja, Turcja, ale przede wszystkim Chorwacja, która zdeklasowała dotychczasowego lidera Hiszpanię. Planujemy przy tym wydać mniej pieniędzy niż w roku ubiegłym. Oszczędzamy m.in. na ubezpieczeniach, choć tu mamy coraz szerszą ofertę.
– Zgodnie z naszymi badaniami wyjedzie nas o milion więcej niż w zeszłym roku. Po raz pierwszy od kilku lat więcej niż połowa rodaków zamierza spędzić wakacje na wyjeździe – mówi Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Wyjazd podczas tegorocznych wakacji planuje 52 proc. przebadanych przez Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance. To 16 milionów dorosłych Polaków. Wśród nich 37 proc. zamierza wyjechać za granicę, a 63 proc. spędzić wakacje w Polsce.
– To i tak więcej niż w ubiegłym roku, kiedy urlop planowało niespełna 15 mln Polaków, z czego ponad 4,5 mln wyjeżdżało zagranicę – informuje Tomasz Frączek.
Na tegoroczne wakacje wyjadą przede wszystkim osoby młode (w wieku 18-29 lat), mieszkające w miastach, z wykształceniem średnim i wyższym, o dochodzie gospodarstwa domowego powyżej 4,5 tys. zł. Na zagraniczne wakacje wybierają się osoby, których dochód gospodarstwa domowego kształtuje się powyżej 6 tys. zł.
Najbardziej popularne miejsca wyjazdów zagranicznych w 2012 roku to Hiszpania, Chorwacja, Włochy, Grecja, Turcja. Wśród tegorocznych wakacyjnych planów Chorwacja wyprzedziła Hiszpanię, pozostała trójka pozostaje bez zmian.
– Głównie wyjeżdżamy samochodem, mniej więcej 2/3, natomiast 1/3 udaje się na wypoczynek zorganizowany, samolotem lub autokarem czy pociągiem. Ale liczba ludzi deklarujących wyjazd samochodowy wzrasta i stąd pojawienie się nowego lidera, czyli Chorwacji – mówi prezes Mondial Assistance. – Warto powiedzieć o pewnym spadku Egiptu, jako interesującego miejsca na spędzanie urlopu. Mniej więcej dwa razy mniej ludzi deklaruje chęć pojechania do tego kraju niż w zeszłym roku, gdy było to 7 proc., a obecnie jest ponad 3 proc.
Z badania wynika, że mimo większej liczby chcących wyjechać na wakacje, spada liczba deklarujących wykupienie ubezpieczenia. Taki zamiar, wśród planujących wakacje za granicą w 2012 roku, deklarowało 62 proc. Polaków. W tym roku ten odsetek spadł do 58 proc.
– Dla wielu ludzi ubezpieczenie jest zbędnym kosztem. Są to na przykład optymiści, którzy nigdy się nie ubezpieczają, jest ich mniej więcej 1/4. Są też tacy, którzy uważają, że jeśli do tej pory nic im się nie zdarzyło, to się nie zdarzy. Są tacy którzy mówią, że jest to zbędny koszt. A przecież koszt ubezpieczenia realnie nie powinien odgrywać roli przy budżetach wakacyjnych – uważa Tomasz Frączek.
Średni szacowany koszt wyjazdu zagranicznego przypadający na jedną osobę w 2012 roku wyniósł 2 613 zł, wyjazdu w Polsce – 1 188 zł. Natomiast w tym roku ten średni koszt wyjazdu zagranicznego nieco spada – do 2 315 zł, z kolei w Polsce nieznacznie rośnie – do 1 191 zł.
– Średni koszt jednego dnia ubezpieczenia zamyka się w 8-9 zł, w związku z tym w kontekście 2 300 zł to naprawdę nie jest wysoka pozycja. Przy średniej długości wyjazdu około 8 dni mówimy o dodatkowych 60 zł za ubezpieczenie. A w pakietach rodzinnych te koszty są jeszcze niższe – dodaje Tomasz Frączek.
Blisko 2/3 Polaków wyjeżdżających za granicę ma jednak zamiar wykupić ubezpieczenie turystyczne.
– To jest osoba w wieku 20-39 lat, czyli młody świadomy mieszkaniec dużego miasta, wyjeżdżający głównie z rodziną. Ci, którzy jadą we dwójkę bądź rodzinnie, deklarują, że oni właśnie kupią sobie ubezpieczenie – wyjaśnia prezes.
Aby przyciągnąć klientów, ubezpieczyciele oferują dodatkowe usługi.
– Produkt się zmienia, ewoluuje od lat i coraz bardziej dopasowujemy go do potrzeb klientów. Dotyczy głównie problemów związanych z zachorowaniami bądź wypadkami – mówi Tomasz Frączek.
Są to dwa główne komponenty pakietu turystycznego, do których można dodać usługi okołoubezpieczeniowe, pomocowe, jak zlecenie organizacji dowolnej usługi, skorzystanie z serwisu awaryjnego w razie awarii samochodu, uzyskanie potrzebnych informacji. Zależnie od pakietów ubezpieczenie obejmuje uprawianie sportów, ubezpieczenie utraty lub zniszczenia bagażu, a nawet możliwość zwrotu kosztów wycieczki w przypadku odwołania podróży spowodowanej np. chorobą lub innym wypadkiem losowym.
Czytaj także
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-07-11: Anna Dec: Klimat się zmienia i w tym roku wybitnie to widać. Musimy być przygotowani na różne warunki pogodowe na wakacjach
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-08-12: Cezary Pazura: Jedziemy z żoną na Sri Lankę, gdzie mamy program naszpikowany emocjami. Będziemy się poruszać pociągami, helikopterami i jeździć na słoniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.