Mówi: | Sebastian Kulczyk, przewodniczący rady nadzorczej Qemetiki, przewodniczący rady nadzorczej Kulczyk Investments Kamil Majczak, prezes zarządu Qemetiki Dawid Jakubowicz, prezes zarządu Kulczyk Investments |
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
– Ta akwizycja to dowód na to, że polska grupa Kulczyk Investments stawia sobie bardzo ambitne cele. Nie boimy się wyzwań, nie boimy się akwizycji, bez względu na segment czy geografię. Już dzisiaj potrafimy konkurować z największymi firmami na świecie. Potrafimy pokazać, że nie tylko pieniądze, ale również świetny know-how są w stanie pomóc nam w osiągnięciu celu, którym jest globalny rozwój dla Qemetiki. Naszą ambicją jest to, żeby wszystkie spółki z portfela Qemetica były spółkami globalnymi, żeby dynamicznie się rozwijały i nie bały się nawet tych trudnych wyzwań, jak choćby akwizycja w Stanach Zjednoczonych – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Kulczyk, przewodniczący rady nadzorczej Qemetiki i przewodniczący rady nadzorczej Kulczyk Investments.
Qemetica, czyli dawny Ciech, to w tej chwili drugi największy producent sody kalcynowanej i oczyszczonej w Unii Europejskiej, największy producent soli warzonej w Polsce oraz największy dostawca krzemianów sodu w Europie. To jednocześnie jeden z potentatów rynku chemicznego Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki sfinalizowanej właśnie transakcji dołączy do globalnych liderów przemysłowych.
– Poszerzamy zakres geograficzny naszej działalności i stajemy się prawdziwie globalną spółką chemiczną, operującą na globalnym rynku – podkreśla Kamil Majczak, prezes zarządu Qemetiki.
– O globalnej ekspansji i wyjściu na amerykański rynek myśleliśmy już od dawna, globalizacja była osią naszej strategii. Niemniej przez pierwsze lata musieliśmy zadbać o to, żeby spółka – wtedy Ciech, dzisiaj Qemetica – była gotowa, żeby zaabsorbować taką akwizycję. Udało się, transakcja została zamknięta i nie mówimy jeszcze ostatniego słowa – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu Kulczyk Investments.
Krzemionka strącana jest surowcem kluczowym dla globalnej branży motoryzacyjnej, elektrotechnicznej i materiałowej, wykorzystywanym m.in. w produkcji opon samochodowych, akumulatorów i wypełniaczy. W ramach sfinalizowanej właśnie transakcji Qemetica przejęła od koncernu PPG zakłady produkcyjne tego surowca o łącznej mocy wytwórczej na poziomie blisko 200 tys. t, zlokalizowane w Holandii (w Delfzijl) oraz Stanach Zjednoczonych (w Lake Charles w Luizjanie). Polska spółka zyskuje też dostęp do centrum badawczo-rozwojowego w Monroeville w Pensylwanii i linii produkcyjnej w Barberton w stanie Ohio.
– Mieliśmy kilka podejść do tej akwizycji. Nie był to prosty proces, ponieważ widzieliśmy sporą konkurencję ze strony rodzimych graczy z rynku amerykańskiego. Jednak udało się i dzisiaj cieszymy się z tego pierwszego kroku, a dalej musimy zrobić kolejny, jeszcze trudniejszy, czyli skupić się na budowaniu wartości przejętego podmiotu przez długie lata – mówi Dawid Jakubowicz.
Do tej pory Qemetica miała siedem linii biznesowych, produkując sodę kalcynowaną i oczyszczoną, sól warzoną, środki ochrony roślin, pianki poliuretanowe, krzemiany i opakowania szklane, a także świadcząc usługi transportu kolejowego. Biznes krzemionki strącanej (silica) będzie jej ósmym obszarem działalności. To oznacza, że chemiczna grupa – będąc już dziś jednym z największych w Europie dostawców krzemianów, czyli surowca niezbędnego do produkcji krzemionki – dzięki przejęciu nowego biznesu wydłuży swój łańcuch wartości, generując dodatkową marżę. Jednocześnie krzemiany powstają z sody kalcynowanej, której Qemetica jest jednym z kluczowych producentów w Europie, co zapewni spółce efekt synergii.
– Tworząc ósmy biznes, podążamy w górę naszego łańcucha wartości, wychodzimy poza Europę i realizujemy nasze globalne aspiracje – podkreśla Kamil Majczak.
Sfinalizowana właśnie transakcja będzie mieć też znaczący wpływ na przychody spółki, które mają wzrosnąć szacunkowo o ponad 1 mld zł. Zapewni też dywersyfikację źródeł przychodów – ok. 10 proc. z nich będzie teraz pochodzić z Ameryki Północnej. Biznes krzemionkowy stanie się drugim, pod względem przychodów, obszarem działalności Qemetiki. Jednocześnie spółka stanie się trzecim największym graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku krzemionki strącanej.
– Dywersyfikacja geograficzna była dla nas strategicznym kierunkiem, ponieważ pozwala stabilizować biznes i daje nowe możliwości rozwoju. Rynek europejski ma swoje wyzwania, rynek amerykański też, ale on zapewnia też inne możliwości rozwoju, jest ogromny, jest największą gospodarką świata, z bardzo dobrą pozycją, jeśli chodzi o surowce naturalne i surowce energetyczne. Dlatego naszym priorytetem było zbudowanie drugiej, silnej nogi nie tylko w Europie, ale też w Stanach Zjednoczonych – mówi prezes zarządu Qemetiki.
Przejęcie to jak dotąd największa tego typu akwizycja przemysłowa dokonana przez polską spółkę w USA. Pozwoli Qemetice przyspieszyć ekspansję międzynarodową w krajach Ameryki Północnej i dywersyfikację portfolio produktowego, które już teraz trafia do blisko 100 krajów na świecie. Chemiczny potentat wskazuje też, że transakcja jest efektem jego strategii na lata 2024–2029, zakładającej m.in. wzmacnianie obecności grupy poza Europą i poszukiwania nowych źródeł wzrostu.
Sektor krzemionki strącanej zatrudnia około 400 pracowników, którzy dołączą do załogi Qemetiki, liczącej dotychczas blisko 3,5 tys. pracowników w Europie. Koncern posiada dziewięć zakładów produkcyjnych w Polsce i Niemczech oraz spółki dystrybucyjne w biznesie środków ochrony roślin w kilku krajach europejskich.

Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.