Mówi: | Olgierd Dziekoński |
Funkcja: | Sekeretarz Stanu |
Firma: | Kancelaria Prezydenta |
Prezydentowa będzie promować w Chinach polski przemysł jubilerski
Oprócz wicepremiera Waldemara Pawlaka, pierwszym rejsem Polskich Linii Lotniczych LOT otwierającym bezpośrednie połączenie z Pekinem, poleci małżonka prezydenta, Anna Komorowska. Wizyta ma na celu promowanie Polski w Kraju Środka.
- Pierwszy lot polskich linii będzie miał zarówno wymiar symboliczny jak i gospodarczy – mówi minister Olgierd Dziekoński z Kancelarii Prezydenta
Jak informuje prezydencki minister, Olgierd Dziekoński, pierwszy lot polskich linii do Chin będzie miał wymiar zarówno gospodarczy, jak i symboliczny.
- Pierwszy rejs LOT-u do Chin będzie miał charakter uroczysty. Gościem tego lotu będzie pani Anna Komorowska, Pierwsza Dama, Małżonka Pana Prezydenta. Jednocześnie w tym locie będzie uczestniczył pan wicepremier Pawalak, który będzie uczestniczył w Komisji polsko-chińskiej w Chinach. Czyli ten wymiar symboliczny i ten wymiar gospodarczy będą ze sobą splecione – mówi Dziekoński.
Anna Komorowska ma zamiar skupić się na sprawach związanych ze środowiskiem kobiet, zwłaszcza tych które zajmują się gospodarką. Chce odwiedzić Szanghaj. Nie zabraknie też elementów promocji, choćby polskiego przemysłu jubilerskiego.
- Przewidywany jest pokaz mody - bursztyn, srebro, czyli to co jest dużą wartością na polskim rynku, i co zresztą cieszy się bardzo poważnym zainteresowaniem ze strony importerów chińskich. Pokaz w ambasadzie będzie znaczącym, mamy nadzieje, również wydarzeniem towarzyskim, skupiającym ludzi, którzy w Chinach mają coś do powiedzenia, tworzą tzw. elitę opiniotwórczą Chin – dodaje minister Dziekonski.
LOT wznawia bezpośrednie połączenie z Warszawy do Pekinu 29 maja. Samoloty będą latać na tej trasie trzy razy w tygodniu. Początkowo rejsy do Chin będą obsługiwane przez Boeingi 767-300ER, ale od przyszłego roku mają je zastąpić nowoczesne Boeingi 787 Dreamliner.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.