Newsy

Inteligentne systemy parkingowe mają rozwiązać problem korków. Warszawa testuje smart parking

2016-09-23  |  06:55
Mówi:Wojciech Dec
Funkcja:product manager
Firma:Comarch
  • MP4
  • Miasta coraz odważniej szukają w rozwiązaniach z zakresu smart city szans na zwiększenie oszczędności, poprawę bezpieczeństwa czy dodatkowe źródła przychodów. Możliwości uzyskania korzyści we wszystkich tych elementach mają oferować inteligentne systemy parkingowe. Warszawa właśnie rozpoczęła testy monitoringu płatnych postojów samochodów w centrum aglomeracji.

    Smart parking to rozwiązanie, które pomoże mieszkańcom znaleźć w bardzo szybki sposób wolne miejsce parkingowe. Taki system powstał już w Warszawie, są dwie instalacje pilotażowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Dec, product manager z obszaru smart city w Comarchu.

    Pierwsza instalacja znajduje się na stołecznym pl. Konstytucji, druga zaś umiejscowiona jest przy Dworcu Centralnym. Według informacji Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w pierwszej lokalizacji zamontowano półokrągłe czujniki po środku każdego miejsca. Z kolei przy ul. E. Plater system obsługują kamery.

    W Polsce jest zaledwie kilka miejsc, gdzie takie systemy działają. Natomiast tutaj unikalną cechą jest to, że jest to rozwiązanie oparte o kamery i inteligentne analityki wideo – podkreśla przedstawiciel Comarchu. – Wkładając tam dodatkowe analityki, również z obszaru bezpieczeństwa, jesteśmy w stanie monitorować nie tylko sytuacje odnośnie do danego parkingu, zajętości miejsca i wskazywania informacji o tym, czy to miejsce jest czy nie, lecz także jesteśmy w stanie analizować, czy np. pozostawiono jakiś przedmiot lub pozostaje on na terenie parkingu zbyt długo.

    ZDM zakłada, że do końca bieżącego roku zweryfikuje, który sposób monitorowania parkingów jest lepszy. Smart Parking dostępny jest obecnie w systemie Android. Po testach ma się pojawić również na platformach iOS i Windows. Plany zakładają stopniowe rozszerzanie systemu o kolejne miejskie, płatne, niestrzeżone miejsca postojowe. Pokrycie systemem całej strefy płatnego parkowania będzie zależało od kondycji finansowej stolicy.

    Podobne funkcjonalności i podobny standard bezpieczeństwa, jaki jest obecnie na lotniskach, mógłby być też wdrożony w przestrzeni miejskiej. Może być też inna propozycja, gdzie jesteśmy w stanie analizować sytuację, która np. wykryje nam moment, w którym człowiek upada i leży na ziemi po to, żeby np. szybciej wezwać pomoc – dodaje Dec. – Postrzegamy analityki wideo jako narzędzie, które nie tylko pomoże w smart parkingu, lecz także będzie w stanie obsłużyć obszar bezpieczeństwa, który w dzisiejszych czasach jest bardzo istotny.

    Warszawa ma 30 tys. miejsc parkingowych. W ubiegłym roku przychody z tytułu strefy parkingowej osiągnęły ponad 80 mln zł. Egzekucja stanowiła ok. 12 mln zł.

    Każdy milion, który moglibyśmy dołożyć właśnie przez monitoring miejsc czy poprzez dodatkową analitykę ruchu, to są dodatkowe pieniądze, które miasto może wykorzystać na swoje własne potrzeby lub na potrzeby mieszkańców – stwierdza Dec. – Z kolei dzięki instalacji mieszkańcy zanim zaplanują podróż, mogą zobaczyć, czy w ogóle jest tam miejsce. System jest w stanie dynamicznie przekierować ich w momencie, kiedy miejsce zostanie zajęte. Dzięki temu mamy mniej korków, mniej zatrutego powietrza i w efekcie bardziej zadowolonych mieszkańców.

    Integrated Solutions szacuje, że do 2020 r. wartość globalnego rynku smart rozwiązań dla miast przekroczy 1,5 mld dol. Cisco z kolei ocenia, że inteligentne rozwiązania w ciągu dekady pozwolą miastom na oszczędności rzędu 1,9 mld dol. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.