Newsy

PAIiIZ: Mazowieckie najatrakcyjniejszym terenem inwestycyjnym w Polsce. Rośnie popularność Podkarpacia.

2012-11-21  |  14:05
Mówi:Bożena Czaja
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Województwo mazowieckie pozostaje najbardziej atrakcyjnym regionem w Polsce w oczach inwestorów – wynika z „Raportu atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski 2012”, przygotowanego przez Centrum Analiz Regionalnych i Lokalnych na zlecenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Nie przez przypadek wartość realizowanych projektów inwestycyjnych jest tutaj najwyższa w Polsce. Do grona interesujących gospodarczo województw zaliczane są ponadto m.in. województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i podkarpackie.

    Tegoroczne wyniki potwierdziły tendencje utrzymujące się od lat. Na pierwszym miejscu wśród terenów atrakcyjnych inwestycyjnie wciąż utrzymuje się województwo mazowieckie, które uzyskało najwyższe oceny (A) dla wszystkich najważniejszych sekcji gospodarki. Przekłada się to na wartość nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez przedsiębiorców oraz wartość napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W obu tych rankingach mazowieckie jest zdecydowanym liderem.

     – Potencjalni inwestorzy lokują się w okolicach dużych ośrodków, tam, gdzie jest dobrze przygotowana kadra, infrastruktura, drogi szybkiego ruchu, autostrady i gdzie mają dobre warunki do potencjalnej lokalizacji – tłumaczy Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

    Chodzi też m.in. o w pełni przygotowane, uzbrojone działki, odpowiednie pod inwestycje produkcyjne czy handlowe oraz dobrze wykwalifikowaną siłę roboczą gotową podjąć się nowych wyzwań zawodowych. Potencjalni inwestorzy zwracają również uwagę na takie warunki jak bliskość dużych miast i idące za tym możliwości kulturalne.

    Dlatego też w rankingu popularności, zaraz za województwem mazowieckim, znalazły się województwa dolnośląskie, śląskie, małopolskie, pomorskie, wielkopolskie i łódzkie. Wszystkie one mają lokomotywy rozwoju w postaci dużych miast wojewódzkich.

    Zauważalna w ostatnim czasie jest rosnąca popularność Podkarpacia, która ma lokomotywę nieco innego rodzaju.

    – Głównie to Dolina Lotnicza i firmy, które skoncentrowały się wokół Doliny Lotniczej – tłumaczy wiceszefowa PAIiIZ.

    Ważnym czynnikiem kształtującym atrakcyjność inwestycyjną nie tylko podkarpackiego, ale i każdego innego regionu są bowiem specjalne strefy ekonomiczne, podstrefy oraz towarzyszące im inne formy wspierania przedsiębiorczości, takie jak parki przemysłowe, naukowo – technologiczne czy inkubatory przedsiębiorczości. Dolina Lotnicza jest tego najlepszym przykładem. To dziś największy i najbardziej znany klaster przemysłowy w Polsce. Skupia przedsiębiorców z południowo-wschodniej części kraju, związanych z przemysłem lotniczym.

    W przypadku Podkarpacia nie wolno też zapominać o wysokich nakładach finansowych, poniesionych zarówno przez budżet centralny, jak i władze samorządowe, na rozwój infrastruktury, a także o zapleczu ludzkim. Zatrudnienie pracownika wiąże się tu z dużo mniejszymi kosztami niż np. w Małopolsce, gdzie pensje są wyższe.

    Wysokie kwalifikacje zawodowe naszych pracowników doceniane są w całej Europie. Wyróżniają Polskę spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.

    – Oznacza to, że mamy dużą kadrę młodych ludzi, dobrze wykształconych, znających języki obce, co jest podkreślane w większości raportów, również o charakterze międzynarodowym – mówi Bożena Czaja.

    „Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski” został opracowany i opublikowany po raz trzeci. Jest jednym z nielicznych zestawień, które swoim zasięgiem obejmują zarówno województwa, jak i mikroregiony, czyli gminy i powiaty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.