Newsy

W niedzielę Dzień bez Samochodu. Warszawska komunikacja miejska za darmo dla wszystkich.

2013-09-20  |  06:00

W niedzielę z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu komunikacja miejska w Warszawie jak i w wielu innych polskich miastach będzie darmowa dla wszystkich podróżnych. W stolicy bez biletu jechać będzie można na całym obszarze obowiązywania „Wspólnego biletu” we wszystkich środkach komunikacji publicznej. Nie będzie za to darmowego wypożyczania rowerów miejskich.

 – Komunikacja miejska 22 września zgodnie z uchwałą Rady Miasta jest bezpłatna dla wszystkich chętnych. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, ile osób dodatkowo z transportu publicznego tego dnia korzysta. Natomiast z naszych obserwacji wynika, że przed rokiem rzeczywiście w komunikacji miejskiej pasażerów tego dnia było więcej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Pasażerowie będą mogli jeździć bez biletów na terenie Warszawy oraz w gminach ościennych obsługiwanych przez warszawską komunikację publiczną. Akcja dotyczy wszystkich środków komunikacji: autobusów, tramwajów, metra, Szybkiej Kolei Miejskiej, a także pociągów Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania taryfy „Wspólny bilet”. Z darmowych przejazdów skorzystać będą mogli wszyscy chętni, nie tylko osoby legitymujące się dowodem rejestracyjnym samochodu.

Krajnow podkreśla, że nie można mówić o kosztach akcji, bo wpływy z biletów z tego dnia nie są w ogóle planowane w budżecie miasta.

ZTM nie zamierza jednak udostępnić za darmo rowerów miejskich w systemie Veturilo. Krajnow zwraca uwagę, że pierwsze 20 minut wypożyczenia i tak jest bezpłatne.

 – Rowerów jest z reguły mniej niż chętnych do skorzystania z nich. Obawialibyśmy się udostępniania rowerów bezpłatnie dla wszystkich chętnych, ponieważ wtedy rzeczywiście bardzo niewiele osób mogłoby z nich skorzystać. Łatwo byłoby sobie wyobrazić taką sytuację, że skoro wypożyczanie rowerów jest bezpłatne, to ktoś bierze go sobie rano, oddaje wieczorem – zauważa Krajnow.

W tym roku Europejski Dzień bez Samochodu wypada w niedzielę, więc z darmowego przejazdu komunikacją miejską skorzysta zapewne mniej osób. Władze Warszawy nie chcą jednak wydłużyć czasu obowiązywania akcji na cały tydzień, co zrobiono m.in. w Poznaniu.

 – Warszawa ma największą sieć komunikacyjną, która też najwięcej kosztuje. Radni podjęli decyzję taką, że Europejski Dzień bez Samochodu wypada 22 września, więc tego dnia komunikacja miejsca będzie bezpłatna jak najbardziej, natomiast w pozostałe dni wszyscy pasażerowie, zgodnie z przepisami, bilety powinni kasować – mówi Krajnow.

Dodaje, że ZTM przeprowadza także inne akcje, które mają zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej. W najbliższy weekend 21-22 września organizowane będą Dni Transportu Publicznego, w trakcie których odbędą się gry, konkursy familijne oraz pokazy współczesnego i zabytkowego taboru.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.