Mówi: | Konrad Jagodziński |
Funkcja: | dyrektor ds. marek państw i miast |
Firma: | Brand Finance |
Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach
Warszawa jako jedyne polskie miasto znalazła się w rankingu Brand Finance City Index, zestawieniu 100 miast w Europie i na świecie, które porównuje rozpoznawalność ich marek. Stolicę Polski wyprzedziły nie tylko światowe metropolie takie jak Londyn, Nowy Jork czy Paryż, ale też inne miasta z regionu. – Warszawa ma niestety mniej rozpoznawalną markę globalnie niż Praga albo Budapeszt, dlatego też znajduje się na niższej pozycji w tym rankingu – mówi Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.
Warszawa zajęła 62. miejsce w rankingu Brand Finance City Index, który mierzy rozpoznawalność marek miast i ich znaczenie na arenie międzynarodowej. W ankiecie przeprowadzonej w kwietniu 2023 roku wśród blisko 15 tys. osób w 20 krajach świata zdobyła 62,9 pkt. W badaniu miast wzięto pod uwagę siedem kryteriów: ocenę miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej, pracy zdalnej, studiowania, spędzenia emerytury, inwestowania czy w końcu – podróżowania, zwiedzania danego miasta. Indeks umieścił na pierwszym miejscu Londyn jako najlepszą markę miasta na świecie (84,6 pkt), na kolejnych miejscach na podium znalazły się Nowy Jork i Paryż (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Pierwszą piątkę zamykają Los Angeles i Sydney z punktacją 78,6 i 77,9 pkt.
– W rankingu Brand Finance City Index znalazła się Warszawa jako jedyne polskie miasto. Wśród 100 miast z całego świata sklasyfikowanych w tym badaniu zbadaliśmy opinie jedynie na temat tych największych – zarówno pod względem liczby ludności, jak również znaczenia tych miast na arenie międzynarodowej. Stąd też uwzględnienie jedynie Warszawy z naszego kraju oraz kilku miast z regionu, m.in. Pragi, Budapesztu, Bukaresztu czy Zagrzebia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński.
Warszawa na tle wymienionych miast regionu wypadła w połowie stawki. Wyprzedziły ją Praga i Budapeszt, które uplasowały się kolejno na 49. i 51. miejscu (z punktacją ok. 65 pkt). Ich marka okazała się więc silniejsza, choć w niektórych aspektach to właśnie stolica Polski okazała się mocniejsza. Z kolei Bukareszt znalazł się na 68. pozycji z 60,5 pkt, a Zagrzeb na 86. miejscu z 57,2 pkt. Berlin zajął 18. pozycję z blisko 72 pkt. Co ciekawe 99. lokatę zajął Kijów. Sankt Petersburg i Moskwa znalazły się wyżej, bardzo blisko Warszawy – na pozycjach 61 i 63.
– Respondenci docenili walory Warszawy w takich kategoriach jak zarządzanie, biznes i inwestycje czy edukacja i nauka. We wszystkich trzech kategoriach Warszawa sklasyfikowana została wyżej niż Praga czy Budapeszt. Te miasta cieszą się z kolei większą popularnością jako miejsce na weekend, podróże, zwiedzanie, natomiast Warszawa jest postrzegana coraz bardziej jako lokalny hub inwestycyjny, biznesowy, finansowy. Tak też kształtuje się wizerunek marki miasta wśród naszych respondentów na całym świecie – wyjaśnia dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.
Stolica Polski szczególnie dobrze poradziła sobie w obszarze zarządzania, gdzie zajęła 22. miejsce na świecie. Wpłynęły na to wysokie oceny dotyczące udziału obywateli w rządzeniu, łatwości w uzyskaniu wizy czy stopnia biurokracji. Warszawa wypadła również dobrze w dziedzinie edukacji i nauki dzięki wysokim ocenom uczelni publicznych. W kategorii biznes i inwestycje wyprzedziła Pragę i Budapeszt zarówno pod względem łatwości prowadzenia działalności gospodarczej, dostępu do wykwalifikowanych pracowników, jak i potencjału przyszłego wzrostu.
Niewykluczone, że w przyszłości w zestawieniu będzie więcej miast, co też zwiększy szansę na pojawienie się w nim także innych polskich metropolii. Jak podkreśla ekspert, trafienie do rankingu może pozytywnie wpłynąć na wizerunek danego miasta na świecie.
– Badanie Brand Finance City Index oferuje najgłębsze zrozumienie marki miasta ze wszystkich podobnych badań na rynku, gdyż patrzy na siedem różnych obszarów. To także analiza 45 atrybutów marki miasta. Znalezienie się w takim rankingu oferuje miastom, które zostały w nim sklasyfikowane, głębsze zrozumienie tego, co ludzie na całym świecie o nim myślą. To znakomity sposób na poprawienie strategii promocji marki miasta, pozycjonowanie go w sposób bardziej efektywny i uzyskanie większych korzyści gospodarczych płynących z nowych inwestycji, napływu talentów czy też turystów – podkreśla Konrad Jagodziński.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-08: Warszawa staje się jedną z bardziej zielonych europejskich stolic. Ponad 15 proc. powierzchni stanowią lasy
- 2024-03-25: Jan Wieczorkowski: Trema jest zawsze przed spektaklem. Kiedyś proponowałem innym aktorom medytację, ale każdy ma swoje sposoby
- 2024-02-13: 82 proc. Polek doceniłoby randkę w obiekcie sportowym. Trening wspólnie z partnerem może pozytywnie wpływać na relacje
- 2024-01-03: Odkrycie polskiego naukowca może mieć znaczenie w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych. Pomaga zrozumieć działanie białek opiekuńczych
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-11-16: Polacy inwestują z myślą o spokojnej emeryturze. Wciąż niewielu z nich korzysta przy tym z dobrowolnych programów emerytalnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.
Problemy społeczne
Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Regionalne - Śląskie
Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.