Newsy

PAIiIZ: Mazowieckie najatrakcyjniejszym terenem inwestycyjnym w Polsce. Rośnie popularność Podkarpacia.

2012-11-21  |  14:05
Mówi:Bożena Czaja
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Województwo mazowieckie pozostaje najbardziej atrakcyjnym regionem w Polsce w oczach inwestorów – wynika z „Raportu atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski 2012”, przygotowanego przez Centrum Analiz Regionalnych i Lokalnych na zlecenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Nie przez przypadek wartość realizowanych projektów inwestycyjnych jest tutaj najwyższa w Polsce. Do grona interesujących gospodarczo województw zaliczane są ponadto m.in. województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i podkarpackie.

    Tegoroczne wyniki potwierdziły tendencje utrzymujące się od lat. Na pierwszym miejscu wśród terenów atrakcyjnych inwestycyjnie wciąż utrzymuje się województwo mazowieckie, które uzyskało najwyższe oceny (A) dla wszystkich najważniejszych sekcji gospodarki. Przekłada się to na wartość nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez przedsiębiorców oraz wartość napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W obu tych rankingach mazowieckie jest zdecydowanym liderem.

     – Potencjalni inwestorzy lokują się w okolicach dużych ośrodków, tam, gdzie jest dobrze przygotowana kadra, infrastruktura, drogi szybkiego ruchu, autostrady i gdzie mają dobre warunki do potencjalnej lokalizacji – tłumaczy Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

    Chodzi też m.in. o w pełni przygotowane, uzbrojone działki, odpowiednie pod inwestycje produkcyjne czy handlowe oraz dobrze wykwalifikowaną siłę roboczą gotową podjąć się nowych wyzwań zawodowych. Potencjalni inwestorzy zwracają również uwagę na takie warunki jak bliskość dużych miast i idące za tym możliwości kulturalne.

    Dlatego też w rankingu popularności, zaraz za województwem mazowieckim, znalazły się województwa dolnośląskie, śląskie, małopolskie, pomorskie, wielkopolskie i łódzkie. Wszystkie one mają lokomotywy rozwoju w postaci dużych miast wojewódzkich.

    Zauważalna w ostatnim czasie jest rosnąca popularność Podkarpacia, która ma lokomotywę nieco innego rodzaju.

    – Głównie to Dolina Lotnicza i firmy, które skoncentrowały się wokół Doliny Lotniczej – tłumaczy wiceszefowa PAIiIZ.

    Ważnym czynnikiem kształtującym atrakcyjność inwestycyjną nie tylko podkarpackiego, ale i każdego innego regionu są bowiem specjalne strefy ekonomiczne, podstrefy oraz towarzyszące im inne formy wspierania przedsiębiorczości, takie jak parki przemysłowe, naukowo – technologiczne czy inkubatory przedsiębiorczości. Dolina Lotnicza jest tego najlepszym przykładem. To dziś największy i najbardziej znany klaster przemysłowy w Polsce. Skupia przedsiębiorców z południowo-wschodniej części kraju, związanych z przemysłem lotniczym.

    W przypadku Podkarpacia nie wolno też zapominać o wysokich nakładach finansowych, poniesionych zarówno przez budżet centralny, jak i władze samorządowe, na rozwój infrastruktury, a także o zapleczu ludzkim. Zatrudnienie pracownika wiąże się tu z dużo mniejszymi kosztami niż np. w Małopolsce, gdzie pensje są wyższe.

    Wysokie kwalifikacje zawodowe naszych pracowników doceniane są w całej Europie. Wyróżniają Polskę spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.

    – Oznacza to, że mamy dużą kadrę młodych ludzi, dobrze wykształconych, znających języki obce, co jest podkreślane w większości raportów, również o charakterze międzynarodowym – mówi Bożena Czaja.

    „Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski” został opracowany i opublikowany po raz trzeci. Jest jednym z nielicznych zestawień, które swoim zasięgiem obejmują zarówno województwa, jak i mikroregiony, czyli gminy i powiaty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.