Mówi: | Przemysław Biel |
Funkcja: | menedżer kanałów sprzedaży na Polskę |
Firma: | Synology |
Wycieki i utrata danych kosztują firmy coraz więcej. Stosowane zabezpieczenia są niewystarczające
Konsekwencje incydentów naruszenia i utraty danych są dla firm coraz bardziej dotkliwe: w ubiegłym roku kosztowały je średnio 2,61 mln dol., odpowiadały za 26 godz. nieplanowanego przestoju i spowodowały stratę 2,45 TB danych – wynika z ostatniego raportu „Global Data Protection Index”. – Świadomość dotycząca konieczności zabezpieczania danych w firmach z roku na rok rośnie. O ile firmy wiedzą, że trzeba te dane zabezpieczać, o tyle bardzo często robią to nieumiejętnie lub niewystarczająco – mówi Przemysław Biel z Synology.
Jak wynika z „Barometru Cyberbezpieczeństwa” przygotowanego przez KPMG, w 2023 roku odsetek firm w Polsce, które zarejestrowały przynajmniej jeden incydent związany z cyberbezpieczeństwem, wzrósł o 8 pkt proc. do 66 proc. Podobnie jak w 2022 roku głównym zagrożeniem w kontekście kradzieży danych okazał się phishing. Co piąta organizacja wskazała to ryzyko jako priorytetowe. W ubiegłym roku szczególnie wzrosło znaczenie kradzieży danych związanej z naruszeniem bezpieczeństwa finansowego oraz wycieków danych spowodowanych kradzieżą lub utratą nośników.
– Przechowywanie danych, np. zdjęć, jest pewną odpowiedzialnością każdego z nas jako osób prywatnych. Natomiast w przypadku firm jest to duże wyzwanie, które wiąże się z ryzykiem, po pierwsze, utraty tych danych, po drugie, możliwości ich zaszyfrowania, gdyż teraz bardzo często występują ataki szyfrujące dane – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Biel.
To szczególnie istotne w kontekście rosnącej dynamicznie liczby przetwarzanych przez przedsiębiorstwa danych. Jak wskazują eksperci Synology, do 2027 roku będzie ich już 284 zettabajtów. Do wycieku, utraty bądź naruszenia danych często dochodzi w sposób nieumyślny, w wyniku błędu lub niedopatrzenia po stronie pracownika, który np. kliknął w zainfekowany link na swojej skrzynce mailowej.
– W przypadku firm dochodzi do tego ryzyko finansowe oraz ryzyko prawne, gdyż takie dane mogą zawierać dane finansowe firmy czy jej tajemnice handlowe. Utrata takich danych może mieć poważne konsekwencje, w tej chwili bardzo często mamy też do czynienia z atakami szyfrującymi dane, zarówno na firmy, jak i osoby prywatne – podkreśla ekspert Synology.
Z ostatniej edycji badania Dell „GDPI Special Edition 2024” – przeprowadzanego na grupie 1,5 tys. decydentów z obszaru IT i bezpieczeństwa, reprezentujących duże organizacje z całego świata – wynika, że ochrona danych wywołuje powszechne obawy i jest dla firm coraz większym problemem. W ciągu ostatniego roku 97 proc. z nich miało do czynienia przynajmniej z jednym incydentem zagrożenia dotyczącym ochrony danych, a 79 proc. jest przekonanych, że będą się mierzyć z podobnymi sytuacjami w ciągu nadchodzących 12 miesięcy. Co istotne, 75 proc. obawia się, że wdrożone przez firmę narzędzia ochrony danych mogą się okazać niewystarczające, żeby poradzić sobie ze złośliwym oprogramowaniem malware i ransomware. 65 proc. ekspertów nie jest pewnych tego, czy w przypadku utraty danych ich organizacja będzie w stanie je odzyskać. Raport Dell pokazuje, że finansowe konsekwencje incydentów utraty danych są dla firm coraz bardziej dotkliwe – w ubiegłym roku kosztowały je średnio 2,61 mln dol., odpowiadały za 26 godz. nieplanowanego przestoju i spowodowały stratę 2,45 TB danych.
Ponadto firmy muszą się też liczyć z trudnymi do oszacowania stratami wizerunkowymi, a na obszarze UE – z konsekwencjami prawnymi wynikającymi m.in. z RODO. Na polskim rynku kara nałożona przez UODO na firmy, w których w wyniku zaniedbania doszło do wycieku danych, może sięgnąć aż 20 mln euro lub do 4 proc. całkowitego rocznego obrotu przedsiębiorstwa poprzedniego roku. Jeśli z kolei wyciek dotyczy nie danych osobowych, ale np. know-how danej firmy, wówczas realnie zagrożona jest jej konkurencyjność i pozycja na rynku.
– Barierą inwestowania w zabezpieczenie danych często bywają kwestie finansowe. Jako Synology staramy się temu zapobiec, udostępniając narzędzia przystępne dla każdego, zarówno pod względem kosztowym, jak i pod względem prostoty ich obsługi – mówi menedżer kanałów sprzedaży na Polskę w Synology. – Drugim aspektem jest też kwestia komplikacji całego procesu, ponieważ większość osób uważa, że zabezpieczanie danych to jest dość skomplikowane zadanie, wymagające szczegółowej i technicznej wiedzy. Natomiast najnowsze technologie pozwalają w tej chwili zrobić to w sposób zarówno bezpieczny, jak i łatwy w obsłudze oraz wydajny kosztowo.
Ekspert wskazuje, że podstawowym i najpopularniejszym mechanizmem zabezpieczenia danych jest backup, czyli kopia zapasowa. Większość firm, podobnie jak i osób prywatnych, ma świadomość, że trzeba je regularnie wykonywać, natomiast nie zawsze robi to w sposób poprawny i kompletny.
– W tej chwili rozwiązania typu NAS czy nawet chmura publiczna mają wbudowane mechanizmy zabezpieczenia danych, a czasami nawet całe polityki, które firma może sobie wdrożyć, żeby te dane zabezpieczać. Dlatego w tym roku, podczas Synology Experience Day, prezentujemy m.in. rozwiązania backup appliance, które służą do tego celu – mówi Przemysław Biel.
Synology Experience Day to bezpłatne wydarzenie skierowane do wszystkich klientów biznesowych, partnerów Synology i zainteresowanych osób prywatnych, które chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i ochrony danych. Umożliwia też networking i nawiązanie kontaktów w społeczności IT, możliwość wymiany pomysłów i porozmawiania z szerokim gronem ekspertów. Podczas tegorocznej edycji Synology Experience Day, która odbyła się 15 października br. w Airport Hotel Okęcie w Warszawie, na uczestników czekały też m.in. interaktywne prezentacje, prelekcje oraz testy sprzętu i oprogramowania na żywo.
– Synology Experience Day został zainicjowany po to, żeby spotkać się z naszą społecznością, ponieważ wcześniej nasi partnerzy, klienci i konsumenci nie mieli zbytnio możliwości, aby przyjść, porozmawiać, potestować nasze urządzenia na miejscu – mówi ekspert Synology. – Dla nas jest to bardzo ważne, żeby na spotkaniu dużej rzeszy naszej społeczności zebrać wszelkie uwagi, które klienci nam zgłaszają, przekazać im to, co mamy najlepsze, i opowiedzieć, co w przyszłości planujemy wprowadzić w naszych rozwiązaniach.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.