Mówi: | Rafał Szmytke |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Organizacja Turystyczna |
Kolejne imprezy sportowe sposobem na pozyskanie zagranicznych turystów
Polska Organizacja Turystyczna chce w dalszym ciągu promować Polskę poprzez sport. Turystów do naszego kraju mają przekonywać kolejne imprezy, jak np. majowe mistrzostwa Europy w snookerze czy Tour de Pologne. Ubiegły rok – dzięki Euro 2012 – okazał się być rekordowym pod względem liczby zagranicznych turystów odwiedzających nasz kraj. Według statystyk Polskiej Organizacji Turystycznej przyjechało ich 11 proc. więcej niż w 2011 roku.
Polska Organizacja Turystyczna współpracuje z organizatorami kolejnych imprez sportowych. Na koniec maja zaplanowano np. Indywidualne mistrzostwa Europy w snookerze, które będą rozgrywane w Zielonej Górze.
– To będzie prawie 2 tygodnie wielkich emocji, a zarazem dwa tygodnie skierowanych oczu mediów i kibiców snookera z całego świata, a szczególnie z Europy właśnie na Zieloną Górę, a więc na Polskę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
POT już od sześciu lat angażuje się również w Tour de Pologne, czyli najważniejszą imprezę kolarską w kraju. Poprzez sport organizacja chce budować pozytywny wizerunek Polski wśród gości z zagranicy.
– Jesteśmy w pierwszej lidze organizatorów dużych imprez sportowych na świecie – mówi Szmytke. – Dla budowy wizerunku turystycznego kraju, czyli dla zachęcenia turystów z całego świata do przyjazdów właśnie do tego miejsca, potrzeba jest pozytywnych emocji.
Do Polski przyjechało w ubiegłym roku ponad 13,5 mln zagranicznych turystów, co przeszło najśmielsze oczekiwania branży. Ta spodziewała się bowiem spadków.
– Efekt przyjazdów po Euro 2012 miał być odłożony o 2-3 lata w czasie, czyli spodziewaliśmy się ich w roku 2013-2014, tymczasem już za 2012 odnotowaliśmy największy w ostatnich kilkunastu latach skok – mówi szef POT.
Polska sprawdziła się w roli organizatora i gospodarza zawodów. Według Szmytke tym samym staliśmy się krajem, w którym światowe i europejskie federacje sportowe chętnie organizują i organizować będą zawody najwyższej rangi. Podobnie z imprezami kulturalnymi, które zwykle przyciągają duże rzesze widzów.
– Pamiętajmy, że turystyka jest działem eksportu – przypomina szef POT. – Niczego nie wywozimy, ale pieniądze przyjeżdżają do nas w postaci zapłaty za noclegi, gastronomię czy za wszelkie aktywności w życiu codziennym. W roku 2012 udział turystyki i przemysłu turystycznego w PKB to jest prawie 6 proc., co umiejscawia turystykę wśród najbardziej dochodowych gałęzi polskiej gospodarki. Dla porównania rolnictwo to około 3 proc. PKB – mówi Rafał Szmytke.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.