Newsy

Najchętniej spędzilibyśmy weekend na wycieczce objazdowej lub na działce za miastem

2013-08-16  |  06:00

Polacy najchętniej spędziliby długi weekend na wycieczce objazdowej ze zwiedzaniem – wynika z sondażu Deutsche Bank PBC. Ponad 20 proc. ankietowanych przyznało, że wybraliby wypoczynek za miastem – na działce lub w domku letniskowym. Ta forma wypoczynku cieszy się dużą popularnością, co przekłada się na zwiększony popyt na letnie nieruchomości. Kupowaniu domków i działek rekreacyjnych sprzyja większa dostępność kredytów hipotecznych, spowodowana najniższymi w historii stopami procentowymi.

Ponad jedna czwarta (26 proc.) ankietowanych przez Deutsche Bank PBC za najlepszy sposób spędzenia wolnych dni uznała wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem. Dużą popularnością (21 proc. wskazań) cieszył się również wypoczynek poza miastem, najchętniej we własnym domku letniskowym. Co interesujące, na trzecim miejscu – jako dobrą alternatywę dla wyjazdu – wybierano spędzenie wolnego czasu we własnym domu wraz z rodziną (17 proc. wskazań). Nieco mniejszy odsetek ankietowanych (ponad 13 proc.) chciałby spędzić urlop w hotelu zagranicą. Hotel w Polsce wybrałoby 10 proc. badanych.

Z badania wynika również, że w przypadku kobiet i mężczyzn preferencje dotyczące sposobu spędzenia długiego weekendu istotnie różnią się od siebie.

 – Większość mężczyzn zdecydowanie wolałoby pojechać na wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem, spędzić ten czas w hotelu zagranicą bądź też na biwaku. Natomiast kobiety zdecydowanie częściej wybierają domek letniskowy poza miastem i spędzenie tego czasu wspólnie z rodziną – mówi Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.

Popularność tej formy wypoczynku rośnie. Eksperci wskazują, że widać wzrost zainteresowania Polaków zakupem działek rekreacyjnych poza miastem.

 – Kilka lat temu większość Polaków chciała mieszkać za miastem we własnym domu, w tej chwili widać, że zmienia się podejście – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.

Dziś coraz częściej Polacy decydują się na mieszkanie w mieście, najlepiej w okolicach centrum ze względu na bliskość miejsca pracy, szkół czy przedszkoli. Jednocześnie weekendy chcieliby spędzać poza miastem.

 – Polacy, którzy mówią, że chcą mieszkać w centrum, jednocześnie chcieliby mieć możliwość wyjazdu na weekend, długi weekend czy urlop poza miejsce swojego zamieszkania, właśnie do domku letniskowego. Widać, że następuje zmiana preferencji Polaków i wzrost zainteresowania nabywaniem działek letniskowych lub gotowych domków rekreacyjnych – twierdzi Pilarek.

Coraz bardziej popularne stają się klasyczne dacze, a także niedrogie domy budowane tzw. techniką kanadyjską. Ludzie częściej niż kiedyś decydują się również na domki całoroczne. Zakupom działek rekreacyjnych i budowaniu na nich domów sprzyja obecnie większa dostępność kredytów hipotecznych, m.in. ze względu na najniższe w historii stopy procentowe.

 – Mówimy oczywiście o kredytach w polskiej walucie, jakie w tej chwili w większości banków są oferowane. Dostępność kredytu hipotecznego jest zdecydowanie większa niż w poprzednich latach, a i raty takich kredytów w związku z powyższym będą niższe – wyjaśnia Agnieszka Pilarek.

Do zakupu domku letniskowego może zachęcać również cena, zdecydowanie niższa niż w przypadku nieruchomości w mieście

 – Najczęściej będzie to rząd kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od lokalizacji i wielkości działek – podkreśla dyrektor w Deutsche Bank PBC. – Popularne miejsca na Mazurach i nad morzem będą zdecydowanie droższe niż zwykła działka poza miastem, nawet jeśli na ładnym terenie z jeziorem czy lasem.

Cena nieruchomości i sposób jej sfinansowania zależy również od jej charakteru użytkowego. Jeśli ma być to dom całoroczny, najkorzystniej będzie sfinansować go za pomocą standardowego kredytu hipotecznego. Ekspertka podkreśla, że jeśli inwestycja okaże się tańsza (w przypadku typowego domku letniskowego), warto skorzystać z pożyczki hipotecznej na dowolny cel i ustanowić zabezpieczenie na innej  nieruchomości. Taka forma finansowania nieruchomości jest również tańsza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.

Problemy społeczne

Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.