Newsy

Wsparcie dla przedsiębiorców zainteresowanych rynkiem afrykańskim. BGK oferuje atrakcyjne kredyty

2013-04-18  |  06:30

Polscy przedsiębiorcy, którzy chcą zaistnieć na rynkach afrykańskich, mogą się starać o rządowe wsparcie. Pomoc można uzyskać w Banku Gospodarstwa Krajowego i Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.  Oferują one m.in. niskooprocentowane kredyty, finansujące nawet całość inwestycji. To ważny element inaugurowanego tym roku projektu „Go Africa”, którego celem jest promocja współpracy Polski z wybranymi krajami tego kontynentu.

Rynek afrykański wciąż należy do rynków mało rozpoznanych. Wiadomo natomiast, że drzemie w nim ogromny potencjał, który zdążyły już dostrzec Chiny, Stany Zjednoczone, Francja czy Niemcy. Za współpracą polityczną podążają wielomilionowe inwestycje. Afryka zaczyna odgrywać coraz większe znaczenie także dla naszego rządu, stąd m.in. niedawna wizyta premiera Donalda Tuska w Nigerii, będąca jednocześnie wstępem do uruchamianego w tym roku programu „Go Africa”. Polskie firmy, które chcą zaistnieć na rynku afrykańskim, już dziś mogą starać się o potrzebne na ten cel środki.

 – BGK jest jedną z dwóch instytucji, które zajmują się programem wsparcia eksportu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Bełdowski, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. – Drugą instytucją jest Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Możliwości wsparcia jest kilka. Bank w ramach realizowanego programu udziela m.in. krótko- i długoterminowych kredytów. Ten pierwszy, na okres do dwóch lat, może sfinansować nawet całość inwestycji. Kredyt długoterminowy, którego spłata rozłożona jest w czasie przekraczającym 24 miesiące, pokrywa do 85 proc. wartości przedsięwzięcia.

 – Wszystko zależy od transakcji. W zależności od tego,jaką ma wartość, dobieramy odpowiedni instrument – tłumaczy Bełdowski.

Jak podkreśla, zainteresowanie tego typu instrumentami jest bardzo duże, chociaż na razie przedsiębiorcy raczej zasięgają o nich informacji. BGK liczy, że wraz z ożywieniem relacji politycznych przedsiębiorcy zaczną śmielej wchodzić na nowe rynku.

Na wsparcie zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Gospodarki mogą liczyć tylko produkty polskie (spełniające kryterium "polskości"), elementy użyte w procesie produkcji muszą pochodzić z naszego kraju. Kredyt adresowany jest do małych i średnich przedsiębiorstw, które starają się podbić ryzykowne rynki. Do takich należą właśnie państwa afrykańskie.

 – To są kraje, które wymagają większej atencji ze strony przedsiębiorców, większego pilnowania zapisów umów – wyjaśnia wiceszef BGK.

O pomoc udzielaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego mogą się także starać przedsiębiorcy, którzy chcą lokować biznes w Azji czy w Ameryce Łacińskiej. Przykłady firm, które skorzystały już z takiego wsparcia, pokazują, że są szanse na sukces.

 – Famur na przykład we współpracy z BGK i KUKE otrzymał wsparcie, jeżeli chodzi o sprzedaż maszyn górniczych do Meksyku o wartości 60 mln złotych – mówi Jarosław Bełdowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.