Przegląd mediów

lipiec 2020

Zasady rozliczania podatku od towarów i usług w przypadku dokonywania sprzedaży wysyłkowej na teryto

2020-07-22  |  15:58
Przegląd mediów

Swoboda obrotu gospodarczego oraz przepływu towarów umożliwia sprzedaż towarów w różnych krajach Unii Europejskiej bez większych barier. Zagraniczni podatnicy z terytorium wspólnoty mogą sprzedawać w Polsce swoje towary na rzecz osób fizycznych lub nie-podatników bez konieczności posiadania sklepów, pracowników czy innej infrastruktury. W takich sytuacjach mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju.

Definicja

Zgodnie z ustawą o VAT sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium innego państwa członkowskiego przez podatnika VAT lub na jego rzecz na terytorium Polski (państwa przeznaczenia) pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz osoby fizycznej lub innego podmiotu niebędącego podatnikiem VAT, który nie ma obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Warto zaznaczyć, ze powyższa definicja nie obejmuje dostaw realizowanych z terytorium państwa trzeciego, czyli znajdującego się poza Unią Europejską. W takim przypadku należy rozliczyć import towarów.

Przepisy o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju nie odnoszą się do dostaw wszystkich towarów. Wyjątki stanowią dostawy nowych środków transportu, towarów montowanych lub instalowanych z próbnym uruchomieniem lub bez, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz towarów używanych, dzieł sztuki czy przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków. W przypadku tych towarów zastosowanie znajdują inne uregulowania w zakresie sprzedaży pomiędzy krajami Unii Europejskiej.

Zgodnie z powyższą definicją, aby doszło do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, musi zaistnieć szereg warunków. W pierwszej kolejności dostawy powinien dokonać podatnik podatku od towarów i usług. Dostawa powinna być dokonana na rzecz innego podmiotu niż polski podatnik VAT. Powinien nastąpić faktyczny transfer towarów z jednego państwa na terytorium drugiego. Nie ma zastosowania jeden z wyjątków.

Miejsce opodatkowania

W przypadku sprzedaży wysyłkowej bardzo istotne jest określenie miejsca dostaw towarów. Zasadą jest, że sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju uznaje się za dokonaną na terytorium państwa przeznaczenia, czyli na terytorium Polski. Od ogólnej zasady możliwe są jednak wyjątki – jeżeli całkowita wartość towarów objętych sprzedażą wysyłkową, pomniejszona o kwotę podatku VAT, jest mniejsza lub równa 160 tys. zł, wtedy zagraniczny dostawca zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o VAT ma możliwość wyboru, w jakim miejscu chce opodatkować transakcje, pod warunkiem poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Po przekroczeniu tego limitu zagraniczny dostawca powinien zarejestrować się na potrzeby VAT w Polsce i rozliczać sprzedaż wysyłkową począwszy od transakcji przekraczającej próg na terytorium Polski.

Kwota 160 tys. zł dotyczy całej sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, dokonanej przez jednego podatnika VAT z innego kraju Unii Europejskiej na rzecz nieograniczonej liczby nabywców z tego kraju. Innymi słowy, jeżeli przykładowo włoski podatnik VAT wysyła towary do różnych klientów z Polski, a łączna wartość sprzedaży wysyłkowej to 210 tys. zł, to jest on zobowiązany do rozliczenia wysyłek ponad kwotę 160 tys. zł na terytorium Polski. Do kwoty progu ma możliwość wyboru miejsca opodatkowania.

Co do zasady mogą więc zaistnieć trzy rodzaje sytuacji w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju:

  • W przypadku, gdy podatnik nie prowadził w poprzednim roku podatkowym sprzedaży wysyłkowej lub nie przekroczył w poprzednim roku limitów oraz w danym roku mieści się w kwocie limitu, ma prawo do wyboru miejsca opodatkowania;
  • Po przekroczeniu limitu 160 tys. zł podatnik powinien opodatkować wysyłkę na terytorium Polski;
  • Jeżeli w poprzednim roku podatkowym podatnik przekroczył kwotę progu sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, wówczas w kolejnym roku musi opodatkować sprzedaż wysyłkową na terytorium Polski.

W przypadku, gdy miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, zastosowanie znajduje krajowa stawka opodatkowania. W innych przypadkach będzie to stawka właściwa dla kraju dostawcy. W efekcie nabywca przed dokonaniem transakcji powinien ustalić sposób jej opodatkowania, ponieważ może on wpływać na finalną cenę towaru.

Fiskalizacja sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski

Problematyka fiskalizacji sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski powstaje w sytuacji przekroczenia progu 160 tys. zł lub decyzji zagranicznego podatnika o rozliczaniu sprzedaży w Polsce. Stanowisko organów podatkowy w zakresie fiskalizacji sprzedaży wysyłkowej jest praktycznie jednolite i zakłada, że nie ma obowiązku dokonania takiej fiskalizacji, z uwagi na brak uwzględnienia w definicji sprzedaży (art. 2 pkt 22 ustawy) na potrzeby VAT sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Takie wnioski znajdują potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora KIS z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.16.2020.3.ISK czy z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.652.2018.2.MN. W efekcie zagraniczny podatnik nie będzie zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej, co nie zwalnia go jednak z obowiązku prawidłowego rozliczenia sprzedaży.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 22 lipca

Medium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Handel

16 proc. internautów robi zakupy spożywcze w sieci. Podczas pandemii stały się one możliwe niemal w całej Polsce

Żywność to jedna z kategorii zakupów internetowych, która najmocniej zyskała w czasie lockdownu. Zgodnie z badaniem „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej zakupy spożywcze w sieci robi 16 proc. internautów, czyli o 6 pkt proc. więcej niż rok temu. Dzięki pandemii zakup artykułów żywnościowych bez wychodzenia z domu jest już możliwy nie tylko w dużych miastach. – Polacy stali się społeczeństwem cyfrowym i pokochali zakupy w internecie. Nawet po lockdownie kupują w e-sklepach, głównie ubrania, elektronikę i artykuły wyposażenia domu – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby. 

Prawo

Podgrzewanie tytoniu mniej szkodliwą alternatywą dla palenia. Najnowsza decyzja amerykańskiej agencji FDA może być przełomowa dla palaczy

Branża tytoniowa od dekady rozwija nowatorskie rozwiązania dla palaczy, które mają być mniej szkodliwą alternatywą dla tradycyjnych papierosów. Coraz więcej państw bierze ten rozwój pod uwagę i rozważa zmianę podejścia regulacyjnego, zakładając, że dzięki niższej toksyczności produkty nowego typu mogą ograniczyć koszty i szkody społeczne związane z paleniem. To stanowisko potwierdziła niedawno amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA), która zarejestrowała podgrzewacz tytoniu IQOS jako produkt tytoniowy o zmodyfikowanym ryzyku i uznała go za „właściwy dla promocji zdrowia publicznego”.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Polityka

Sytuacja związana z koronawirusem potęguje niezadowolenie społeczne. Możemy mieć do czynienia z falą protestów na całym świecie

– W najbliższym czasie czeka nas fala niezadowolenia społecznego i protestów. Wydaje mi się, że politycy w skali globalnej źle rozegrali sytuację z koronawirusem – mówi Jacek Purski z Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego. Widać to już w Stanach Zjednoczonych, gdzie do masowych protestów na tle rasowym, które przybierają formę zamieszek, dochodzą jeszcze napięcia społeczne związane z trudną sytuacją gospodarczą oraz krytyczną postawą wobec władz.

Prawo

Pracodawca nie może pytać pracownika o kierunek wakacyjnego wyjazdu. W uzasadnionych przypadkach pracownik sam powinien o tym poinformować

Tylko co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które mieli na początku roku. Pandemia SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko to, lecz także ilość czasu wolnego. Tarcza antykryzysowa 4.0 wpłynęła na sposób naliczania dni urlopowych, przy okazji dając pracodawcom nowe uprawnienia, m.in. możliwość wysłania pracownika na zaległy urlop nawet bez jego zgody i oddelegowania go do pracy zdalnej po powrocie z wakacji. Generalnie pracodawca nie ma jednak prawa żądać od pracownika podania destynacji wyjazdu.