Overspending: A Way of Life in Jersey City
Jersey City’s finances spiral with $73M overspent, $94M deficits, and $112M in deferred charges—taxpayers foot the bill for years of mismanagement.
JERSEY CITY, NJ, UNITED STATES, April 10, 2025 /EINPresswire.com/ -- According to a review of the 2021-2023 audited financial statements, the 2024 municipal budget, and other City documents, Jersey City's finances are in serious disarray. Over the past three years, the municipal/property tax rate has risen by 51.4%, reflecting a lack of control over spending.Over the next three weeks, I will elaborate on (1) Jersey City’s fiscal mismanagement, (2) the unacceptable results of national credit-rating agencies’ Jersey City audits, and (3) my plan for restoring control over Jersey City’s budget to stabilize property taxes.
Independent audits reveal that the City overspent more than $73 million over the amounts authorized in the adopted annual budgets. This overspending stems from poor internal financial controls, which allowed purchases to be approved without confirming available funds. As a result, the City is stuck with bills years after services are rendered.
- Once a product is received or a service rendered, legally due payments cannot be declined or renegotiated.
- City residents and the government cannot opt out of paying their bills.
- If the City cannot pay bills immediately, taxpayers must do so in later years.
The City also faced financial deficits in 2021 and 2023, totaling $94 million—a rare occurrence for local governments in New Jersey. Such deficits are typically reserved for the federal government, not local municipalities, and Jersey City will be paying off this fiscal mismanagement for years to come.
Audited statements reveal $219 million in Deferred Charges incurred since 2018, with $112 million still on the books as of December 2023.
- Deferred Charges are amounts paid in one year but raised from taxpayers in future years, meaning Jersey City taxpayers will continue to bear the cost of past mistakes for years to come.
- Although the Federal government may incur a deficit, state law prohibits local governments from doing so, making Jersey City an outlier.
Adding to the poor situation, the $112 million that must still be paid does not account for potential unfulfilled payments in 2024, which we hope will be released shortly.
It is time for Jersey City to restore fiscal integrity by budgeting responsibly and addressing financial needs as they arise rather than continuing to push problems into the future. The City must recognize its budgetary responsibilities and act now to avoid further financial strain.
Jim McGreevey
Jim McGreevey For Mayor
+1 201-401-9966
email us here
Visit us on social media:
Facebook
X
Instagram
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

Recruit Umeda by Good Place Wins Silver in A' Interior Design Awards
Penutupan Tambang di Raja Ampat Soroti Isu ESG dan Arah Kebijakan di Pasar Nikel - Laporan EBC Financial Group
Cairns Auto Works Launches Same-Day Roadworthy Certificates—A First for Cairns Drivers
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.