Mówi: | Martin Wezowski |
Funkcja: | chief designer, chief innovation office |
Firma: | SAP |
Bez innowacji firmy nie maja szans na globalnych rynkach. Cyfrowa transformacja może przynieść europejskiej gospodarce wzrost PKB o co najmniej 2,1 proc.
Europejskie firmy nie mają szans konkurować na globalnych rynkach, jeżeli nie postawią na innowacje. W najbliższych latach większość z nich będzie musiała oprzeć swój biznes na cyfrowych produktach i usługach albo zniknąć z rynku. Na innowacyjność i technologie stawiają też europejskie gospodarki, wśród których przoduje Estonia i państwa zachodnioeuropejskie. Komisja Europejska wyliczyła, że cyfrowa transformacja może przynieść gospodarce Wspólnoty wzrost PKB co najmniej o 2,1 proc.
– Nie będzie biznesu bez innowacji w nadchodzących latach. Ma to związek z coraz szybszym tempem zmian i może przynieść nieoczekiwane rezultaty. Jeżeli firmy mocno nie postawią na innowacje, ryzykują, że w przyszłości mogą nie osiągnąć sukcesu – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Martin Wezowski, Chief Innovation Designer w SAP.
Blisko dwie trzecie (58 proc.) europejskich firm ma już w swoich strukturach jednostkę, która odpowiada za cyfrową transformację. Do końca tego roku zespół odpowiedzialny właśnie za ten obszar powoła już 80 proc. przedsiębiorstw – wynika z danych przedstawionych w lutym przez IDC. Globalna firma badawcza prognozuje, że w 2019 roku wydatki na inicjatywy związane z transformacją cyfrową przekroczą na całym świecie 2,2 bln dolarów. Natomiast w ciągu najbliższych lat znaczna część europejskich firm oprze swój biznes na cyfryzacji i nowoczesnych technologiach.
Innowacje i cyfrowa transformacja nie są już tylko modnymi pojęciami, odmienianymi przez wszystkie przypadki. W coraz większym stopniu stają się rzeczywistością dla gospodarki i biznesu. Potwierdzają to opublikowane w kwietniu badania Enterprise Strategy Group, przeprowadzone na zlecenie Dell EMC. Wynika z nich, że 71 proc. firm nie będzie w stanie konkurować na rynku bez transformacji swojej infrastruktury informatycznej.
Według szacunków Komisji Europejskiej cyfrowa transformacja mogłaby przynieść dodatkowe 2,1 proc. wzrostu PKB.
– Europejskie firmy stają się globalnymi liderami transformacji cyfrowej. Wystarczy spojrzeć na centra innowacji, na przykład Berlin to fantastyczne miejsce, które przyciąga wiele talentów, daje szansę i możliwość eksperymentowania. Tempo rozwoju start-upów w tym mieście jest niesamowite. Co 20 minut jest tu rejestrowana nowa firma. Spójrzmy na Lizbonę w Portugalii, na Estonię i inne kraje Europy – tam dzieją się fantastyczne rzeczy – mówi Martin Wezowski.
Coraz więcej państw postrzega cyfryzację i nowe technologie jako klucz do rozwinięcia i podniesienia konkurencyjności swojej gospodarki. Przykładem jest licząca 1,3 mln mieszkańców Estonia, która w marcu dopuściła do ruchu drogowego pojazdy autonomiczne jako jedno z pierwszych państw na świecie. W Estonii głosowania w wyborach, podpisywanie dokumentów urzędowych i składanie deklaracji podatkowych odbywa się online. Podobnie jak składanie podania o rezydenturę i zakładanie działalności gospodarczej, co jest możliwe nawet zza granicy, za pośrednictwem e-systemów.
Dane medyczne estońskiej służby zdrowia są zabezpieczane w zaawansowanej technologii blockchain. Kraj mocno wspiera przedsiębiorczość i ma rozwinięty system wsparcia dla start-upów. Wiele estońskich mikroprzedsiębiorstw przekształciło się w duże firmy, które operują na globalnym rynku (z Estonii wywodzi się m.in. Skype). W ubiegłorocznym raporcie Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) Estonia została zaliczona do czołówki najbardziej innowacyjnych państw w Europie.
Polska również jest w gronie państw, które coraz mocniej stawiają na cyfryzację i innowacje. Te są jednym z filarów przyjętej w lutym przez rząd Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W maju ruszyły ministerialne konsultacje dotyczące drugiej, dużej ustawy o innowacyjności (pierwsza, tymczasowa weszła w życie z początkiem 2016 roku). Pozytywnym sygnałem są też rosnące systematycznie nakłady na B+R.
Od ubiegłego roku Polska uczestniczy w unijnej platformy EIT Digital wspierającej technologie cyfrowe i start-upy. Natomiast w maju, podczas Kongresu Innowatorów Europy Środkowo-Wschodniej, liderzy Grupy Wyszehradzkiej podpisali tzw. deklarację warszawską, w której zobowiązali się do wsparcia innowacyjnych mikroprzedsiębiorstw i cyfrowej transformacji.
W styczniowym rankingu Bloomberga, który co roku publikuje zestawienie stu najbardziej innowacyjnych państw świata, Polska zajęła 22. miejsce, awansując o jedną pozycję. Połowa z pierwszej dziesiątki rankingu to kraje Europy (Szwecja, Niemcy, Szwajcaria, Finlandia i Dania).
Zdaniem Martina Wezowskiego, który odpowiada w SAP za strategiczne wyzwania dla biznesu, Europa ma duży potencjał do rozwijania innowacji i cyfrowych technologii. Nie należy jednak patrzeć na konkretne obszary, ale umiejętności i możliwości, które stwarzają szansę rozwoju.
– Każdy kraj może obecnie zwiększać swój potencjał. To nie musi być Europa Wschodnia, Stany Zjednoczone, Niemcy czy jakieś inne konkretne miejsce. Nie patrzmy więc na konkretne obszary, ale na specjalne umiejętności, które mamy, albo na umiejętności, które chcielibyśmy mieć. Nie sądzę, by Europa Wschodnia, Azja czy Ameryka jakoś się pod tym względem wyróżniały. Jestem zainteresowany bardzo pozytywnym wpływem na przyszłość. I czekam, kto da nam go pierwszy – mówi Martin Wezowski.
Wśród motorów innowacyjności i cyfrowej transformacji w gospodarce wymienia są technologie takie jak chmura obliczeniowa, analityka big data, blockchain (łańcuchy danych powiązanych w bloki) i przede wszystkim sztuczną inteligencję (AI) oraz internet rzeczy (IoT). Z prognoz MarketingLink (raport „Sztuczna inteligencja w biznesie”) wynika, że do 2020 roku 75 proc. przedsiębiorstw będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję swojej działalności. Natomiast rynek prognozy IDC mówią, że do tego czasu globalny rynek IoT będzie już wart przeszło 1,5 bln dolarów.
– Internet rzeczy zmienia branże takie jak transport i logistyka, ale cyfrowy wkład będzie widoczny we wszystkim, co nas otacza. Krzesła, na których siedzimy, autobusy, którymi jeździmy, i sprzęt, którego na co dzień używamy, opowiedzą nam niewyobrażalne historie za pomocą danych zebranych przez czujniki. Internet rzeczy jest zbieraczem treści. Maszyny będą się uczyć dzięki danym, które zebrał internet rzecz – mówi Martin Wezowski.
O cyfrowych wyzwaniach stojących przed firmami dyskutowali eksperci podczas SAP Executive Forum, flagowej konferencji SAP Polska, która miała miejsce w maju w Warszawie.
Czytaj także
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-09: PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.