Mówi: | Jerzy Mendala, dyrektor handlowy, Dział Opon Osobowych, Continental Opony Polska Grzegorz Jeziak, dyrektor handlowy, Dział Opon Użytkowych, Continental Opony Polska |
Branża oponiarska w coraz lepszej kondycji. Rośnie zarówno segment aut osobowych, jak i ciężarowych
Tegoroczne wyniki branży oponiarskiej są lepsze niż w 2015 roku. Chociaż dynamika wzrostu sprzedaży jest wyższa w oponach osobowych, to także na rynku opon ciężarowych można mówić o poprawie trendu – podkreślają przedstawiciele Continental Opony Polska. To optymistyczna informacja dla branży odnośnie do dalszego rozwoju sprzedaży, tym bardziej że przed nią szczyt sezonu.
– Wszystkie statystyki pokazują, że ten rok jest pierwszym rokiem, kiedy spadki zostały zahamowane: tak w zakresie opon osobowych, jak i opon ciężarowych. Chociaż dynamika wzrostu sprzedaży jest wyższa w oponach osobowych, to i w grupie opon ciężarowych możemy powiedzieć o pewnej stabilizacji – mówi agencji Newseria Biznes Jerzy Mendala, dyrektor ds. sprzedaży opon osobowych w Continental Opony Polska.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że w I połowie 2016 roku sprzedaż opon do aut osobowych, SUV-ów i vanów wzrosła o 15 proc. w porównaniu do I półrocza 2015 roku. W klasie premium wzrost ten był jeszcze wyższy (o 19 proc.), podczas gdy klasa średnia i opony budżetowe rosły odpowiednio o 9 proc. i 6 proc. Zdaniem Mendali te wzrosty dobrze wróżą na przyszłość.
– W poprzednich latach mieliśmy pewne spadki, które wynikały ze zbyt dużych zapasów na rynku. Aktualnie sytuacja została uzdrowiona, nasi dystrybutorzy zachowują się w sposób bardziej przewidywalny, mniej ryzykowny, kupują tyle, ile muszą, a nie gromadzą nadmiernych zapasów – mówi Jerzy Mendala.
Z kolei w segmencie opon ciężarowych sprzedaż wzrosła o 2 proc. w pierwszych sześciu miesiącach roku, W całej Europie wzrost wyniósł 3,6 proc. – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Wyrobów Gumowych.
– Ale rynek opon ciężarowych to nie tylko ten rynek rejestrowany. To również import opon, głównie z Dalekiego Wschodu. Tam dla Polski mamy wzrosty na poziomie 30 proc., a w Europie – 11 proc., można więc powiedzieć, że rynek w Polsce i w Europie rośnie – wyjaśnia Grzegorz Jeziak, dyrektor handlowy w dziale opon użytkowych Continental Opony Polska.
Jeziak dodaje, że tendencja wzrostowa w tym segmencie wynika głównie z szybko rozwijającego się transportu.
– Polska jest od lat liderem w transporcie międzynarodowym. Liczba rejestracji samochodów w Polsce i w Europie rośnie, i to w tempie dwucyfrowym zarówno w tym, jak i ubiegłym roku – mówi Grzegorz Jeziak.
Eksperci oceniają, że polski rynek opon jest bardzo konkurencyjny. Na razie niewielkie wzrosty powodują, że każdy producent musi intensyfikować wysiłki, by utrzymać swoją sprzedaż.
– Przed nami październik i listopad, czyli dla naszego biznesu okres żniw. Musimy być przygotowani, zarówno pod kątem oferty, jak i stanów magazynowych, żeby klientom dostarczyć to, czego będą potrzebowali w szczycie sezonu – podkreśla Jeziak.
Czytaj także
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-10: Monika Richardson: Zdecydowałam się sprzedać samochód i nie kupować nowego. Naprawa po ostatniej drobnej stłuczce kosztowała ponad 60 tys. zł
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-26: Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.
Edukacja
Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.