Newsy

Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie

2024-06-14  |  06:30
Mówi:prof. dr hab. n. med. Marcin Czech
Funkcja:prezes
Firma:Polskie Towarzystwo Farmakoekonomiczne

Wszystkie szczepienia udokumentowane w elektronicznym systemie – to rozwiązanie, o którym dużo się mówi, jednak cały czas nie istnieje w naszym kraju. Mimo wdrożenia e-Skierowań, e-Zwolnień, Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz Internetowego Konta Pacjenta nie ma jednej, ogólnokrajowej bazy danych, w której odnotowane byłyby szczepienia, jakim zostaliśmy poddani. Zdaniem ekspertów byłoby to nie tylko ułatwieniem dla pacjenta, ale też umożliwiło egzekwowanie obowiązku szczepień.

– Elektroniczna karta szczepień to już jest standard, który powinien w naszym systemie zaistnieć i zostać skutecznie wdrożony i egzekwowany. Dlatego że mamy e-Receptę, e-Skierowanie, e-Zwolnienia, Elektroniczną Dokumentację Medyczną, mamy Internetowe Konto Pacjenta i mnóstwo rozwiązań w zakresie e-zdrowia. Szczerze mówiąc, jestem niesłychanie zdziwiony, dlaczego nie mamy akurat książeczki szczepień, szczególnie że chcemy na tę profilaktykę stawiać i oczywiście wszystkim by to bardzo ułatwiło życie, gdyby to było w formie elektronicznej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. dr hab. n. med. Marcin Czech, prezes Polskiego Towarzystwa Farmakoekonomicznego.

Jak podkreśla, ścieżka w tym zakresie jest już przetarta. Mamy bowiem za sobą doświadczenia pandemii i szczepień przeciwko COVID-19. Online’owo były dostępne zarówno skierowania na szczepionki, zapisy, w ten sposób działało egzekwowanie tych szczepień, ich raportowanie i międzynarodowe paszporty covidowe.

 Przerzucenie tych doświadczeń na grypę, półpasiec w przypadku dorosłych, HPV i szczepienia dzieci pewnie nie wymagałoby nie wiadomo jakiego wysiłku. Taka elektroniczna karta szczepień została rozwinięta przez Centrum e-Zdrowia, ale nie za bardzo wiem, dlaczego nie wdrażamy jej w systemie skutecznie – zaznacza prezes Polskiego Towarzystwa Farmakoekonomicznego.

W ocenie ekspertów, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z czasów pandemii, elektroniczna karta szczepień nie byłaby ani drogim, ani skomplikowanym rozwiązaniem. Paradoksalnie obecnie stosowana rozproszona, papierowa dokumentacja szczepień może być rozwiązaniem generującym o wiele wyższe koszty. 

– Wersja elektroniczna ułatwiłaby bardzo życie i śmiem twierdzić, że byłaby tańsza i skuteczniejsza dla wszystkich. Tym bardziej że cały system jest przyzwyczajony do tego, że działa w elektronice, bo w końcu lekarze podpisują swoim podpisem elektronicznym, swoim ZUS-owskim certyfikatem recepty, autoryzują historię chorób w elektronice itd. – mówi prof. Marcin Czech.

Skorzystanie z doświadczeń z lat 2021–2022 i stworzenie elektronicznej karty szczepień byłoby znaczącym ułatwieniem dla pacjenta. Dokumentacja dotycząca np. szczepień dziecka, która jest gromadzona w formie papierowej, wiąże się z ryzykiem zgubienia, co ma swoje przełożenie na przykład na dalszy kalendarz szczepień.

– W tej chwili rodzice biegają z papierowymi kartami szczepień albo je gdzieś gubią, albo zostawiają w jednym miejscu, albo placówki nie chcą wydawać tych kart, albo wydają i potem już ślad ginie. Wszyscy byliby dużo spokojniejsi. Mielibyśmy też lepsze dane sprawozdawcze, gdybyśmy mieli to w formacie elektronicznym. Ja jestem gorącym zwolennikiem elektronicznych kart szczepień i dla dzieci, i dla dorosłych – podkreśla ekspert.

Wielu Polaków nie pamięta swojej historii szczepień, co może wywoływać pewne nieporozumienia nawet przy prostym wywiadzie lekarskim, którego celem ma być trafna diagnoza lub przygotowanie do zabiegu. Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby także życie osobom, które dużo podróżują i przyjmują szczepienia związane z chorobami tropikalnymi. 

– Tych funkcjonalności jest dużo więcej, można przypominać o szczepieniach z odpowiednim wyprzedzeniem, można szukać placówek w formie elektronicznej. Tak naprawdę sky is the limit – podkreśla prof. Marcin Czech. – Karty szczepień są podstawą do tego, żeby potem sprawozdawać te szczepienia, stąd wiemy, że na przykład nam spada liczba szczepionych dzieci. Wydaje mi się, że też łatwiej byłoby egzekwować obowiązek szczepień dla dzieci i porządkować szczepienia dla dorosłych, gdyby była elektroniczna karta szczepień.

Z ubiegłorocznego raportu Centrum e-Zdrowie wynika, że 18 mln osób aktywowało Internetowe Konto Pacjenta, a 5,7 mln zainstalowało aplikację mojeIKP. Prawie 100 proc. kont pozostaje aktywnych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.