Newsy

Firmy coraz częściej sprzedają faktury wyspecjalizowanym podmiotom. Obroty branży faktoringowej wzrosną w tym roku o 20 mld zł

2016-01-18  |  06:40
Mówi:Tomasz Rodak
Funkcja:dyrektor handlowy
Firma:Bibby Financial Services
  • MP4
  • W 2016 roku obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów mogą wynieść 140 mld zł. To 20 mld zł więcej niż w 2015 roku. Usługi faktoringowe, czyli sprzedaż faktur wyspecjalizowanym firmom, stają się coraz popularniejsze. W ten sposób przedsiębiorcy nie martwią się o terminowe zapłaty od klientów i mają środki na rozwój. Branża coraz szerzej otwiera się też na klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. 

    Rynek faktoringu w 2016 roku na pewno będzie się rozwijał. Od siedmiu lat systematycznie rośnie bez względu na to, czy mamy do czynienia ze wzrostem gospodarczym, czy z recesją. Jest to wzrost w okolicach 20 proc. rocznie – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Rodak, dyrektor handlowy Bibby Financial Services.

    Po trzech kwartałach 2015 roku łączne obroty firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów wyniosły 96,2 mld złotych. Jest to wynik o ponad 17,3 proc. lepszy niż w tym samym okresie rok wcześniej. W PZF zrzeszone są łącznie 24 firmy, które mają w sumie około 80 proc. udziału w polskim rynku usług faktoringowych.

    Faktoring działa w dwie strony. Kiedy mamy czas prosperity, firmy potrzebują kapitału i wtedy po faktoring sięgają ci, którzy potrzebują gotówki. Wtedy jest  on motorem rozwojowym. Natomiast jeżeli mamy recesję, każdy przedsiębiorca obawia się, czy otrzyma płatność za towar, który wysłał. I tutaj też mamy do czynienia z popularnością faktoringu – wyjaśnia Rodak.

    Tylko w III kwartale ubiegłego roku segment pełnego faktoringu eksportowego wzrósł rok do roku o ponad 47 proc. W tym samym czasie usługi związane z pełnym faktoringiem krajowym zanotowały dynamikę wzrostu na poziomie niespełna 20,7 proc. rdr. Mimo tego dominującym obszarem rynku w dalszym ciągu pozostaje faktoring krajowy (pełny i niepełny). Ten obszar stanowi ponad 75 proc. ogółu obrotów na polskim rynku faktoringowym.

    Pokazuje to wyraźnie, że firmy dostrzegły już, że faktoring jest nie tylko źródłem kapitału, lecz także oferuje usługi, które są związane z bezpieczeństwem, z czymś więcej niż tylko komfort posiadania gotówki po wystawieniu faktury, z pewnością, że w przyszłości nie poniosę konsekwencji, jeżeli mój kontrahent nie zapłaci za wystawione towary – wyjaśnia dyrektor handlowy Bibby Financial Services.

    Usługami faktoringowymi zainteresowane są przede wszystkim firmy z branż, gdzie mamy do czynienia z długimi terminami płatności. Są to przede wszystkim branża meblarska, przemysł drzewny oraz przetwórstwo mięsne. W ocenie eksperta rynek faktoringu będzie rósł także wśród firm reprezentujących przemysł chemiczny czy obróbkę tworzyw sztucznych.

    Widać wyraźnie, że rynek dostosowuje się do potrzeb małych i średnich firm. Trzeba uelastycznić ofertę, trzeba sprawić, aby produkt był prosty, zrozumiały i dostarczony szybko. Każdy z graczy rynkowych na tym się koncentruje. Notujemy w tym obszarze wysokie wzrosty. Chodzi o to, aby faktoring przestał być trudną usługą, by stał się prostą zamianą faktury na gotówkę – wyjaśnia Rodak.

    Według danych za 2014 roku firmy zrzeszone w PZF sfinansowały łącznie blisko 5,5 mln faktur, a liczba klientów korzystających z ich usług przekroczyła 6,3 tysiąca.

    Rok 2015 najprawdopodobniej zamknie się dla branży obrotami rzędu 120 mld zł. Natomiast w 2016 roku prognozujemy obroty na poziomie 140 mld złotych – prognozuje Rodak.

    Jednocześnie dodaje, że wzrost obrotów będzie szybszy niż przyrost liczby klientów. Wynika to z faktu, że część przedsiębiorstw korzysta z faktoringu tylko w przypadku niewielkiej części swoich kontrahentów, a z czasem rozszerza to na resztę swojego portfel.

    Dzięki faktoringowi powiększają wolumen obrotu z już istniejącymi klientami – mówi dyrektor handlowy Bibby Financial Services.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.