Newsy

Firmy logistyczne poszukują chętnych do pracy. Rośnie zapotrzebowanie na magazynierów i kierowców

2017-07-20  |  06:55

Rozwijający się rynek usług przyspiesza wzrost branży logistycznej. Oznacza to, że coraz większe będzie też zapotrzebowanie na kadrę, przede wszystkim pracowników operacyjnych – kierowców i magazynierów. W III kwartale tego roku wzrost zatrudnienia przewiduje co siódmy przedsiębiorca z sektora transport/logistyka. Pracodawcy kuszą pracowników stabilnym zatrudnieniem, wsparciem w podnoszeniu kwalifikacji i pakietami socjalnymi.

 Rynek usług w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, co oznacza większe zapotrzebowanie na firmy logistyczne. Przewidujemy, że w okresie najbliższych kilku lat będzie następował dalszy rozwój branży, co oznacza zwiększone zapotrzebowanie na pracowników – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Sałek, dyrektor ds. handlowych w Quick Service Logistics Polska.

Polska jest coraz częściej wybierana jako miejsce lokalizacji inwestycji magazynowych przez firmy z e-commerce, a to tylko jeden z wielu sektorów, które zgłaszają większe zapotrzebowanie na takie powierzchnie. Na koniec I kwartału tego roku popyt na powierzchnie magazynowe wyniósł ponad 1 mln mkw., podczas gdy rok temu był na poziomie 680 tys. mkw. Tym samym rośnie zapotrzebowanie firm logistycznych na pracowników. Raport ManpowerGroup dotyczący perspektyw zatrudnienia wskazuje, że w III kwartale 2017 roku zatrudnienie w firmach związanych z transportem i logistyką może wzrosnąć o ok. 13 proc. (po korekcie sezonowej – 11 proc.).

– Największe zapotrzebowanie na rynku występuje w przypadku pracowników operacyjnych, zatem magazynierów i kierowców. W przypadku pracowników biurowych sytuacja wygląda nieco inaczej ze względu na zaawansowane technologie, które są powszechnie wykorzystywane. Mniej osób jest w stanie wykonywać więcej pracy – tłumaczy Sałek.

Analiza ShareHire wskazuje, że w branży logistycznej duże zapotrzebowanie jest także na specjalistów ds. spedycji, operatorów wózków widłowych, pracowników produkcyjnych czy specjalistów ds. sprzedaży usług TSL.

Podstawowe oczekiwania pracodawców są niezmienne od lat. To uczciwość, otwartość, zrozumienie dla wartości firmy, umiejętność szybkiego uczenia się. Osoby spełniające te kryteria są w stanie znaleźć zatrudnienie u dowolnego pracodawcy – ocenia dyrektor ds. handlowych w Quick Service Logistics Polska.

Rynek pracownika sprawia, że pracodawcy, aby przyciągnąć pracowników, muszą oferować nie tylko konkurencyjne wynagrodzenie, lecz także pozapłacowe bonusy.

 Kluczową kwestią dla każdego pracodawcy, zwłaszcza w branży logistycznej, jest stabilność zespołu. Jesteśmy zainteresowani tym, żeby pracownicy czuli się u nas pewnie i bezpiecznie, co oznacza stałość i pewność zatrudnienia oraz stały pakiet socjalny. Dodatkowo inwestujemy w naszych pracowników, pomagając im podnosić kwalifikacje, np. w zespole magazynierów czy kierowców – wymienia Sałek.

Rozwój technologii sprawia, że część procesów odbywa się w sposób niemal całkowicie zautomatyzowany. Odbieranie, pakowanie towarów czy prace w magazynach mogą już niedługo zostać zdominowane przez roboty.

– Z ciekawością przyglądamy się nowym rozwiązaniom technicznym, np. ciężarówkom bezzałogowym. Wydaje się, że to będzie przyszłość już za kilka najbliższych lat. Nie wszędzie jednak można wyeliminować czynnik ludzki – podkreśla Agnieszka Sałek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.