Newsy

Mazowsze będzie mieć do wykorzystania ponad 9 mld zł z nowej perspektywy UE. Pierwsze nabory ruszą w I kwartale przyszłego roku

2022-12-08  |  06:30
Mówi:Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego
Mariusz Frankowski, dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych
  • MP4
  • Zielona transformacja, odnawialne źródła energii i transport niskoemisyjny, innowacje, cyfryzacja, rozwój przedsiębiorczości i niwelowanie nierówności społecznych – to główne obszary, które będą finansowane z nowego programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Komisja Europejska zatwierdziła program regionalny 2 grudnia br. To długo wyczekiwana decyzja – zarówno przez samorządy, jak i przedsiębiorców – która kończy proces negocjacyjny i otwiera drogę do ogłaszania naborów. Pierwsze z nich mają ruszyć już w I kwartale 2023 roku.

    Nowy program regionalny, czyli Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027, będzie realizowany w ramach tzw. polityki spójności i finansowany z dwóch funduszy – Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Całkowita alokacja dla Mazowsza to blisko 2,1 mld euro, czyli ponad 9 mld zł.

    – Z tych pieniędzy będą finansowane projekty i przedsięwzięcia, zarówno na terenie obszaru warszawskiego, stołecznego, na który przeznaczymy ok. 500 mln euro, jak i na obszarze mazowieckim, regionalnym, gdzie finansowanie wyniesie blisko 1,6 mld euro – mówi agencji Newseria Biznes Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

    Mamy świeżo rozpisaną mapę drogową konkursów w zasadzie na cały 2023 rok. Myślę, że w ciągu najbliższych dni te informacje będą przekazane do wszystkich potencjalnych aplikujących, żeby mogli się przygotować – zapowiada Mariusz Frankowski, dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych. – Zamierzamy ogłosić pierwsze konkursy jeszcze w I kwartale 2023 roku. W kolejnych miesiącach będziemy uruchamiać następne – zarówno te infrastrukturalne, na inwestycje twarde, jak i na inwestycje miękkie, które obejmą rynek pracy, edukację czy włączenie społeczne.

    Szczegóły dotyczące nowego programu regionalnego i wydatkowania przewidzianych w nim środków zostały przedstawione podczas 12. Forum Rozwoju Mazowsza, które 6–7 grudnia br. odbywało się w Warszawie. Jak wskazuje Adam Struzik, priorytety inwestycyjne będą zgodne z głównymi celami polityki UE, a to oznacza, że duża część funduszy zostanie przeznaczona na zieloną transformację, odnawialne źródła energii czy transport niskoemisyjny.

    Mówimy tu m.in. o czystym powietrzu, czystej wodzie, gospodarce odpadami i gospodarce w obiegu zamkniętym – podkreśla marszałek Mazowsza. – Podtrzymany i realizowany będzie też program dotyczący transportu publicznego w miastach oraz dalszej budowy dróg wojewódzkich i połączeń do ważnych centrów logistycznych czy portów lotniczych. Te działania na rzecz rozwoju systemu transportowego mają umożliwić, po pierwsze, funkcjonowanie transportu publicznego w jak największym wymiarze, a po drugie, stymulować rozwój gospodarczy naszego województwa.

    Jednym z celów programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 jest wyrównanie dużych dysproporcji pomiędzy Warszawą i resztą województwa. Duża część środków z nowego programu trafi też na innowacje, rozwój przedsiębiorczości i cyfryzację – również w kontekście dostępu do usług publicznych i rozwijania umiejętności cyfrowych.

    I wreszcie obszar społeczny, bardzo istotny, dotyczący eliminowania wykluczenia społecznego i nierówności w dostępie do edukacji i rynku pracy. Mam tutaj na myśli zarówno osoby z niepełnosprawnościami czy seniorów, ale też uchodźców z Ukrainy czy wspólnotę romską – mówi Adam Struzik.

    O wsparcie z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 będą mogli się ubiegać m.in. przedsiębiorcy, samorządy, szpitale, szkoły czy instytucje naukowo-badawcze, organizacje pozarządowe czy powiatowe urzędy pracy. Szczegóły będą udostępniane na stronie www.funduszedlamazowsza.eu.

    Mamy do dyspozycji ponad 2 mld euro, a spektrum możliwości finansowania projektów jest gigantyczne – mówi Mariusz Frankowski. 

    Poza tymi środkami Mazowsze Regionalne, wyodrębnione w efekcie wprowadzonego w 2018 roku podziału statystycznego, może liczyć na kolejne 400 mln euro w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

     Mazowsze w ciągu ostatnich 20 lat przeobraziło się w sposób znakomity. Zarówno członkostwo w Unii Europejskiej, jak i środki własne z podatku dochodowego i od osób prawnych spowodowały, że dziś Mazowsze jest liderem rozwoju w skali Polski i Europy. Jesteśmy w czołówce. I to będzie dalsze unowocześnianie regionu, poprawa warunków życia ludzi i środowiska naturalnego, dzięki czemu w efekcie będziemy mieć dobre życie w rozwijającym się regionie – mówi marszałek Adam Struzik.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.