Newsy

KNF: rentę dożywotnią powinny oferować firmy ubezpieczeniowe

2012-10-17  |  06:10
Mówi:Lesław Gajek
Funkcja:zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
     – Komisja Nadzoru Finansowego jest za tym, by renty dożywotnie oferowały zakłady ubezpieczeń na życie – mówi zastępca przewodniczącego Komisji, Lesław Gajek. Według KNF-u, dysponują one odpowiednim wachlarzem mechanizmów, gwarantujących ochronę interesów obu stron wypłacających comiesięczne świadczenia w zamian za przeniesienie na nich własności do nieruchomości, jak i tych, którzy takiego przeniesienia dokonują.

    Zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego nic nie stoi na przeszkodzie, by firmy ubezpieczeniowe już
    dziś proponowały swoim klientom renty dożywotnie.  

    Zakłady ubezpieczeń mają technologię, żeby natychmiast zaproponować tego typu produkty – uważa wiceszef Komisji, Lesław Gajek. 

    Posiadają, przede wszystkim rozbudowane zaplecze prawno-organizacyjne oraz odpowiednie gwarancje finansowe.
     
     – Potrafią szacować ryzyko, mają odpowiednie kapitały, odpowiednich specjalistów, którzy potrafią policzyć rezerwy, czyli zobowiązania z tytułu tego rodzaju produktu, mają odpowiednią wiarygodność finansową, historię – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceszef Komisji, Lesław Gajek. – A do tego są odpowiednio nadzorowane.

    Komisja, wielokrotnie już podkreślała, że osoby, które miałyby oddać nieruchomość w zamian za rentę dożywotnią muszą mieć pewność, co do bezpieczeństwa takiej operacji. Wymaga to, m.in. uściślenia i dopracowania odpowiednich uregulowań prawnych.

     – Jest jeszcze kwestia wyceny nieruchomości i ryzyka z tym związanego - mówi Gajek. – Ale pozostawienie tego obszaru bez nadzoru, tak jak on do tej pory istnieje, byłoby ryzykiem w przyszłości.
     
    Uwaga ta, tyczy się m.in. działających na rynku funduszy hipotecznych, które docierają do klientów z niezbyt powszechną do tej pory ofertą. 

     – Jeśli inne firmy chcą oferować coś takiego, powinny spełniać takie wymogi kapitałowe i wymogi bezpieczeństwa, jak zakłady ubezpieczeń na życie - zwraca uwagę wiceprzewodniczący KNF.  Bez zapewnienia bezpieczeństwa tego typu produktom, które są oferowane klientom, trudno mówić o tym, żeby państwo mogło wziąć jakąkolwiek odpowiedzialność za to.

    Jego zdaniem, nie ma dziś potrzeby tworzenia dodatkowego subsektora, zajmującego się tą działalnością.

     – Trzeba doprowadzić do takiej sytuacji, w której te firmy albo będą spełniały tego typu wymogi, albo
    nie będą mogły prowadzić takiej działalności – uważa Gajek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.