Newsy

Kryzys to dobry czas na inwestycje. Jednak według ekspertów czas okazyjnych zakupów na polskiej giełdzie dobiega końca

2020-04-16  |  06:15

Mimo że kryzys w wielu, zwłaszcza niedoświadczonych inwestorach budzi instynktowną chęć ucieczki z rynków, eksperci uważają, że to najlepszy czas na inwestycje, gdyż wiele aktywów zostało przecenionych i można je nabyć po okazyjnych cenach. Zdaniem Cezarego Chybowskiego, szefa Reliance Polska, dobry czas na wyszukiwanie inwestycyjnych perełek potrwa jeszcze kilka tygodni, choć najlepszy moment na zakup akcji jest już za nami.

Kryzys jest okresem bardzo dużych przecen na rynku finansowym, które spowodowane nie są złą sytuacją spółek, ale ogólnoświatową paniką. Ludzie w przypływie emocji wycofują pieniądze z giełdy, co powoduje utratę wartości spółek, czyli spadającą kapitalizację, spadek wartości akcji. Dzięki temu za tę samą cenę możemy kupić tych akcji więcej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Cezary Chybowski, prezes zarządu Reliance Polska. – Najlepszy moment na giełdzie do inwestycji moim zdaniem już był, kiedy wszystkie indeksy były na czerwono, w tej chwili jeszcze on trwa, ale to jest ostatni dzwonek, aby kupić okazyjnie akcje na polskiej giełdzie.

Indeks największych spółek na warszawskiej giełdzie, WIG 20, swoje minima osiągnął 12 marca, dzień po decyzji o zamknięciu szkół. Na zakończenie dnia jego wartość ledwo przekraczała 1300 punktów, najmniej od 2008 roku. Jednak w ciągu miesiąca nawet ten indeks, w którym znajduje się pięć banków obarczonych koniecznością rozłożenia spłat kredytów firmom i konsumentom oraz m.in. firm LPP i CCC, które musiały zamknąć swoje sklepy w centrach handlowych, zdołał odrobić ponad 300 pkt, czyli niemal jedną czwartą. Zapowiedzi „rozmrażania” gospodarki spowodowały w przypadku niektórych spółek nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w czasie jednej sesji.

– Inwestowanie teraz ma jak największy sens, ponieważ możemy dzisiaj kupować akcje spółek, papiery wartościowe, takie jak obligacje, ale także kruszce, złoto, srebro, dzieła sztuki, numizmatyka, to wszystko, co teraz będzie zwyżkować – przekonuje prezes Reliance Polska. – Kolejnym obszarem do inwestowania jest ziemia, świetnym terenem są Mazury, które są wciąż niedoszacowane. Mamy też atrakcyjne ceny nieruchomości, mieszkań, powierzchni komercyjnych. Myślę, że za kilka tygodni będzie jeszcze dużo więcej okazji do inwestowania.

Cezary Chybowski przestrzega nie tylko przed wychodzeniem z inwestycji po spadkach, bo oznacza to sprzedawanie aktywów po niskich cenach i realizowanie strat, ale także przed trzymaniem gotówki w domu. W czasach kryzysu wiele osób woli mieć pieniądze pod ręką, niektórzy wciąż pamiętają kolejki przed greckimi bankami sprzed ponad 10 lat. Ta sytuacja jednak, zdaniem prezesa Reliance, się nie powtórzy, bo polski system bankowy jest w bardzo dobrej kondycji i będzie miał zapewnioną płynność. Ponadto niskie stopy procentowe przy relatywnie wysokiej inflacji, która będzie w kolejnych miesiącach rosła, powodują, że gotówka będzie traciła na wartości. Istnieje też czynnik społeczny, solidarnościowy.

– Gotówka trzymana w domu jest narażona na utratę z tytułu kradzieży i inflacji. Przede wszystkim wyciągając pieniądze z banku, powodujemy, że bank nie jest w stanie racjonalnie określić, jak duże środki będzie miał na pomoc przedsiębiorcom w postaci kredytów – tłumaczy Cezary Chybowski. – Dzisiaj bank nie będzie miał środków na to, aby pożyczyć np. naszemu pracodawcy, który z kredytu będzie nam musiał zapłacić kwietniowe bądź majowe wypłaty. Warto więc spojrzeć na to szerzej, a nie tylko na to, żeby ochronić swoje środki. Tym bardziej że sytuacja banków jest bardzo dobra i nie ma żadnych przesłanek ku temu, aby miały nie wypłacić naszych środków, które są tam zgromadzone.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.