Mówi: | Konrad Jagodziński |
Funkcja: | dyrektor ds. marek państw i miast |
Firma: | Brand Finance |
Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto
Londyn znalazł się na pierwszym miejscu najbardziej rozpoznawalnych marek miast na świecie. Stolica Wielkiej Brytanii wyprzedziła w rankingu Brand Finance City Index 2023 takie metropolie jak Nowy Jork, Paryż czy Sydney. – Miasta, które w ostatnich latach niesamowicie się rozwijają – takie jak Dubaj, Abu Dhabi czy wiele miast w Afryce – rzeczywiście pną się w górę i na pewno będziemy widzieli wzrost pozycji tych miast w kolejnych latach – prognozuje Konrad Jagodziński z Brand Finance. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto.
Ranking Brand Finance City Index 2023 objął 100 metropolii. To pierwsza edycja badania, w którym wzięło udział 15 tys. respondentów z 20 krajów świata. Rozmawiano z nimi na temat 100 marek miast ze wszystkich kontynentów. Oprócz badania rozpoznawalności miast w ankiecie zapytano respondentów o ogólną reputację i ich osobiste postrzeganie każdego miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej i zdalnej, nauki, emerytury, a także miasta, które warto odwiedzić lub w nim zainwestować. Zwycięzcą okazał się Londyn.
– Nie chodzi tylko o rozpoznawalność, czy ktoś słyszał o takim mieście, ale o głębszą znajomość miasta, czy rzeczywiście wiem o nim coś więcej niż tylko to, jak się nazywa i gdzie jest położone. Tutaj Londyn rzeczywiście przoduje, pewnie ze względu na położenie geograficzne w Europie i na język angielski, który w Londynie jest językiem urzędowym – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast w Brand Finance.
Jak podkreśla, warto jednak rozdzielić markę narodową Wielkiej Brytanii od marki samego Londynu, gdyż ich opinia na świecie jest zupełnie inna.
– Londyn jest postrzegany w dużej mierze jako miasto bardziej otwarte, bardziej kosmopolityczne niż reszta Wielkiej Brytanii – wyjaśnia ekspert Brand Finance. – Co ciekawe również brexit nie miał aż takiego znaczenia dla obniżenia percepcji, wizerunku Wielkiej Brytanii i Londynu na świecie. Czasem brexit wydaje się nam w Europie katastrofą wizerunkową i jaki miał on wpływ na Wielką Brytanię i Londyn, w reszcie świata nie jest w ten sam sposób postrzegany. Tam rzeczywiście Londyn jest po prostu dalej widziany jako znakomite miasto do życia, studiowania, zwiedzania, jako swego rodzaju stolica świata, która zasłużenie znalazła się na pierwszym miejscu w naszym rankingu.
Londyn z 84,6 pkt na 100 wyprzedził Nowy Jork i Paryż, które zajęły kolejno drugie i trzecie miejsce (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Stolica Wielkiej Brytanii przodowała w dwóch z siedmiu kluczowych kategorii: najlepsze miasto do studiowania i najlepsze miasto do zwiedzania, a w pozostałych kategoriach była w pierwszej czwórce.
– Wszystkie trzy miasta cieszą się dużą rozpoznawalnością na całym świecie, ale wszystkie trzy przodują również w różnych dziedzinach, dzięki czemu zajmują wyższe lokaty. Nowy Jork radzi sobie znakomicie w dziedzinie biznes i inwestycje, Paryż w dziedzinie kultura i dziedzictwo – mówi Konrad Jagodziński.
Uważany za światową stolicę finansów Nowy Jork zajął jednak drugą lokatę w kategorii najlepsze miasto do inwestowania. Wyprzedził go Zurych, który był liderem także jako najlepsze miasto na świecie do pracy zdalnej oraz do emerytury. W ostatecznej klasyfikacji był jednak daleko za podium i zajął 17. miejsce.
– Zurych ma o wiele mniejszą rozpoznawalność marki niż miasta z czołówki, nie jest miastem globalnym, nie jest miastem znanym powszechnie na całym świecie. Można porównać go do miasta luksusowego, marki luksusowej, która znana jest węższej grupie respondentów, ale wśród tych osób cieszy się bardzo dużym poważaniem – wyjaśnia dyrektor w Brand Finance.
Czwarte miejsce w rankingu zajęło Los Angeles, zdobywając 78,6 pkt na 100, a pierwszą piątkę zamyka Sydney (77,9 pkt), ocenione przez respondentów jako najlepsze miasto do życia. W pierwszej dziesiątce znalazły się również Singapur, Tokio, San Francisco, Dubaj i Amsterdam.
– To jest pierwsza edycja naszego rankingu, tak że zobaczymy, co przyniosą przyszłe lata, na ile miasta, które są dzisiaj niżej w rankingu, będą mogły piąć się w górę. Ale są miasta, które w ostatnich latach niesamowicie się rozwijają, takie jak Dubaj, Abu Dhabi, również wiele miast w Afryce. One rzeczywiście pną się w górę i na pewno będziemy widzieli wzrost pozycji tych miast w kolejnych latach – mówi Konrad Jagodziński.
Warszawa, jedyne polskie miasto w rankingu, uplasowała się na 62. pozycji.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-10-17: Polskie miasta szybko się starzeją. Demografia wpływa na wiele ich działań
- 2024-09-13: Przez betonozę miasta coraz częściej zmagają się ze skutkami powodzi błyskawicznych. Rozwiązaniem jest zwiększanie terenów zielonych
- 2024-05-29: Infrastruktura krytyczna w polskich miastach jest dobrze chroniona. Nadal są jednak słabe punkty
- 2024-05-23: Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-02-13: 82 proc. Polek doceniłoby randkę w obiekcie sportowym. Trening wspólnie z partnerem może pozytywnie wpływać na relacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.