Newsy

Pierwsze kroki do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niebawem ruszą prace nad masterplanem całej inwestycji

2019-02-08  |  06:20

Jeszcze w tym roku ma być gotowy wieloletni plan strategiczny dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiosną zostanie też powołana rada społeczna, która będzie platformą współpracy z lokalnymi społecznościami – zapowiada wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Jak podkreśla, zima 2027 roku to niezmiennie planowany termin otwarcia nowego Portu Lotniczego „Solidarność”.

– Chcemy, żeby w 2019 roku został przygotowany rządowy dokument strategiczny – program wieloletni, który określi, jakie inwestycje będą realizowane w ramach CPK, w jakim czasie oraz jakie finansowanie budżetowe będzie na to potrzebne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. – To jeden z najważniejszych elementów projektowania każdej inwestycji, przygotowanie takiego generalnego planu lotniska.

W nadchodzących miesiącach ma zostać wybrany doradca strategiczny, który pomoże spółce realizującej projekt CPK w przygotowaniu masterplanu. Strategiczny dla tej inwestycji dokument będzie zawierać m.in. wieloletnie prognozy rozwoju lotniska oraz szczegółowy kosztorys przedsięwzięcia i towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych. 

– Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie tym projektem ze strony podmiotów zajmujących się szeroko pojętym sektorem lotniczym. Teraz chcemy znaleźć jak najlepszego partnera, z którym będzie można ten projekt zrealizować – mówi Mikołaj Wild. – Kolejny krok to ścisłe, dobre relacje z mieszkańcami. Środkiem do tego celu będzie powołana już niebawem rada społeczna.

Rada społeczna ma zostać powołana na wiosnę, najprawdopodobniej w marcu br. i będzie platformą współpracy pomiędzy lokalnymi społecznościami a spółką realizującą projekt CPK. W jej skład wejdą przedstawiciele gmin, na terenie których będzie położona inwestycja – Baranowa, Wiskitek i Teresina.

– Zdajemy sobie sprawę z niepokojów, które pojawiły się w zeszłym roku na tych terenach, i zrobimy wszystko, żeby wyjaśniać wszelkie wątpliwości. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, zamierzamy włączać mieszkańców w proces inwestycyjny – podkreśla Mikołaj Wild.

W bieżącym roku spółka chce również przeprowadzić rekrutacje, które obejmą nie tylko Polskę, i obsadzić stanowiska kluczowych specjalistów, którzy zajmą się planowaniem i przygotowaniem inwestycji.

– Sezon zimowy 2027 roku to wciąż niezmiennie planowany termin otwarcia CPK. Zdajemy sobie sprawę z tego, że to bardzo ambitny harmonogram, ale – wedle wszelkich dostępnych nam danych – jest on realny. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jego realizacja jest możliwa – podkreśla wiceminister.

Centralny Port Komunikacyjny, inaczej Port Lotniczy „Solidarność”, to sztandarowa inwestycja infrastrukturalna obecnego rządu. Ma powstać między Warszawą i Łodzią, w okolicach Stanisławowa, w gminie Baranów. Według wstępnych założeń jego budowa ma kosztować w pierwszym etapie 35 mld zł, a lotnisko będzie obsługiwać na początek około 45 mln pasażerów rocznie. Budowa CPK to odpowiedź na ograniczoną przepustowość i brak możliwości rozbudowy warszawskiego Lotniska Chopina. W ramach inwestycji powstanie też ok. 1,3 tys. nowych linii kolejowych i węzły przesiadkowe oraz tzw. Airporty City, na terenie którego powstaną hotele, obiekty biurowe i konferencyjne. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.