Newsy

Mennica Wrocławska: złoto w Amber Gold jest bardziej przekazem marketingowym niż fizycznym produktem, w który spółka inwestowała

2012-08-08  |  06:45
Mówi:Piotr Wojda
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:Mennica Wrocławska
  • MP4

    Mennica Wrocławska dementuje informacje prezesa Amber Gold o rozmowach na temat sprzedaży udziałów firmie Amber Gold, a jednocześnie odżegnuje się od modelu biznesowego Amber Gold. – U nas klient dokonuje zakupu złota, srebra, platyny, palladu, ale w fizycznej formie – tłumaczy  Piotr Wojda, wiceprezes zarządu Mennicy Wrocławskiej. Jak zapewnia, firma rozwija się i planuje debiut na giełdzie w II połowie 2013 roku.

     – Po dokonaniu płatności klient wychodzi ze sztabką złota i deponuje ją na przykład w skrytce bankowej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Wojda. – Złoto i inne metale to surowce więc z ceną może dziać się wszystko. Średnio- i długoterminowo jest to bardzo dobra inwestycja. Krótkoterminowo ceny są nie do przewidzenia. Nie ma możliwości, by gwarantować stopy zwrotu czy zysk na żadnej z tych inwestycji. Model Amber Gold jest skrajnie różny od tego.

    Zdaniem wiceprezesa Mennicy Wrocławskiej, w przypadku Amber Gold złoto miało być tylko chwytem marketingowym mającym przyciągnąć klientów. W rzeczywistości nie wiadomo, skąd mieli czerpać zysk.

     – Jeżeli my, wieloletni uczestnicy tego rynku, nie rozumiemy na czym polega produkt, trudno oczekiwać od przeciętnego klienta, aby on wiedział. Co więcej, mamy wrażenie, że tutaj złoto jest bardziej przekazem marketingowym niż fizycznym produktem, w który gdańska spółka inwestowała. Zatem prezentujemy dwa zupełnie różne modele działalności i absolutny brak możliwości poszukania wspólnej płaszczyzny – zaznacza Piotr Wojda.

    W ten sposób przedstawiciele Mennicy Wrocławskiej dementują informacje o prowadzonych w przeszłości rozmowach na temat sprzedaży udziałów Amber Gold, o czym podczas poniedziałkowej konferencji informował prezes AG Marcin Plichta.

    Piotr Wojda podkreśla, w przeciwieństwie do Amber Gold Mennica nie jest instytucją parabankową. Nadzór nad jej działalnością sprawuje prezes NBP w oparciu o ustawę o obrocie wartościami dewizowymi.

    Ewentualne zyski klientów uzależnione są tylko i wyłącznie od rynku kruszców.

     – Produkty, które sprzedajemy oparte są o transparentne tabele transakcyjne. Wykorzystujemy albo londyński Fixing – międzynarodową platformę wymiany metali szlachetnych – albo nowojorski Comex. To są dwie największe giełdy, który dyktują ceny nominowane w dolarze. Opieramy się o rynek światowy, te spready sięgają dzisiaj kilku procent – informuje Wojda.

    Zapewnia, że Mennica prężnie się rozwija. Pieniądze, które zasilą firmę po debiucie giełdowym planowanym na drugą połowę przyszłego roku, zostaną przeznaczone m.in. na rozbudowę oddziałów w kraju.

     – Otwieramy dwa nowe – w Katowicach i Gdańsku. Myślimy o kolejnych kilku oddziałach. Poza tym, rozwój zagraniczny to jest jedną z naturalnych gałęzi, również wymagających nakładów kapitałowych. A także rozwiązania informatyczne, nad którymi obecnie pracujemy, to także technologie kapitałochłonne – mówi wiceprezes.

    Mennica Wrocławska to spółka powstała w 2010 roku, jeden z największych dealerów złota i srebra inwestycyjnego w Polsce. Oferowane przez nią złoto sprzedawane jest m.in. w 9 oddziałach w Polsce: we Wrocławiu, w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Białymstoku, Opolu, Gdańsku, Katowicach i Kielcach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.