Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Młodzi z szansą na staże w agencjach PR w Londynie, Pradze i Bukareszcie. IMM organizuje konkurs „PRaktykuj za granicą”
Opracowanie dobrej strategii komunikacyjnej jest warunkiem powodzenia kampanii w mediach. To kluczowe zadanie, a jednocześnie najtrudniejsze, tym bardziej dla osób dopiero rozpoczynających pracę w tej branży. Stworzenie strategii komunikacyjnej podejmującej ważny społecznie temat będzie zadaniem dla początkujących w branży, którzy chcieliby wziąć udział w konkursie „PRaktykuj za granicą” organizowanym przez IMM. Do wygrania jest staż w jednej z dużych agencji PR w Londynie, Pradze lub Bukareszcie.
– Od początku kwietnia trwa 11. edycja konkursu „PRaktykuj za granicą” organizowanego przez Instytut Monitorowania Mediów – mówi Monika Tomsia, specjalista ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów. – Studenci mają za zadanie przygotować strategię komunikacji dla wybranej fundacji, która nas wspiera w tym roku, w jednym z trzech istotnych społecznie tematów – „Pomagamy ludziom”, „Pomagamy zwierzętom” lub „Promujemy kulturę”.
W tym roku studenci mogą stworzyć strategię komunikacyjną dla Fundacji Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, fundacji Międzynarodowy Ruch na rzecz Zwierząt –Viva! lub dla działającego przy Galerii Zachęta Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Pierwszym etapem jest przygotowanie briefu dla wybranej fundacji (termin mija z końcem maja).
Jak podkreśla Tomsia, stworzenie takiej strategii nie jest prostym zadaniem, dlatego ci, którzy biorą udział w konkursie, mogą wesprzeć się na przygotowanym dla nich poradniku.
– Strategia komunikacji jest podstawowym narzędziem, bez którego nie może powstać żadna kampania komunikacyjna. W ten sposób możemy określić sobie jasno cel, zweryfikować ewentualne problemy i poszukać dla nich rozwiązania. A przede wszystkim odpowiednio nakreślona strategia pozwoli osiągnąć optymalny efekt komunikacyjny dla fundacji i przyczyni się do rozpowszechnienia istotnego społecznie tematu – zaznacza specjalistka ds. PR.
Jedną z podstawowych zasad jest stworzenie solidnej bazy strategii komunikacji, czyli przeprowadzenie badań i analiz. W przypadku gdy wykorzystywane są już istniejące badania, istotna jest ich szczegółowa analiza i komentarz do nich.
– Ponadto trzeba wiedzieć, o czym mowa, czyli dokładnie poznać problem, uwarunkowania, otoczenie, poznać realia firmy, sprawdzić, jakie dotychczas realizowała pomysły komunikacyjne, czy one się sprawdziły, być może wychwycić błędy, na pewno nie warto powielać istniejących już kampanii – wylicza ekspertka.
Przygotowana strategia powinna być możliwa do wykonania – trzeba więc poznać budżet, jakim dysponuje klient. Eksperci radzą, by skupić się raczej na jednym konkretnym pomyśle – spośród kilku wybrać ten najlepszy i dopracować go w najmniejszych szczegółach, ponieważ firmy oczekują zwykle konkretnych propozycji działań.
Przygotowana komunikacja powinna być dopasowana do potrzeb konkretnej organizacji. Nie można też zapominać do kogo ma być skierowana strategia – należy dobrać odpowiedni przekaz medialny, czy środki komunikacji.
Ekspertka wskazuje, że dobrze jest zejść z utartych ścieżek, nie powielać schematów, tylko zaufać własnej intuicji. Liczy się oryginalność, ale nie oznacza to szokowania językiem. Dla jurorów istotne jest zaangażowanie w temat, np. przeprowadzenie własnych badań.
Na początku lipca zostanie ogłoszona lista tych, którzy okazali się najlepsi w pierwszym etapie. W drugim trzeba będzie wykorzystać analizę zgromadzonych danych, ostatnim będzie przygotowanie prezentacji w języku angielskim. Dla zwycięzców może być to pierwszy krok w rozwoju kariery w dziedzinie public relations. W dotychczasowych dziesięciu edycjach konkursu wzięło udział blisko 1 tys. osób, z czego 30 zostało wysłanych na staż.
– W tym roku studenci mają możliwość wygrania staży zagranicznych w agencji PR Fleishman-Hillard w Londynie, w agencji LEWIS PR w Pradze oraz w dziale komunikacji firmy MediaTrust w Bukareszcie – wskazuje Monika Tomsia.
Honorowy patronat nad konkursem objął Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-04-23: Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
- 2025-04-28: Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.