Newsy

NBP: Na początek obniżka interchange przynajmniej o 0,5 pkt. proc.

2012-04-04  |  06:30
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    W ciągu 2 miesięcy organizacje płatnicze mają zadecydować, czy obniżą prowizje pobierane od płatności kartą. Plan obniżek w ubiegłym tygodniu zaakceptowały wszystkie strony biorące udział w pracach zespołu roboczego przy Narodowym Banku Polskim.

    W toku trwających od października 2011 roku prac przyjęto, że od przyszłego roku opłata interchange spadnie z poziomu 1,6 proc. do 1,1 proc.

     - Narodowy Bank Polski uważa, że w pierwszym etapie obniżka powinna być znacząca o pół punktu procentowego. Natomiast do tego raportu mają się odnieść jeszcze dwie główne organizacje działające na rynku kart płatniczych, czyli Visa i Mastercard. Należy poczekać na odpowiedź i stanowisko tych wiodących instytucji - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    Końcowa wersja raportu trafiła już do zainteresowanych organizacji. Do końca maja oczekiwana jest oficjalna i wiążąca deklaracja, że najpóźniej we wrześniu 2012 roku podjęta zostanie decyzja o dokonaniu obniżki opłaty.

    Przyjęty przez zespół roboczy raport zakłada również dalsze obniżki tej opłaty. Docelowo w 2017 roku ma osiągnąć poziom średniej unijnej, czyli 0,6 proc.

     - To jest uwarunkowane dalszym rozwojem rynku kart płatniczych i na ile te obniżki interchange przyczynią się do jego rozwoju, np. punktów akceptujących płatności kartami - podkreśla Małgorzata Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci

    Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.

    Infrastruktura

    Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii

    Łączne szkody w infrastrukturze Ukrainy spowodowane inwazją rosyjską sięgają 157 mld dol. – wynika z obliczeń Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej. Bank Światowy wylicza, że całkowity koszt odbudowy Ukrainy w ciągu następnej dekady wyniesie 486 mld dol., przy czym najwięcej pochłonie mieszkalnictwo. – Ukraina potrzebuje kompleksowej strategii odbudowy i renowacji swoich zasobów budowlanych – ocenia Besim Nebiu z Habitat for Humanity International. Jego zdaniem powinna ona od razu uwzględniać problemy w mieszkalnictwie, z którymi jeszcze przed wojną borykały się ukraińskie gminy.

    Przemysł

    Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji

    W maju ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Pierwszy etap badań zakończy się w tym roku, a wyniki zostaną wykorzystane w trwającym procesie projektowania elektrowni przez konsorcjum Westinghouse i Bechtel. – Chcemy dobrze poznać strukturę gruntu, na którym posadowiona będzie elektrownia. Dzięki temu będziemy mogli dopracować sam projekt elektrowni z perspektywy bezpieczeństwa – podkreśla Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.