Newsy

Na zakupie mieszkania trudniej zarobić

2012-01-17  |  09:30
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Jańczuk
Firma:Metrohouse & Partnerzy

Inwestycje w nieruchomości nie są już tak atrakcyjne jak kiedyś. Stopa zwrotu jest porównywalna z zyskiem z lokat bankowych lub obligacji skarbowych.

Osoby, które przed rokiem zdecydowały się zainwestować na rynku mieszkaniowym, nie mają powodów do radości. Choć dochód z nieruchomości zwykle jest o wiele wyższy niż stopa zwrotu z obligacji czy lokat, w ubiegłym roku różnicy prawie nie było.

- Inwestycje w nieruchomości nie są obecnie najatrakcyjniejszą formą inwestowania kapitału - ocenia Marcin Jańczuk z agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy.

Obecnie stopa zwrotu waha się od 3 do 5 proc. w zależności od miasta i rodzaju nieruchomości. Rynek jednak czeka na wzrosty.

Wraz ze spadkami cen nieruchomości i utrzymującymi się poziomami czynszu w mieszkaniach, szczególnie z segmentu popularnego, można liczyć na to, że w kolejnych latach stopa zwrotu będzie się podwyższać. Nie będą to na pewno poziomy powyżej 10 proc., ale niektórych rejonach, w niektórych nieruchomościach stopa zwrotu w okolicach 7 proc. będzie możliwa - prognozuje Marcin Jańczuk.

Ekspert Metrohouse podkreśla, że sprzedający mieszkania muszą być przygotowani na obniżanie cen. Nadpodaż na rynku i coraz niższe ceny nieruchomości dają kupującym mocne argumenty w negocjacjach.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

Bankowość

Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

– Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

Transport

CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.