Newsy

Nowa strategia Exatela. Spółka chce wchodzić na rynek teleinformatyczny i rozwijać chmurę obliczeniową.

2013-05-14  |  06:25

Exatel rozszerza działalność – poza telekomunikacją spółką chce rozwijać usługi teleinformatyczne. Ten rynek – według prognoz – będzie rósł w tempie nawet 20 proc. rocznie. Zgodnie z nową strategią na lata 2013-2015 spółka chce poza dużymi przedsiębiorstwami pozyskiwać też mniejszych klientów. Tym bardziej, że coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw sięga po rozwiązania z zakresu teleinformatyki, również w celu obniżenia kosztów działalności.

Dzisiaj na rynku teleinformatycznym, bo na takim rynku widzimy Exatela docelowo, potrzeby klientów bardzo dużych i potrzeby klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw bardzo się do siebie zbliżyły. Dzisiaj nie mówimy o dwóch odrębnych rynkach, ale raczej o rynkach bardzo podobnych. Z tego względu te same usługi, które można zaoferować dla dużych firm, można oferować w trochę mniejszej skali dla firm z niższego segmentu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Pomykała, prezes zarządu Exatela.

Jak dodaje, usługi teleinformatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw są bardzo ważne z uwagi na optymalizację ich kosztów. Dzięki temu Exatel chce zyskać przewagę nad konkurentami. Jest firmą stosunkowo niewielką, więc bardziej elastyczną. Pomykała podkreśla, że umiejętność dopasowania się do klienta jest dużym atutem spółki.

Drugim elementem, na którym chcemy oprzeć nowy kierunek działania spółki, jest obszar związany z jakością świadczenia usług. Dzisiaj Exatel jest jednym z operatorów, który świadczy usługi na bardzo wysokim poziomie jakości, z bardzo dużą gwarancją. To postrzegamy jako bardzo silną stronę – dodaje Pomykała.

Exatel chce koncentrować się na rynku teleinformatycznym, bo prognozy jego wzrostu są bardzo optymistyczne. Potencjał drzemie przede wszystkim w usługach chmurowych. W ciągu najbliższych lat ten obszar może rozwijać się nawet w tempie 20 proc. rocznie.

Pomykała zapowiada, że Exatel chce uruchomić usługi związane właśnie z cloud computingiem. Między innymi Unified Collaboration, czyli systemem umożliwiającym zdalną i równoczesną pracę z wykorzystaniem chmury, a także inne usługi.

Myślimy przede wszystkim o tym, żeby stopniowo wchodzić na wszystkie obszary tych usług cloudowych, mimo że startujemy na początku z usługami „infrastructure as a service”, czyli wirtualnego back-up, archiwizacji danych czy udostępniania przestrzeni dyskowej w sposób wirtualny – mówi prezes Exatela.

Podkreśla, że spółka nie chce na razie budować własnego oprogramowania. Będzie korzystać z usług sprawdzonych globalnych dostawców, w tym standardowych rozwiązań takich jak Office 365. Tylko największe spółki budują własny software. Exatel chce z nimi rywalizować gwarancją bezpieczeństwa na znacznie wyższym poziomie.

Wojciech Pomykała zapowiada, że spółka stopniowo będzie budować przewagę konkurencyjną. Taki jest plan na ten rok. Chce rozwijać się szybciej niż wzrost całego rynku.

Mamy już kilka sukcesów na rynku w wyniku nowego sposobu działania spółki. Natomiast wyniki finansowe, ze względu na to, że obsługujemy rynek B2B, gdzie proces inwestycyjny jest stosunkowo długi, pojawią się w kolejnych okresach – prognozuje Pomykała.

Prezes zarządu Exatela nie ujawnia wyników spółki za pierwszy kwartał, dopóki nie poda ich cała grupa kapitałowa PGE, do której należy Exatel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.