Newsy

Nowy konkurs dla małych i średnich przedsiębiorstw. Nawet 0,5 mld zł unijnych środków do podziału

2013-03-07  |  06:45

Jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony nowy konkurs na dotacje dla małych i średnich przedsiębiorców. Przyszli beneficjenci otrzymają finansowe wsparcie na realizację innowacyjnych przedsięwzięć. Wstępnie w puli przygotowanej do podziału jest około 200 mln zł. Niewykluczone jednak, że budżet będzie znacznie większy.

 – Na skutek oszczędności i przesunięcia z innych osi priorytetowych w programie Innowacyjna Gospodarka będziemy mogli ogłosić konkurs na innowacyjne przedsięwzięcia dla małych i średnich przedsiębiorców – mówi Iwona Wendel, wiceminister rozwoju regionalnego

Według wstępnych założeń przyszli beneficjenci będą walczyli między sobą o przeznaczoną do podziału kwotę 200 mln zł.

 – Niespodzianką jest informacja, że być może będzie około 400-500 mln zł więcej – twierdzi Iwona Wendel w wywiadzie udzielonym Agencji Informacyjnej Newseria podczas trwających w Hanowerze targów CeBIT, których Polska w tym roku jest partnerem strategicznym.

Konkurs zostanie ogłoszony prawdopodobnie pod koniec tego miesiąca, ale jego kryteria znane są już dziś.

 – Po pierwsze małe i średnie przedsiębiorstwa, po drugie innowacyjna technologia bądź usługa, innowacyjne przedsięwzięcie – mówi wiceszefowi resortu, dodając, że dane przedsięwzięcie musi być już przygotowane do realizacji. To dlatego, że do zakończenia perspektywy budżetowej zostały tylko dwa lata. To oznacza, że szansę powodzenia będą miały tylko te projekty, które są w zaawansowanej fazie.

 – Jeśli będzie się to wiązało np. z modernizacją budynku, w którym będzie postawiona nowa technologia, to ten budynek już musi mieć ocenę oddziaływania na środowisko, pozwolenie na budowę, dobrze nawet jakby był wybudowany, tak żeby tę nowoczesną technologię od razu tam wprowadzać w te mury – tłumaczy Wendel.

Konkurs jest ogólnopolski. Najmniejsza kwota, jaka przygotowana jest dla potencjalnego beneficjenta to 4 mln złotych. W zależności od regionu i wielkości podmiotu starającego się o wsparcie dofinansowanie wynosić będzie od 60 do 70 proc. wartości inwestycji. Co ważne, przedsiębiorca będzie mógł pobrać zaliczkę na realizację projektu. Pierwsza musi być rozliczona w terminie 3 miesięcy. Później można się starać o kolejną.

 – W zasadzie nie ma kłopotu z płynnością finansową, dlatego że rozliczając się poprzez zaliczki można cały czas finansować swój projekt – zaznacza Iwona Wendel.

Wiceminister podkreśla, że zainteresowanie dofinansowaniem dla innowacyjnych firm jest bardzo duże.

 – Dlatego też postanowiliśmy każde oszczędności alokować do tego konkursu tak, żeby jak największa pula pieniędzy była do podzielenia – podkreśla wiceminister rozwoju regionalnego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

Polityka

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.