Mówi: | Marek Maciejewski |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju produktu |
Firma: | TCL w Europie |
Polacy wymieniają telewizor średnio co sześć lat. Kupują coraz większe i droższe
W Polsce co roku sprzedaje się blisko 2,2 mln telewizorów, a statystyczne gospodarstwo domowe wymienia odbiornik po około sześciu latach – mówi Marek Maciejewski z TCL Europe. Na taki zakup Polacy przeznaczają średnio 1,9 tys. zł, ale ta kwota rośnie. Podobnie jak wymagania konsumentów – obecnie chętnie wybierane są urządzenia w jakości Ultra HD, o przekątnej 55 cali lub większej.
– Klienci oczekują w telewizorze treści i jakości, stąd 2/3 sprzedawanych telewizorów to Smart TV, a 50 proc. stanowią odbiorniki Ultra HD. Trzecia bardzo ważna rzecz to cena. Widzimy, że średnia cena telewizora rośnie i dzisiaj osiąga poziom około 1,9 tys. zł. Klienci kupują coraz większe przekątne, ale szukają też telewizorów lepiej wyposażonych, zarówno z wyższą jakością obrazu, funkcjami HDR, jak i telewizorów z Quantum Dot – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Maciejewski, dyrektor ds. rozwoju produktu TCL w Europie.
Co roku na polskim rynku sprzedaje się średnio 2,2 mln telewizorów. Statystyczne gospodarstwo domowe wymienia odbiornik po około sześciu latach. Połowa obecnie sprzedawanych telewizorów to odbiorniki Ultra HD, które – poza doskonałą jakością obrazu – zapewniają dostęp do usług zarówno polskich, jak i zagranicznych dostawców treści. Serwisy VOD oferujące filmy i seriale w rozdzielczości Ultra HD oraz filmy na nośnikach Blue-Ray UHD przyczyniają się do ich coraz większej popularności.
– Kolejną kwestią jest to, że bardzo szybko zyskują duże przekątne. 55 cali powoli staje się normą. Patrząc na spadek cen telewizorów, niebawem w naszych salonach będą już królować odbiorniki 65-calowe – mówi Marek Maciejewski.
W Polsce ponad połowa rynku dużych telewizorów należy do Samsunga. Z danych marki wynika, że jeszcze w 2013 roku telewizory o przekątnej 55 cali i większe stanowiły w Polsce 3 proc. rynku, natomiast w ubiegłym roku ich rynkowy udział wzrósł do 17 proc. Według badań GfK i NPD w okresie od stycznia do sierpnia ubiegłego roku ponad 40 proc. przychodów ze sprzedaży telewizorów na świecie pochodziło ze sprzedaży odbiorników o przekątnej 55 cali i większych.
W ostatnich latach o ponad 30 proc. wzrosła również sprzedaż telewizorów 65‑calowych i większych. Z danych IHS Market przytaczanych przez Samsunga wynika, że ich globalna sprzedaż w 2016 roku osiągnęła poziom 8 mln sztuk i 11,4 mln rok później. W tym roku prognozowana sprzedaż ma już sięgnąć ok. 16 mln urządzeń.
Biorąc pod uwagę ponad 38 mln konsumentów, Polska jest wciąż relatywnie niewielkim rynkiem. Dla porównania w Europie co roku sprzedaje się około 37 mln telewizorów, w samych Niemczech – ok. 6,5 mln, we Francji – ok. 4,5 mln odbiorników rocznie. Mimo to polscy klienci, wchodząc do sklepu, zwłaszcza dużego salonu z RTV i AGD, mają w tej chwili do wyboru ponad 100 różnych modeli i marek telewizorów.
– Może być problem z dokonaniem wyboru. My ze swojej strony staramy się pomóc klientom, proponując rozwiązania zarówno dostarczające wysoką jakość obrazu, dźwięku, jak i system Android TV – dyrektor ds. rozwoju produktu TCL w Europie.
Na rosnącej sprzedaży telewizorów chce skorzystać marka TCL. Trzeci największy producent telewizorów LCD na świecie zatrudnia ponad 75 tys. pracowników, z czego 0,5 tys. w Polsce.
– W Polsce TCL jest obecny od 2007 roku, a telewizory na polskim rynku sprzedajemy od 2009 roku. Tutaj mamy zarówno biuro sprzedaży, jak i fabrykę zlokalizowaną w Żyrardowie, która corocznie produkuje kilka milionów telewizorów – zarówno pod marką TCL, jak i pod innymi markami, które są dostępne w sklepach w Polsce i za granicą. Rynek rozwija się szybko, naszym celem jest bycie numerem trzy w jak najkrótszym okresie – zapowiada Marek Maciejewski.
Inaczej niż w przypadku sprzedaży pod względem produkcji Polska przoduje – jest największym producentem na Starym Kontynencie i trzecim na świecie. Produkcja sięga ok. 20 mln sztuk rocznie, z czego 90 proc. trafia na eksport.
– Lokując fabrykę w Polsce, mamy bardzo łatwy i szybki dostęp między innymi do rynku niemieckiego i do innych dużych rynków, jak Wielka Brytania, Francja czy Włochy, które są kluczowe pod względem wielkości sprzedaży. Wiele marek tak robi. W Polsce, biorąc pod uwagę prawie 40 mln konsumentów, można zakładać, że ten rynek mógłby trochę wzrosnąć – mówi Marek Maciejewski.
3 września koncern uruchamia centrum badawczo-rozwojowe, które będzie pracować m.in. nad rozwojem sztucznej inteligencji. Będzie to największy tego typu ośrodek poza Chinami.
Czytaj także
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.