Newsy

Polska stała się potentatem w produkcji żywności. Stąd afera z koniną – uważa były minister ronictwa

2013-02-22  |  06:10
Mówi:Jacek Janiszewski
Funkcja:Były minister rolnictwa
  • MP4
  • Gdyby nie rosnący eksport polskiej żywności, nie byłoby oskarżeń pod adresem polskich producentów dotyczących dodawania koniny do mięsa wołowego – to opinia Jacka Janiszewskiego, byłego ministra rolnictwa. W grudniu władze Irlandii wskazały na nasz kraj jako źródło tego mięsa. Według wstępnych ustaleń w aferę zamieszane jednak były firmy z Rumunii, Cypru, Francji, Holandii i Luksemburga. Sprzedaż dań gotowych zawierających mieloną wołowinę wstrzymał między innymi koncern Nestle.

     – Polska zaczęła być wielkim graczem w eksporcie żywności. Jako wielki gracz będziemy czasami dostawali po krzyżu za to, że zaczęliśmy być groźni. Gdybyśmy nie eksportowali tak dużo, nikt by nie szukał w Polsce ani koniny, ani różnego rodzaju chorób, ani dolewania czegoś do alkoholu – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Janiszewski.

    W 2012 roku padł rekord w eksporcie polskiej żywności. Jego wartość przekroczyła, według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, 17,5 miliarda euro. To ponad 15 proc. więcej niż w 2011 roku. Dlatego Jacek Janiszewski uważa, że Polska powinna bronić własnych producentów, którzy są atakowani przez zagraniczną konkurencję.

     – To także jest apel do mediów, bo czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jesteśmy tylko narzędziem w wielkiej grze – podkreśla były minister rolnictwa.

    Największym importerem polskiej żywności są Niemcy, gdzie polscy producenci sprzedali w ubiegłym roku towar za 3,5 miliarda euro, o ponad 11 proc. więcej niż w 2011 roku. Drugi największy odbiorca to Wielka Brytania ze sprzedażą wartą 1,2 miliarda euro. Najszybciej rośnie eksport do Rosji – w porównaniu z 2011 rokiem wrósł o 30 proc. a jego wartość przekroczyła miliard euro.

     – Polska żywność się ewidentnie obroniła. Poprzez jakość, opakowanie, ostatnio również przez PR i marketing świetnie się obroniła. Jest lepsza niż wiele produktów na Zachodzie. To wynika najczęściej z zupełnie innej technologii, powiedziałbym uczciwszej, z punktu widzenia karmienia zwierząt czy produkcji roślin. Dlatego efekt końcowy jest świetny – mówi Jacek Janiszewski, przewodniczący Rady Programowej Stowarzyszenia Integracja i Współpraca, organizatora Forum Gospodarczego w Toruniu.

    I podkreśla, że polskie firmy i sami Polacy muszą stać się ambasadorami polskich produktów.

     – Teraz my musimy w to uwierzyć. Tak jak kiedyś Argentyńczycy wykreowali wołowinę. Teraz my musimy mówić, że najlepsza żywność jest z Polski. Bo cały świat już o tym wie, tylko my nie bardzo chcemy w to uwierzyć – dodaje były minister rolnictwa.

    Więcej na temat
    Przemysł spożywczy Prezes KIG: promocja polskiej żywności na zagranicznych rynkach jest niewystarczająca Wszystkie newsy
    2013-04-08 | 06:30

    Prezes KIG: promocja polskiej żywności na zagranicznych rynkach jest niewystarczająca

    Według prezesa Krajowej Izby Gospodarczej, Andrzeja Arendarskiego Polsce brakuje spójnej strategii promocji żywności i intensywnych działań. Promocji polskich towarów
    Handel Ciągła ekspansja Biedronki: 240 nowych sklepów i 5 tysięcy nowych pracowników
    2013-03-05 | 06:20

    Ciągła ekspansja Biedronki: 240 nowych sklepów i 5 tysięcy nowych pracowników

    Sklepy jak najbliżej klientów – to cel inwestycji, które na 2013 rok zaplanowała grupa Jeronimo Martins. Firma zamierza wydać 1,6 mld złotych na uruchomienie 290 nowych Biedronek
    Przemysł spożywczy Przed polskimi producentami żywności otwierają się zagraniczne rynki
    2012-11-19 | 06:15

    Przed polskimi producentami żywności otwierają się zagraniczne rynki

    Już 75 proc. eksportu polskiego sektora spożywczego trafia do Unii Europejskiej. Coraz bardziej perspektywicznymi rynkami stają się jednak kraje Dalekiego Wschodu. Azją interesują

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.