Mówi: | Jarosław Szanajca |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Dom Development |
Rośnie sprzedaż mieszkań. Polacy kupują droższe mieszkania i rzadziej korzystają z kredytu.
Poprawia się koniunktura w branży mieszkaniowej. Coraz lepiej sprzedają się przede wszystkim droższe mieszkania w lepszym standardzie. Przybywa też klientów kupujących mieszkania za gotówkę – w tym roku stanowią oni ok. 30 proc. Osoby zainteresowane tańszymi mieszkaniami na kredyt czekają na nowy rządowy program „Mieszkanie dla młodych”.
– Do kupna mieszkań zwrócili się zamożniejsi klienci. Są to osoby, które obserwując rynek stwierdziły, że w tej chwili ceny są już najniższe, że już nie będą spadać. Stwierdziły, że to jest dobra inwestycja na lata, że przy bardzo niskich stopach procentowych można częściowo posilić się kredytem. Oczywiście mieszkanie jest dużo lepszą w tej chwili inwestycją niż lokata bankowa czy instrumenty finansowe – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.
Dzięki poprawie sytuacji na rynku Dom Development w drugim kwartale tego roku zanotował najlepszą sprzedaż mieszkań od półtora roku. Szanajca przyznaje, że taki wynik był lepszy od oczekiwań. Dodaje, że wbrew obawom zakończenie programu „Rodzina na swoim” z końcem ubiegłego roku nie spowodowało istotnego spadku sprzedaży i cen.
Szanajca podkreśla, że rządowe programy wsparcia są bardzo potrzebne. Zauważa jednak, że lukę po „Rodzinie na swoim” wypełnili inni klienci – dysponujący gotówką i traktujący mieszkanie jako inwestycję.
– Rzeczywiście w tej chwili odsetek osób, które korzystały z programu „Rodzina na swoim” spadł, natomiast bardzo zwiększył się udział klientów kupujących mieszkania większe, droższe i za gotówkę – podkreśla Szanajca.
W ubiegłym roku tylko 20 proc. osób kupowało mieszkania za gotówkę, w tym już 30 proc. Związane jest to z typem klientów i kupowanych mieszkań.
– To nie jest tak, że się tylko duże sprzedają. Dalej sprzedają się mieszkania małe, mieszkania średnie, natomiast sprzedaje się lepiej nieco wyższa półka mieszkań. Te najniżej wyceniane mieszkania z ceną za ok. 5 tys. za metr sprzedają się trudno, natomiast mieszkania w innych lokalizacjach, w nieco wyższym standardzie, za 7-8 tys. sprzedają się dużo lepiej – mówi Szanajca.
Osoby, które potrzebują kredytu i chciałyby kupić tańsze mieszkanie wstrzymują się z taką decyzją. Czekają na zapowiedziany przez rząd program „Mieszkanie dla młodych”, w ramach którego będą mogły liczyć na dopłatę.
Według Szanajcy obecna sytuacja na rynku to początek odbicia i wzrostu cen. Już w drugim kwartale 2013 r. Dom Development podniósł ceny o ok. 2 proc.
Czytaj także
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-18: Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
- 2024-04-29: Mikołaj Roznerski: Mam swoje małe sacrum poza Warszawą, gdzie wybudowałem drewniany domek. Rąbię tam drewno, koszę trawę i planuję zrobić ogródek
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci
Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.
Infrastruktura
Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii
Łączne szkody w infrastrukturze Ukrainy spowodowane inwazją rosyjską sięgają 157 mld dol. – wynika z obliczeń Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej. Bank Światowy wylicza, że całkowity koszt odbudowy Ukrainy w ciągu następnej dekady wyniesie 486 mld dol., przy czym najwięcej pochłonie mieszkalnictwo. – Ukraina potrzebuje kompleksowej strategii odbudowy i renowacji swoich zasobów budowlanych – ocenia Besim Nebiu z Habitat for Humanity International. Jego zdaniem powinna ona od razu uwzględniać problemy w mieszkalnictwie, z którymi jeszcze przed wojną borykały się ukraińskie gminy.
Przemysł
Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
W maju ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Pierwszy etap badań zakończy się w tym roku, a wyniki zostaną wykorzystane w trwającym procesie projektowania elektrowni przez konsorcjum Westinghouse i Bechtel. – Chcemy dobrze poznać strukturę gruntu, na którym posadowiona będzie elektrownia. Dzięki temu będziemy mogli dopracować sam projekt elektrowni z perspektywy bezpieczeństwa – podkreśla Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.