Newsy

Rynek soczewek kontaktowych w Polsce rośnie co roku o kilkanaście procent. Branża prognozuje dalsze wzrosty

2016-02-04  |  06:30

Polski rynek soczewek kontaktowych szacowany jest na 400–500 mln zł i rozwija się w tempie kilkunastu procent rocznie. Według prognoz tendencja wzrostowa zostanie utrzymana w kolejnych latach. Charakterystyczny dla polskiego rynku jest duży udział zakupów przez internet. Ten kanał dystrybucji powoduje, że ceny soczewek systematycznie spadają. Są one nawet trzykrotnie niższe niż 20 lat temu.

Z danych firmy Alcon wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek soczewek kontaktowych w Polsce zwiększył się trzykrotnie. Jest to najszybciej rosnący rynek w Unii Europejskiej. Dynamika wzrostu wynosi nawet kilkanaście procent rocznie – w 2013 roku wartość rodzimego rynku soczewek kontaktowych wynosiła ok. 280 mln zł, w 2015 roku – znacznie ponad 400 mln zł. Stale rosnąca popularność soczewek wynika głównie ze zmieniającego się stylu życia Polaków.

Im więcej osób prowadzi aktywny tryb życia, czyli biega, jeździ na rowerze, uprawia sporty, tym więcej jest użytkowników soczewek kontaktowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Bitner, dyrektor generalny Alcon Polska. 

Soczewki kontaktowe nosi ok. 3–3,5 proc. Polaków, czyli ok. 1,2 mln ludzi. Dla porównania w Niemczech nad okulary przekłada je 5 proc. mieszkańców, w Szwajcarii – 15 proc., a w Szwecji – 17 proc.

Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszą się soczewki jednodniowe, głównie ze względu na wygodę ich użytkowania. Nie wymagają one żadnej pielęgnacji, pod koniec dnia są bowiem wyrzucane.

Polacy coraz chętniej kupują soczewki kontaktowe w sklepach internetowych. 

Polska należy do kilku krajów, gdzie udział internetu w sprzedaży jest największy. To wynika w dużej mierze oczywiście z agresywnej polityki cenowej kanału internetowego, który jest z punktu widzenia konsumenta bardzo korzystny, a także z postępów technologii – mówi Robert Bitner.

Zdaniem ekspertów w przyszłości wśród dostawców soczewek nastąpi wyraźna polaryzacja. W sklepach internetowych kupowane będą głównie soczewki sferyczne, mało wyspecjalizowane. Sklepy stacjonarne skoncentrują się natomiast na sprzedaży soczewek wymagających interwencji specjalistów, a więc m.in. soczewek torycznych – dla osób z astygmatyzmem, lub multifokalnych. Ze względu na starzejące się społeczeństwo soczewki multifokalne mają szansę wkrótce stać się hitem na rynku soczewek kontaktowych. Przeznaczone są one dla osób starszych, które wymagają osobnej korekcji do dali i bliży.

Dotychczasowi użytkownicy, którzy byli bardzo młodzi kilkanaście lat temu, dojdą do tego wieku, że będą potrzebowali również okularów do czytania. I myślę, że większość z tych ludzi nie będzie gotowa na to, żeby zrezygnować z soczewek kontaktowych, więc będą automatycznie przestawiać się na soczewki multifokalne – mówi Robert Bitner.

Eksperci przewidują, że w najbliższych latach rynek soczewek kontaktowych w Polsce będzie się rozwijał równie dynamicznie. Sprzyjać temu będzie zaostrzająca się konkurencja między sprzedawcami, przejawiająca się głównie w obniżaniu cen. Obecnie soczewki są trzykrotnie tańsze niż dziesięć lat temu. Wyższe ceny obowiązują debiutujące produkty, oparte na nowoczesnej technologii. Natomiast ceny soczewek z nieco starszą technologią sukcesywnie spadają.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach

Według ONZ postępujący kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 i rosnąca liczba konfliktów cofnęły świat w realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dlatego niezbędne jest m.in. większe zaangażowanie biznesu, bez którego niewiele da się zdziałać. W tej chwili wciąż pozostaje ono niewystarczające albo kończy się tylko na wzniosłych deklaracjach, które często noszą znamiona greenwashingu. Tak zwana ekościema jest dużym problemem dla konsumentów: 70 proc. deklaruje, że jest zmęczonych tylko mówieniem zamiast realizacją konkretnych działań na rzecz środowiska.

Bankowość

Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa

Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.

Infrastruktura

Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii

Średnio co piąta latarnia uliczna należąca do gmin jest zmodernizowana – wynika z danych Signify Poland. Większość z pozostałych 80 proc. to energochłonne oświetlenie sodowe. Ich wymiana na technologię LED wraz z systemem zarządzania oświetleniem mogłaby przynieść znaczącą redukcję energii, czyli także kosztów ponoszonych przez samorządy. Na takie inwestycje w najbliższym czasie będzie się decydować coraz więcej gmin. Za spodziewanym boomem przemawiają różne dostępne możliwości finansowania takich projektów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.