Mówi: | Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce, FM Logistic Polska Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic Polska |
Rynek usług logistycznych dynamicznie rośnie. Polskie firmy liderami na zagranicznych rynkach
Dzięki rosnącemu segmentowi handlu w sieci dynamicznie rozwijają się usługi transportowe. Coraz większe wymagania e-commerce’owych klientów, np. w zakresie szybkości dostaw i magazynowania, powodują, że firmy logistyczne muszą dostosowywać swoją działalność i inwestować w technologie. To jednak pozwala zdobywać kolejne kontrakty, również za granicą. Takie plany ma również spółka FM Logistic, która przedstawiła zaktualizowaną strategię na najbliższe lata.
– Rynek polski z perspektywy gospodarki jest ciągle rosnący. Wzrost PKB o 2–3 proc. pokazuje, jak różnimy się od innych krajów unijnych. Ta dynamika rynku powinna się utrzymać. Polska pozostanie w tej dekadzie konkurencyjnym kosztowo krajem na tle państw zachodnich – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce. – Logistyka jest branżą ciągle ewoluującą. Ponieważ stanowi koszt dla producenta, musimy szukać innowacji, umożliwiających optymalizację kosztów. Usługa, którą świadczymy, musi być konkurencyjna.
FM Logistic znajduje się obecnie na 3. miejscu w rankingach firm logistycznych pod względem wysokości obrotów, na 2. w ocenie klientów i na 1. w logistyce kontraktowej. Do 2019 roku dzięki rozwojowi usług transportowych spółka planuje wygenerowanie rocznie 13-proc. wzrostu sprzedaży.
– Nasza zaktualizowana strategia na kolejne 3 lata opiera się przede wszystkim na kontynuacji stabilnej i trwałej jakości usług. Jest oparta na kompleksowości, multiklienckich rozwiązaniach, które są w stanie zagwarantować synergię i efektywność kosztową. To oczywiście technologie, innowacyjność, rozwiązania, które będzie na nas wymuszał rynek, aby móc być liderem – tłumaczy Sukiennik.
W Polsce operator stawia głównie na rozwój usług transportowych. Docelowo tego typu projekty mają generować około połowę obrotów w każdym z krajów Grupy. FM Logistic chce budować swoją przewagę rynkową na wysokiej specjalizacji, dlatego na najbliższe 3 lata firma za kluczowe dla Polski uznała usługi dla branży health, e-commerce i drobnicy krajowej, które już dziś odpowiadają za 45 proc. obrotów.
Aby rozwijać usługi dla firm farmaceutycznych, spółka rozbudowuje centrum dystrybucyjne w Błoniu o kolejne 13 tys. mkw. Docelowo do dyspozycji klientów będzie 38 tys. mkw. Prace mają się zakończyć do października 2017 roku.
– Kolejny segment to drobnica międzynarodowa. FM Logistic do tej pory nie oferuje jeszcze tej usługi klientom, natomiast z racji tego, że klientom w Polsce od kilku lat jest już oferowana drobnica krajowa, mamy doświadczenia i chcemy jeszcze w tym roku wystartować z pierwszymi liniami drobnicy międzynarodowej – zapowiada Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic.
Spółka planuje również dynamiczny rozwój w sektorze e-commerce.
– Sklepy internetowe bardzo mocno się rozwijają, mają coraz większą sprzedaż i ofertę, potrzebują coraz więcej powierzchni magazynowej, w związku z tym coraz więcej e-sklepów szuka magazynów u operatorów logistycznych, którzy będą w stanie sprostać skali rozwoju. Innym obszarem są nowe technologie, gdzie np. klienci przez aplikacje mobilne czy przez stronę internetową mogą zarządzać przesyłką, datą dostarczenia i miejscem – wskazuje Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce w FM Polska.
Większość zleceń w chwili obecnej pochodzi od graczy wielokanałowych. FM Logistic w tym obszarze wspiera także własne know-how nabywane od 2009 roku na zachodnich rynkach oraz doświadczenie ekspertów z przejętego niedawno Spear Logistics, które obsługuje w Indiach ponad milion przesyłek miesięcznie. Usługi e-commerce w FM Logistic tworzone są w oparciu o kooperację z wiodącymi firmami kurierskimi w Polsce.
– Klienci e-commerce’owi są bardzo wymagający. Standardem staje się powoli dostawa na następny dzień przesyłki zamówionej w sklepie internetowym – wskazuje Lipiński. – Klientom zależy, żeby zwroty były sprawnie, szybko przeprocesowane, żeby nie musieli długo czekać na zwrot pieniędzy. Należy też wspomnieć o niskich kosztach przesyłek kurierskich czy obsługi magazynowej, żeby klient mógł mieć przesyłkę gratis.
Jak tłumaczy Lipiński, wyzwaniem jest wprowadzenie nowych rozwiązań procesowych automatyzacji w magazynach e-commerce. Logistyka będzie musiała być elastyczna, by dostosować się do szybko zmieniających wymagań rynku, istotne będzie też kreowanie nowych rozwiązań ze względu na rosnące wymagania klientów.
Poza inwestycjami w platformy i innowacje, FM Logistic zapowiada sukcesywne zwiększanie floty o 20 proc. rocznie, co oznacza regularny zakup 100 nowych naczep. Chce również rozszerzyć działalność poza Europę Centralną. W skali globalnej FM Logistic zamierza rozpocząć konkurowanie o rynek niemiecki, bałkański i indyjski. Pierwszym krokiem na nowej drodze ekspansji było przejęcie w tym roku w Indiach firmy Spear Logistics.
Czytaj także
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.