Mówi: | Jacek Pawlak |
Funkcja: | prezes Toyota Motor Poland, prezes Toyota Central Europe |
Toyota chce w tym roku podwoić sprzedaż aut hybrydowych. 2015 rok był rekordowy dla koncernu w Polsce
Toyota sprzedała w ubiegłym roku 36,5 tys. samochodów, w tym ponad 3,8 tys. aut hybrydowych. To rekordowa sprzedaż hybryd – o 50 proc. wyższa niż w roku poprzednim. Tegoroczny wynik ma być jeszcze lepszy. Koncern liczy na sprzedaż 8 tys. aut z tym napędem. W grudniu co drugi sprzedawany auris był hybrydą.
– 2015 rok to był doskonały okres dla Toyoty – podkreśla Jacek Pawlak, prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Odnotowaliśmy niesłychanie duży wzrost hybryd. Pięć lat temu sprzedaliśmy zaledwie 100 takich aut, a w 2015 roku – 3,8 tys. W przyszłym roku chcemy ich sprzedać 8 tys. Więc nie jest to już nisza, a ogromna część naszej sprzedaży.
Najlepiej sprzedawał się hybrydowy model Auris. Nabywców znalazło blisko 2,7 tys. sztuk tego auta. Hybrydowy model Yarisa wybrało ponad 1,1 tys. klientów. To wyniki o ponad 50 proc. lepsze niż w 2014 roku. Na całym rynku europejskim sprzedaż hybryd przekroczyła 1 mln sztuk (200 tys. w ubiegłym roku).
– Kolejny rekord to sprzedaż do flot, szczególnie do dużych flot. Coraz większa liczba przedsiębiorstw wybiera Toyotę na auta służbowe. Udało nam się przekonać wiele firm, szczególnie kosztami posiadania samochodu, ponieważ te koszty są na bardzo konkurencyjnym poziomie – mówi Pawlak.
Rekordowa liczba sprzedanych aut to m.in. efekt liftingu dwóch popularnych modeli – Aurisa i Avensisa. Dzięki temu sprzedaż każdego z tych modeli wzrosła o ok. 1 tys. sztuk.
Wynik Toyoty daje jej drugą pozycję na rynku pod względem liczby zarejestrowanych samochodów osobowych. Udział koncernu przekroczył 10 proc. Polski oddział japońskiego koncernu rośnie czwarty rok z rzędu i pozytywnie wyróżnia się na tym tle wśród innych oddziałów europejskich. Świadczyć o tym może nominacja prezesa TMPL na prezydenta Toyota Central Europe. Od 1 stycznia br. Jacek Pawlak łączy obie te funkcje.
– Ta nominacja to również efekt wielu innowacji. Polska stała się inkubatorem nowych pomysłów. Wiele osób z innych central narodowych Toyoty przyjeżdża do nas, żeby poznać te innowacyjne projekty i nowe programy, dlatego także Polacy zostali zauważeni – podkreśla Jacek Pawlak.
Sektor motoryzacyjny coraz mocniej stawia na innowacje. Zdaniem Pawlaka kolejne lata przyniosą eksplozję nowych technologii. To przede wszystkim innowacje w napędach. Hitem jest obecnie samochód wodorowy. To nowa ekologiczna technologia, której produktem spalania nie są szkodliwe substancje, tylko woda destylowana.
– To auta, które są bardzo ciche, komfortowe i tanie w eksploatacji. Przejechanie 100 km na wodorze kosztuje dzisiaj tyle samo, co na benzynie, a przecież ta technologia na pewno będzie się rozwijała i to wszystko będzie dużo tańsze – mówi Pawlak.
Pierwszym samochodem seryjnym Toyoty wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe jest model Mirai. We wrześniu 2015 roku samochód ten trafił do salonów w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Danii. Planowana sprzedaż na ten rok to 100 sztuk.
Rewolucyjnie zmieniają się także systemy bezpieczeństwa.
– Samochody same hamują, dużo wcześniej reagują niż my, ostrzegają nas przed zmianą pasa ruchu, reagują, kiedy mamy słabą widoczność, kiedy pada śnieg albo jest mgła. To bardzo pomaga. W autach wyposażonych w te systemy widzimy dużo niższą szkodowość, a więc dużo mniej wypadków niż w przypadku aut bez tych systemów – zapewnia prezes Toyota Motor Poland.
Systemy bezpieczeństwa będą w dalszym ciągu udoskonalane i rozbudowywane o kolejne elementy i funkcjonalności, np. w połączeniu z infrastrukturą miejską.
Koncerny pracują także nad systemami jazdy autonomicznej. Jak wynika z raportu opublikowanego przez Dział Nauki i Własności Intelektualnej koncernu medialnego Thompson Reuters, w latach 2010–2015 Toyota zarejestrowała ponad 1,4 tys. patentów dotyczących technologii z tego zakresu. To dwa razy więcej niż jakakolwiek inna firma. Utworzony w listopadzie 2015 roku w USA Toyota Research Institute w kolejnych latach zainwestuje miliard dolarów w rozwój sztucznej inteligencji i automatycznego prowadzenia.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.