Newsy

Mimo pandemii Polacy planują święta i sylwestra poza domem. Tradycyjnie najpopularniejsze są miejscowości w górach

2021-11-22  |  06:05
Mówi:Jakub Fingas, menedżer ds. rozwoju, OLX
Piotr Kuźma, właściciel, Willa Przy Dolinie Kościeliskiej
  • MP4
  • Mimo czwartej fali pandemii wielu Polaków planuje w tym roku świętować Boże Narodzenie i sylwestra poza domem. Z danych OLX wynika, że liczba zapytań o kwatery, domki i apartamenty na końcówkę grudnia rośnie już od sierpnia, a w ostatnich tygodniach wyszukiwarka notuje ich ok. 6 tys. tygodniowo. Tradycyjnie główną destynacją wyjazdów w sezonie świąteczno-noworocznym są Tatry i Pieniny, ale niewiele mniejsze zainteresowanie budzą też miejscowości wypoczynkowe nad Bałtykiem i atrakcyjne turystycznie miasta, jak np. Kraków czy Gdańsk.

     Poszukiwania noclegów na okres zimowy tak naprawdę zaczynają się już pod koniec sezonu letniego, w okolicach sierpnia. Największą liczbę widzimy w połowie listopada, wtedy też przybywa najwięcej ogłoszeń. Tendencja jest taka, że nasi użytkownicy częściej szukają noclegów na sylwestra niż na Boże Narodzenie, tych zapytań jest nawet pięć razy więcej. W tej chwili obserwujemy ok. 6 tys. zapytań tygodniowo o frazy takie jak „sylwester” czy „domek na sylwestra” – mówi agencji Newseria Biznes Jakub Fingas, menedżer ds. rozwoju w OLX.

    Ze względu na czwartą falę pandemii COVID-19 huczne świętowanie sylwestra 2021/2022 podczas masowych imprez w plenerze raczej nie wchodzi w grę. Mimo to wielu Polaków planuje spędzić go poza domem – najchętniej w górach lub nad morzem. Dlatego w ostatnich tygodniach stale rośnie liczba zapytań o wolne noclegi na końcówkę grudnia.

    Miesięcznie widzimy średnio 22 tys. ogłoszeń i jest to liczba mniejsza niż w sezonie letnim, ale użytkownicy wciąż śmiało mają z czego wybierać – mówi Jakub Fingas.

    – Z uwagi na pandemię trochę zmieniły się zwyczaje rezerwujących. W tym roku dokonują rezerwacji z około jedno-, dwumiesięcznym wyprzedzeniem, obawiając się powrotu lockdownu. Pragnę jednak wszystkich uspokoić, że w razie niemożliwości zrealizowania pobytu przysługuje zwrot wpłaconych pieniędzy bądź możliwość przełożenia terminu – dodaje Piotr Kuźma, właściciel apartamentów na wynajem Willa Przy Dolinie Kościeliskiej.

    Tradycyjnie największą popularnością cieszą się w tym roku kurorty w górach. Wielu Polaków planuje powitać Nowy Rok w Zakopanem czy Szklarskiej Porębie, więc tam duża część noclegów na okres świąteczno-noworoczny jest już zajęta.

    – W okresie sylwestrowo-świątecznym – jak co roku – spodziewamy się bardzo dużego zainteresowania. To jest absolutny szczyt sezonu, całe Podhale ma w tym okresie praktycznie 100-proc. obłożenie – mówi Piotr Kuźma. – Przyjeżdżają do nas goście, którzy chcą miło spędzić święta w rodzinnej atmosferze i celebrować Nowy Rok. To jest też sam początek sezonu narciarskiego. Z uwagi na coraz słabsze w ostatnich latach zimy w miastach często zdarza się też, że przyjeżdżają do nas rodzice z małymi dziećmi, żeby pokazać im, jak naprawdę wygląda śnieg.

    Niewiele mniejsze zainteresowanie niż polskie góry budzą też miejscowości wypoczynkowe nad Bałtykiem i atrakcyjne turystycznie miasta.

    Wśród preferencji osób, które szukają noclegów, widzimy m.in. Władysławowo czy Kołobrzeg oraz miasta takie jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków – wymienia Jakub Fingas.

    Według statystyk OLX średnia cena w ogłoszeniach dotyczących noclegów za dobę oscyluje w tym roku w okolicach 295 zł. Wiele zależy jednak od rodzaju kwatery i poszukiwanych udogodnień.

    – Gdy dopasujemy w wyszukiwarce kryteria i warunki, których oczekujemy, ta cena będzie się oczywiście odchylać od średniej – mówi menedżer ds. rozwoju w OLX.

    – Okres sylwestrowo-świąteczny to absolutny szczyt sezonu, zainteresowanie jest ogromne, ceny muszą być dopasowane do zapotrzebowania. Jednak na Podhalu baza noclegowa jest przeogromna i na pewno każdy znajdzie ofertę dostosowaną do swojego budżetu – dodaje Piotr Kuźma.

    Jak wskazuje, rezerwując noclegi na świąteczno-noworoczne wyjazdy, Polacy zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale i cały szereg dodatkowych udogodnień i opcji takich jak np. parking, zasady anulowania rezerwacji, możliwość pobytu ze zwierzętami, atrakcje w pobliżu czy serwowane posiłki.

    Przede wszystkim zwracamy jednak uwagę na to, czy dany obiekt nam się podoba. Po drugie, muszą być w nim udogodnienia. My np. oferujemy apartamenty z prywatnym jacuzzi oraz sauną, mamy też wyjątkowe wnętrza i architekturę. Tak naprawdę wybór miejsca noclegowego to bardzo indywidualna sprawa, inne będą odpowiednie dla rodzin z dziećmi, inne dla par czy grup znajomych – mówi właściciel apartamentów Willa Przy Dolinie Kościeliskiej.

    – Na OLX ogłoszeniodawcy mają możliwość uzupełnienia dodatkowych pól, które wpływają na to, w jaki sposób użytkownicy filtrują i wybierają ogłoszenia. Tutaj mówimy o takich polach jak: rodzaj noclegu – czy jest to domek, apartament, pensjonat lub hotel, oraz udogodnienia, jak np. parking czy możliwość płatności kartą. Jest też możliwość zaznaczenia, czy dany obiekt jest przeznaczony dla dwóch–trzech lub więcej osób i czy istnieje możliwość skorzystania z Bonu Turystycznego – dodaje menedżer ds. rozwoju w OLX. – Dodatkowymi elementami są zdjęcia. W ogłoszeniu jest możliwość dodania 16 zdjęć. W sezonie zimowym warto zadbać o to, żeby przewijała się na nich świąteczna, sylwestrowa atmosfera. Kupujemy przecież oczami, więc to ma dosyć duże znaczenie przy wyborze noclegu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.